- f j8 juli 2025 om 22:29
Dag allemaal,
Ik zit voor de zoveelste keer met “griep” verschijnselen thuis na een avond sporten. Ik vind alles hier dan ook zeer interessant om te lezen.
Ook de reactie hierboven mij (van anoniem) vind ik erg helpend en ik vroeg me af of er nog wat meer toelichting gegeven kan worden?
Wat kan ik zelf onderzoeken nav een smartwatch?
En hoe kwam het zover dat je uiteindelijk wel werd doorgestuurd naar erasmus MC?Ik ga zelf iig naar de huisarts binnenkort en ben benieuwd wat ik het beste kan vragen/ op kan sturen.
Veel dank!
John (moderator)
8 juli 2025 om 22:44Er zijn wel meer oorzaken voor dit soort klachten
1. Overtraining of onvoldoende herstel
– Te vaak of te intensief trainen zonder voldoende rust kan leiden tot overtraining.
– Symptomen: vermoeidheid, spierpijn, prikkelbaarheid, slaapproblemen, verminderde prestaties, griepachtige klachten.
– Oplossing: rustdagen inplannen, slaap verbeteren, voeding optimaliseren.2. Uitdroging of elektrolytentekort
– Tijdens het sporten verlies je veel vocht en zouten via zweet.
– Tekorten kunnen leiden tot hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en spierzwakte.
– Oplossing: voldoende water drinken en eventueel sportdrank gebruiken bij intensieve inspanning.3. Slechte voeding of energietekort
– Onvoldoende eten vóór of na het sporten kan leiden tot lage bloedsuiker, vermoeidheid en griepachtige symptomen.
– Oplossing: eet een uitgebalanceerde maaltijd met koolhydraten, eiwitten en vetten rond je training.4. Verzwakt immuunsysteem
– Intensieve training kan tijdelijk het immuunsysteem onderdrukken, waardoor je vatbaarder bent voor virussen zoals griep.
– Oplossing: voldoende rust, goede hygiëne, en eventueel immuunversterkende voeding (zoals vitamine C en D).5. Medische oorzaken (zoals chronisch vermoeidheidssyndroom of hormonale disbalans)
Reageren
– Als klachten langdurig aanhouden, kan er sprake zijn van een onderliggende aandoening zoals:
– Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
– Schildklierproblemen
– Laag testosteron of andere hormonale verstoringen