Iets vast in keel

  • #1

    Gisteravond besloot ik een lekkere kop Cup A Soup Champignon te drinken. Poeder in kop, water erbij, 5 minuten laten staan, en drinken maar!

    Helaas leek er een gedroogde champignon nog niet goed geweekt te zijn en deze ging langzaam naar binnen. Kon het helaas niet meer naar boven slikken, nu zit het vast, en inmiddels heb ik jeuk in mijn keel.

    Hoort dit niet zelf te verteren? Ook al is het gedroogd? In een kop warm water hoort het wel zacht te worden. Waarom in mijn keel dan niet?

    #2

    Inmiddels heb ik ook een klik geluid/gevoel als ik eet en iets slik. Heb ik soms iets kapot gemaakt toen ik gisteren enthousiast probeerde het vastzittende gedroogde groente weg te slikken?

    #3

    Als je het niet vertrouwt,kun je beter nu even je huisarts bellen.
    I.pv. hier vanavond alsnog dat advies te krijgen en je huisarts al voor het gesloten is.
    Dat is handiger dan naar een huisartsenpost te moeten in het weekend....

    #4

    Gebeld, assistente heeft met huisarts overlegd, ze denken aan een beschadiging of zwelling in mijn keel (duh), maar ik moet ontbijtkoek eten en keel koelen met ijsjes en koud water. Binnen 48 uur moet het weg zijn. Anders mag ik maandag weer bellen.

    #5

    Kreeg trouwens de tip om ontbijtkoek te eten, zodat ik zeker weet dat er niets vast zit, MAAR IK DURF NIET TE ETEN.

    Ook kreeg ik de tip koude ijsjes te eten en mijn keel te koelen, zodat irritatie/zweeling wegtrekt.

    IK GELOOF ER NIETS VAN.

    Dit wordt spoed KNO vannacht of morgen.

    #6

    Je zou ook iets minder dramatisch kunnen doen en eerst het advies van je huisarts eens opvolgen.....

    #7

    We gaan het zien...ieder geval is ontbijtkoek eten wel gelukt, zonder klik. Maar ja, ik maakte er kleine stukjes van die ik helemaal fijn kauwde, dus dan voel je sowieso niets als je slikt.

    Cola light drinken gaat ook, en water ook.

    Tenzij het erger wordt, droog ik in ieder geval dus niet uit.

    #8

    Weet iemand trouwens wel wat er gebeurt als er eten vastzit in je keel? Verteert dit vanzelf uiteindelijk?

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Ik denk: Doordat ik verwoed probeerde die vastzittende champignon eruit te halen, en ik brood gedrenkt met olijfolie te hard doorslikte (keel schoot toen even in pijn) dat er iets gebroken is. Een bloedvat of iets anders in mijn keel. Of er zit een snee binnen in mijn keel of er is iets gerekt. Dat gaat niet vanzelf over lijkt me?

    Ook ben ik bang dat die champignon nog ergens vastzit en de bovenkant van mijn slokdarm daardoor ontstoken raakt. Ik las bijv dit:

    "If you’re unable to swallow your saliva and are experiencing distress, go to your local emergency room as soon as possible. If you’re not in distress but the food is still stuck, you can have an endoscopic procedure to remove the food within 24 hours After that, there’s risk of damage to the lining of your esophagus. Some doctors recommend coming in after 6 to 12 hours to educe the likelihood of damage and make the extraction easier."

    Bron: https://www.healthline.com/health/food- ... e-remedies

    Maandag of zelfs nu al ben ik dus te laat. Door schade zou ik minder goed adem kunnen halen. Ik vrees dus voor slapen vannacht 😔

    #10

    Assistente had ongelijk, 48 uur bijna verstreken, toch heb ik het gevoel dat er iets verspringt in mijn strottenhoofd (dus beetje bij mijn onderkin, naast waar bij mannen de ademsappel hoort te zitten) wanneer ik eten slik. En ik vind het zo eng en irritant, dat ik anders begin te slikken, wat tot pijn in andere gebieden in mijn keel leidt.

    Opvallend: volgens mij hoorde ik de klik ook toen ik mijn hoofd strekte om in een hoge pan te kijken.

    Ben het inmiddels zat, ik hou echt van weekend, maar het kan niet snel genoeg maandagochtend zijn, zodat ik de huisarts kan bellen.

    #11

    Als je dit gevoel nu nog hebt. Lijkt mij dat dit wat anders is. Wanneer je je zo zorgen maakt bel dan maandag de ha voor een afspraak. Echt spoed lijkt me dit nu niet.
    Zolang muntjes bij kinderen doorgeslikt kunnen worden. Moet zo'n champignon uit de cup a soup geen probleem zijn toch. Die zijn meestal veel fijner.

