Zoeken Vraag het forum

Chronische hyperventilatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Goedemorgen beste lezers,

Inmiddels typ ik dit stukje voor de tweede keer aan gezien de eerste keer de computer er mee dacht te stoppen 🙂

Ik ben chronische hyperventilant. Dat kan ik jullie zo vertellen en heb het geaccepteerd denk ik. Ik merk aan mezelf dat ik bij vage klachten heel snel engere ziektes bedenk. Ik wil dit dan graag laten onderzoeken maar als ik dat ga doen zit ik dagelijks in het ziekenhuis een waarschijnlijk om niks. Mijn vraag is eigenlijk aan andere hypverntilanten, hoe pakken jullie dit aan? Mijn klachten zijn verder: Constant duizelig waarschijnlijk door onbewust een verkeerde ademhaling. de duizeligheid is de ene dag wel erger dan de andere. Mijn bovenarmen zijn vaak vermoeid en hebben een doof gevoel. Heb heel af en toe zeg maar het idee dat de armen niet van mij zijn. Ook bij deze klachten bedenk ik allerlei andere ziektes. Dat de dokter CHV heeft vast gesteld geeft mij op een of andere manier niet genoeg vertrouwen dat dat het ook is. Hmm klinkt er tegenstrijdig met mijn openingszin. Toch heb ik het wel geaccepteerd maar ben ik toch angstig voor andere klachten en dit bevorderd de CHV waarschijnlijk niet.

Groeten

Een Hyperventilant.

8 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je hebt naast je CHV ook nog een ander probleem. Een overdreven angst voor ziekten. Dat heet hypochondrie. Hiervoor zou je naar een psycholoog moeten gaan, anders raak je je klachten toch niet kwijt. Daarnaast zou je ademhalingsoefeningen moeten doen. Het beste met hulp van een fysiotherapeut.

In onderstaande link, kun je een hele lijst klachten vinden, die door angst en CHV kunnen worden veroorzaakt. Je kunt je eigen klachten daarmee vergelijken, zodat je zelf ook ziet, dat ze door CHV veroorzaakt worden.  Vervelende klachten, maar gelukkig niet ernstig.

http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen

Reageren
    Anoniem

Volgens mij is dat een lijst waarin alle klachten staan die een mens kan hebben haha.

Nee hypochondrie weet ik van mezelf ook. Psychoterapeut heb ik nog nooit aan gedacht. Voel mezelf sterk genoeg. Zou ik dit misschien niet zijn?

Zoek ook meer herkenning van andere hyperventilanten. En herkenning vooe hun

Reageren
    John (moderator)

Je voelt je wellicht sterk genoeg, maar of dat ook zo is?  Ik twijfel daarover.

En nee, het is echt een lijst met klachten die passen bij CHV en angst.  Hypochondrie is ook een angststoornis.

Reageren
    Anoniem2

Ik ervaar de laatste tijd ook echt heel veel stress, angsten en hyperventilatie. Ik heb ook hypochondrie en ben ook altijd meteen bang voor het ergste ondanks dat er gezegd wordt dat er niks is. Dus ik snap je verhaal wel een beetje

Reageren
    Czar

Als je lijdt aan CSV dan verlies je volgens mij vertrouwen. Het kan immers elke keer weer mis gaan. Dat is niet meteen hypochondrie. Hypochondrie is dat je bij elk onschuldig verschijnsel meteen denkt dat het heel ernstig is (bij een muggenbult meteen denken dat het huidkanker is). Dat wantrouwen gaat wel je leven beheersen, soms is het niet te voorspellen. Dan blijf je het liefste rustig thuis op de bank zitten, zo veilig mogelijk.

Dat wantrouwen moet je zien te overwinnen. Bij mij lukt dat alleen als ik gegevens heb, als ik verschijnselen kan duiden dan neemt dat de onzekerheid deels weg. Het is wel handig te weten dat je bloedwaarden, bloeddruk en hartslag gewoon goed zijn.

Reageren
    Anoniem

cvs is iets anders als chv.

we hebben het hier over chv. Harstlag bloedruk ed. waren goed bij het bloedonderzoek en de kieptafeltest.

Reageren
    joel

Ja ik zoek ook idd wel iemand om even mee te praten over duizelig met hyperventilatie die hier dagelijks last van heeft, in behoorlijk erge mate.

Dus als je zin hebt! graag!

Reageren
    Anoniem

Hey joel,
    Hoe kan ik je bereiken?

Huidige situatie van mij is niet beter, eerder slechter. ben heel lang bergopwaarts gegaan maar sinds zaterdag griep. had geaccepteerd dat het chv was maar nu ben ik toch weer bang voor iets anders…

Reageren
Reageer op: Chronische hyperventilatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.