- Robin8111 december 2018 om 14:05
Hoi allemaal,
Ik plak mijn verhaal nog een keer want ik zag dat er allemaal vreemde tekens tussen zaten wat niet lekker leest. Ik zou graag jullie advies/mening willen over het volgende. Ik ben eind vorig jaar door mijn rug gegaan. Na een week ging ik zodanig er doorheen dat ik amper kon lopen. Ik had enorm veel pijn. Ik heb toen een MRI gehad om na te gaan of er sprake was van een hernia. Dit was niet het geval, wel was er vocht (botoedeem) te zien wat deed vermoeden dat er sprake was van reuma. Na een paar weken ging het lopen weer beter maar nog veel spanning in mijn rug en veel spierpijn. Bij de reumataloog geweest maar het was geen reuma, wel gaf ze aan dat ik nogal hypermobiel ben. Het advies was fysio. Hier was ik reeds mee gestart. Ik kreeg echter overal spierpijn (als in van mijn neus tot mijn tenen), kramp in mijn handen en enorme druk achter mijn ogen. Ik ben toen naar de neuroloog geweest. De huisarts vond het niet zozeer nodig maar gaf wel de verwijzing vooral omdat ik me zorgen maakte. Hier heb ik ook een MRI gehad van mijn hersenen en ruggenmerg. Deze waren schoon. Een opluchting maar de angst <i class=”fa fa-info-circle” aria-hidden=”true”></i> dat er iets aan de hand is en dat er ‘zomaar’ iets met me kan gebeuren zit er nu goed in. Nu een kleine jaar verder heb ik nog veel last van mijn spieren (armen, handen, benen en voeten) en rare dingen als prikkelingen rondom mijn mond, lippen en neus. Dit was een paar maanden minder of zelfs weg maar is nu weer terug en ook dat mijn tong prikkelt en ik het gevoel heb dat ik raar praat (moeizaam). Ik heb ook prikkelingen in mijn vingertoppen en tenen en een instabiel gevoel in mijn lichaam, alsof ik ga vallen maar dat gebeurt niet. Ook in mijn gezicht kan opeens de helft een drukkend gevoel geven. Ik mijn rechteronderbeen is er ook een spiertje wat steeds trilt. Ik probeer niet te googelen maar soms doe ik dat wel en wordt heel angstig <i class=”fa fa-info-circle” aria-hidden=”true”></i> dat er misschien toch sprake is van een ernstige (spier) ziekte. Onlangs heb ik een EMG onderzoek gehad wat goed was. De neuroloog weet het niet zo goed maar vindt het wel vreemde klachten. Voor vorig jaar had ik deze klachten niet maar ik ben ook enorm angstig geraakt door alle klachten. Het houdt me dagelijks bezig en voel alles in mijn lichaam.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of advies?
21 reactiesReagerenJohn (moderator)
11 december 2018 om 20:09Robin8111 december 2018 om 21:29Dank voor je reactie Tandor!
Ik heb de test gedaan en scoor 61. Ik heb het zelf ook wel eens gedacht maar ik heb een tijd ademshalingsoefeningen gedaan maar ik merkte geen verbetering. Dit maakt ook dat ik blijf zoeken naar een oorzaak. Ik weet dat mijn klachten deels door de hypermobiliteit verklaard kunnen worden (de spierpijn in mijn benen) maar in m’n armen en handen niet en nu ook die klachten met mijn tong. Ik mag er vanuit gaan dat als de neuroloog geen aanwijzingen vindt dat er ook niks is toch? Ik ben trouwens 37 jaar.
ReagerenJohn (moderator)
11 december 2018 om 22:08welke test:
ReagerenRobin8112 december 2018 om 07:44de hyperventilatietest
ReagerenJohn (moderator)
12 december 2018 om 10:56Dat verklaart in ieder geval de klachten dan. Je zou naar een fysiotherapeut kunnen gaan voor ademhalingsoefeningen. Heb je de andere test ook gedaan?
ReagerenRobin8112 december 2018 om 15:23
Reagerenja, die heb ik gedaan en kwam uit dat er sprake was van eenangststoornis. Tja ik merk ook dat ik angstig ben alleen vind ik het zelf nog lastig te geloven dat mijn klachten ook uit angst voortkomen. Kan dat echt zo heftig (en zulke rare langdurige) klachten zijn? Ik heb eerder ademhalingsoefeningen gedaan maar dat hielp niet. Ik ben ook niet bekend met angstklachten. Om die reden ook dat ik toch Ah piekeren ben dat er medisch ( neurologisch) iets aan de hand is.
John (moderator)
12 december 2018 om 21:21Het zijn toch echt klachten die alles met angst en hyperventilatie te maken hebben. Vraag aan de huisarts een verwijzing voor de psycholoog.
ReagerenRobin8113 december 2018 om 07:55Bedankt voor je reactie! ja, die heb ik en loop nu 3 maanden bij een psycholoog maar ik blijf twijfelen wat nu de oorzaak is. Ook omdat als ik in het verleden stress had dit nooit op m’n spieren sloeg. Kan angst ook steeds andere/nieuwe klachten geven? En deze spierklachten komen op jou niet over als een spier of zenuwziekte? (Hier ben ik bang voor). Ademshalingsoefeningen ga ik opnieuw proberen, dank.
ReagerenJohn (moderator)
13 december 2018 om 21:52Dat zijn toch echt angst en spanningsklachten
ReagerenRobin8113 december 2018 om 22:03En kan je dan steeds last van andere klachten krijgen? Het is wel steeds spiergerelateerd maar eerder had ik alleen spierpijnen maar nu ook vaak trillingen (zijn niet zichtbaar van buitenaf maar voel ze alsof mijn armen zwak zijn). En eerder meer last van spanningshoofdpijn maar nu is dat haast weg en heb ik meer drukgevoel in gezicht en raar gevoel van tong.
Is 37 ook te jong voor spierziekte?
ReagerenRobin8113 december 2018 om 22:04- Bedankt voor je reactie trouwens weer!
John (moderator)
13 december 2018 om 23:19Je kunt daar heel veel uiteenlopende klachten van krijgen
ReagerenRobin8114 december 2018 om 11:38Tandor, aan de hand van mijn klachten denk jij dus niet aan een zenuw- of spierziekte? Mijn handen gaan ook steeds meer pijn doen (verkrampen). Sorry dat ik het nogmaals vraag maar in mijn hoofd kan ik het nog niet goed beredeneren dat het ‘gewoon’ angst is omdat ik deze klachten hiervoor nooit heb gehad (als stress zijnde) en als ik google kom ik snel uit op nare ziektes.
ReagerenCatootje14 december 2018 om 16:02Als je door je rug bent gegaan zat het misschien toch al niet goed met je rug. Je zou kunnen kijken voor osteopathie en/of atlascorrectie. Verder zou ik kijken naar de rol van je voedingspatroon en tekorten aan voedingsstoffen.
Reageren