- JW13 juni 2018 om 14:48
Hoi Allemaal,
Ik had gisteren al een paar vragen in een vorig bericht over chronische hyperventilatie,
Ik heb wel nog 1 vraag.
Ik zie heel veel mensen die vaak gewoon naar school, werk enzovoort gaan. Maar ik kan het echt niet meer en ben de hele dag zwak.
Ook is het bij hyperventilatie dat er te weinig zuurstof komt ofzo, maar steeds als ze bij de dokter mijn zuurstofgehalte (met dat ding op je vinger) meten is dat helemaal prima.
Dus k snap het helemaal niet meer….
Ook word ik gek van mijn ogen ze voelen zo raar en ik kan niet snel ergens heen kijken want dan word k duizelig . (er is een CT scan gedaan dus sowieso niks mis met me hoofd.)
Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen hoe dit allemaal zit.
groetjes
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 juni 2018 om 16:42“Ook is het bij hyperventilatie dat er te weinig zuurstof komt ofzo” dat klopt dus niet. Er is niet te weinig zuurstof… Het probleem zit ‘m in het ongebonden koolzuurgas…
Reageren
Je klachten hebben toch alles te maken met CHV en angst/stressjw13 juni 2018 om 16:51Alweer bedankt voor je reactie,
Sorry ik word er gewoon zo moedeloos van, afleiding zoeken heeft geen zin en ik voel me de hele dag slecht me handen voelen met typen ook vervelend en onder me borst blijft een raar en vervelend gevoel tot me maag ofzo.
Ik heb zo gewoon echt geen zin meer in het leven want dit is geen leven meer…
Ik hoor uit te kunnen gaan en alles uit het leven te kunnen halen.
Maar het lukt me gewoon niet, en ik kan niet meer verder
ReagerenJohn (moderator)
13 juni 2018 om 17:02ben je al bij een fysiotherapeut geweest voor ademhalingsoefeningen?
ReagerenJw13 juni 2018 om 17:06Ik heb het idee dat ademhalingsoefeningen niet echt werken,
Ik ben 1 x naar de mensendieck geweest en 1 x naar de fysio, maar omdat het zo duur is en ik het zelf moet betalen is het voor mij bijna niet mogelijk om daar heen te gaan.
ReagerenJohn (moderator)
13 juni 2018 om 17:12Lees eens de columns over angst die ik heb geschreven. Ook daar staan oefeningen in die je zou kunnen doen.
Reageren
https://www.dokter.nl/dossiers/angsten/Jw13 juni 2018 om 20:32Ik heb ze gelezen.
Maar op een of andere manier blijf ik me slecht voelen.
Het is ook niet persee pijn op me borst ofzo maar gewoon een vervelend gevoel en ik wil me hand er de hele tijd ophouden. Ik durf geen verkeerde beweging te maken en soms ook ineens een steek.
Ook mijn hoofd en ogen voelen raar en ik vind het gewoon zo moeilijk om te geloven dat het hyperventilatie is ook omdat ik snachts gewoon goed slaap en leuke dromen heb. (vooral dromen over bijvoorbeeld een avond uitgaan, waarschijnlijk omdat ik dat graag ook gewoon zou willen doen)
Mijn verhaal is heel vaag, maar het is ook moeilijk want ik vergeet sommige klachten soms ook bij de dokter, maar aan de andere kant er is al heel veel gecontroleerd ook aan het bloed me borst en hartslag zuurstof en dus die ct scan.
(ik merk ook dat ik moeilijk dingen uit kan leggen)
Reagerenroos19 juni 2018 om 15:05Even voor de duidelijkheid… een CT scan laat niets neurologisch zien. Dat is een MRI. CT kan NIET je hersenen weergeven zoals dat met een MRI wel kan.
Anyway; klinkt allemaal erg psychosomatisch. Je raakt in paniek, helpt niet. Beetje hypochonder?
Houd je adem eens 6 seconden in en laat dan weer los. Herhaal dit tot je rustig bent.
ReagerenJohn (moderator)
19 juni 2018 om 15:15Vooral niet je adem gaan inhouden! Daar wordt het beslist niet beter van. Daardoor ga alleen maar nog meer luchthappen en dieper inademen
Reageren