    #12

    Er zit niks meer in die keel. Het is de angst die spanning op je keelspieren zet. Je hebt alleen maar het idee dat er nog iets in zit. Je keel is geïrriteerd. Die stukjes champignon in cup a soup zijn zo klein dat je ze met een vergrootglas moet zoeken

    #13

    Even alles op een rij:

    - 23 september rond 22:00 besluit ik nog een Cup a Spup te drinkren. Een iets groter gedroogde champignon is niet goed geweekt en gaat per ongeluk zonder kauwen mijn keel in. Kan helaas niet terug naar boven slikken en maak me zorgen.

    -Normaal drink ik cola of ontbijtkoek, maar niet in huis. Ik google wat en lees dat je ook brood in water of olijfolie kam drenken. Ik kies het laatste. Terwijl ik dat hard doorslik, voel ik een harde pijnscheut in mijn keel. Alsof er een bot in het midden van mijn keel naar voren schiet.

    -Pijn trekt gelukkig na die pijnscheut gewoon weg. Voor de zekerheid controleer ik of ik nog wel kan eten, dat kan ik.

    -Ik ga rond 01:00 slapen

    - 24 september rond 09:00 ontbijt ik met volkorenbrood + zalm. Slik en ik hoor klik, slik weer klik...komt het geluid van buiten? Ik doe het raam dicht, en eet verder. Slik = klik = iets verspringt in mijn keel. Telkens weer. WAT NU?

    -Ik werk vanuit huis, dus begin de dokter te bellen. De praktijk is gesloten ivm opleidings doeleinden?

    -Ik werk verder, maar raak steeds meer in paniek. Er moet iets goed kapot zijn! Ik google en kom op diverse fora mensen tegen met vergelijkbare klachten. Die worden helaas weggezet als hypochonders. Sommige durven naar de huisarts + KNO te gaan, en krijgen dan mee dat alles er goed uitziet, maar klacht blijft. LEUK.

    -Ik test weer wat eten, slik = klik = iets verspringt

    -Ik bel weer wanhopig naar de huisarts en kies voor de spoedoptie, ik krijg een assistent. Ik doe mijn verhaal en ze gaat met een dienstdoende huisarts overleggen. Ze haalt me uit de wacht:

    'Dit soort dingen gaan vanzelf over. Binnen 48 uur zou het over moeten zijn. Eet wat ontbijtkoek en koel je keel met ijsjes'

    HOE MOET IK ONTBIJTKOEK MET DIE VERSPRINGING ETEN? Helaas laat ik na dat te vragen.

    -Ik haal ontbijtkoek en ijs. Alles dat ik eet kauw ik die dag helemaal fijn, zodat alles bijna gesmolten is in mijn mond. Dan slik ik pas, en dat gaat wel.

    - 25 september ga ik daarmee door. Zacht voedsel helemaal fijn kauwen. Het gaat. Ik wil vrolijk hier posten: HET IS OVER!

    -In de avond tijdens het eten van spinazie met rijst is de klik er helaas weer. Ik raak in paniek, dus probeer niet links (waar de verspringing/verschuiving is) door te slikken. Dat leidt tot wederom pijnscheuten in het midden van mijn keel. Ik stop met eten. Dus toch huisarts op maandag.

    Inmiddels klikt het zo nu en dan ook als ik droog slik, of water doorslik. Het gebeurt echter aan de linkerkant. Drink ik voorzichtig water door het midden van mijn keel en ontwijk ik de linkerkant dan gaat het goed. De klik kan ik links ook voelen bij het slikken.

    - 26 september KLIK is er nog steeds. Ik eet morgen pas weer. Gelukkig is de huisarts dan weer bereikbaar.

    *Helaas verwacht ik niet dat dit ooit nog over gaat, tenzij er een keeloperatie oid mogelijk is.

    #14

    Volgens mij heeft John in het vorige bericht al aangegeven dat er echt geen champignon meer in je keel zit.
    Plus dat die stukjes die in de Cup a Soup zitten,dusdanig klein zijn dat je daar nu nog last van zou kunnen hebben
    En dat je nu dus zelf door angst en spierspanning je klachten in stand houdt.

    Als je dit niet gelooft of vertrouwt,kun je beter de huisartsenpost bellen dan hier het hele verhaal blijven herhalen.
    Misschien kunnen ze je daar overtuigen dat er echt niks in je keel zit en dat je de hele situatie wel ontzettend dramatiseert......

    #15

    Hi Suzan,

    Het gaat niet om of er iets inzit. Het gaat erom dat ik een klik bij het slikken voel.

    Ik denk dat er iets verschuift of gebroken is

Het onderwerp ‘Iets vast in keel’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief