- Dee7 juli 2026 om 18:39
Ik ben een vrouw van 41 jaar. Zeer bekend met neerslachtigheid en een zeer overbelast zenuwstelsel. Al veel cognitieve therapieen gehad, maar sinds dit jaar lichaamsgerichte therapie, waarbij emdr niet eens mogelijk lijkt door de lichamelijke reactie die ik krijg wanneer ik probeer te ontspannen of stil te staan bij verleden.
De laatste jaren ervaar ik vermoeidheid. Eigenlijk altijd wel denkend dat dit voortkomt uit stress. Maar vorig jaar wilde ik toch bloedonderzoek doen voor een algeheel beeld. Opvallende waarden in juli 2025:
CRP 16, bezinking 15, Leukocyten 11,6.
GFR 59 en een week later na veel drinken 71.
Kreatinine 102
Uit urine onderzoek een week later gelukkig geen afwijkingen van eiwitten, kalium, natrium. Was binnen marge.De waarden in juli 2026 vanwege toenemende vermoeidheidsklachten:
CRP 19, bezinking 20, Leukocyten 8,5.
GFR 69, Kreatinine 90.TSH was netjes 2,2 en 3.
ALAT was netjes 21 en 26.
Vitamine D en B12 slik ik bij.Ik voel me echter totaal niet goed. Ik begrijp dat stress en daarmee cortisol een boosdoener zou kunnen zijn. Maar ik snap alsnog de verlaagde nierwerking niet goed. Maar het zou geen kwaad kunnen gezien de andere waarden die goes zijn.
Maar ik ben niet verkouden, maar het voelt alsof ik doodmoe ben van het vechten tegen iets. Zeker bij de warme dagen functioneer ik zeer slecht en kan mijn werk daarom in de middag niet eens gaan doen door concentratie problemen.
En de ontstekingswaarden van 16 vorig jaar naar 19 zou ook niet noemenswaardig zijn.Doorverwijzing naar internist is afgewezen en er is verwezen naar sites van CVS. Ik heb de verwijsbrief van de huisarts niet in kunnen zien, zij richtte zich vooral op vermoeidheidsklachten, maar ik zet vooral vraagtekens bij de lage nierwaarden en verhoogde ontstekingswaarden.
Is de afwijzing van de internist terecht en stel ik me aan?2 reactiesReagerenDee7 juli 2026 om 18:52Daarbij wil ik toevoegen dat ik in 2021 corona heb gehad waarna mijn lichaamstemperatuur snel verhoogd raakt bij enige inspanning. Ook ervaar ik dan meer mijn lichte astmatische klachten. Deze combi zorgt voor overmatig zweten.
Maar gezien mijn leeftijd van 41 kan er ook gedacht worden aan hormonen die meespelen. Maar naast het mentale stuk waar ik onrust van heb, voel ik mijzelf lichamelijk steeds minder oke de laatste jaren en ben ik ook zoekende naar mogelijke lichamelijke verklaringen aangezien lichaam en geest zo nauw samenwerken.
Reageren
Peter (huisarts)
7 juli 2026 om 19:41Ik zie geen nierafwijkingen, en als je urine controles ook geen aanwijzingen voor nierschade laten zien, zou ik die oorzaak maar uit het hoofd zetten. De nierfunctie waarden kunnen varieren in de tijd (vergelijk bloeddruk variaties in de tijd). CRP vinden we normaal tussen de 10 en 20.
Reageren
Maar natuurlijk stel je je niet aan..! Je hebt de klachten die je hebt. En je zoekt een lichamelijke verklaring, terwijl je tegelijk ook voelt dat er een enorme spanningsblokkade bestaat in je lijf..
Ik denk dat je op dat traject verder zult moeten gaan werken. Maar dat is niet een makkelijke weg, zoals je el noemde.