Zoeken Vraag het forum

Chronische hyperventilatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Man, 22

Dag allemaal,

Ik heb helaas sinds oktober 2016 al te maken met chronische hyperventilatie wat resulteert in paniekaanvallen.

Na ruim 7 maanden zou je haast denken dat ik er ondertussen goed mee overweg zou kunnen, maar niets is minder waar. Deze paniekaanvallen hebben ook voor een zekere vorm van hypochondrie gezorgd. Wanneer ik last heb in mijn borststreek denk ik direct aan een hartaanval. Heb ik last rond mijn kaken dan is dit meteen een beroerte.

Op dit moment wacht ik tot ik bij de psycholoog terecht kan, maar ik zou hier graag een – voor mij zeer belangrijke – vraag willen stellen;

Ik wil al enkele dagen naar de huisarts toe omdat mijn klachten van chv steeds veranderen. Op dit moment heb ik erg veel last van het feit dat ik mijn adem soms niet “voel.” Dit is voornamelijk het moment wanneer ik bijna in slaap val. Ik let dan niet op mijn ademhalingen en opeens voel ik niet meer of ik adem. Ik kan het voelen door mijn hand voor mijn mond te houden, maar binnen in mijn lijf voel ik niks. Wanneer het minder bewust gebeurd, wil ik nog wel eens rechtop schieten en naar adem happen.

Kan iemand mij vertellen of dit een normale klacht is van chv of dat het misschien toch verstandig is om naar de huisarts te gaan.

Groeten

6 reacties
    Reageren
    M21

Hallo, ik heb hier ook last van heel dezelfde symptomen als jou en ook dat denken van adem ik nu wel en vanaf dat moment begin ik te letten op mijn ademhaling, volgens mij is hier niets ergs aan, moesten we werkelijk niet ademen hadden we het wel gemerkt. Heb jij ook laste van een soort vervreemding van je lichaam? Moeilijk lichaamsdelen kunnen plaatsen of blijft het bij jou eerder puur fysieke klachten? Ik ben ook wel een hypochonder en maak mij altijd voor het minste zorgen maar de laatste tijd heb ik het gevoek dat ik een reden heb om mij zorgen te maken.

Reageren
    John (moderator)

@ man22

Het zijn toch echt klachten die met angstaanvallen en CHV te maken hebben.

Op dit moment heb ik erg veel last van het feit dat ik mijn adem soms niet “voel.” Dit is voornamelijk het moment wanneer ik bijna in slaap val. Ik let dan niet op mijn ademhalingen en opeens voel ik niet meer of ik adem. Ik kan het voelen door mijn hand voor mijn mond te houden, maar binnen in mijn lijf voel ik niks

Je let luist wel op je ademhaling, maar hebt dat zelf niet zo in de gaten. Je zou eigenlijk ook niet bewust moeten voelen dat je ademhaalt. Maar juist omdat je er op focust begin je bewust te worden van je ademhaling. Dit veroorzaakt dan een angstaanval waardoor je extra gaat hyperventileren.

Reageren
    John (moderator)
    Man, 22

@m21

Ik heb inderdaad wel eens het gevoel dat ik geen adem haal en daarom schiet ik geregeld omhoog om naar lucht te happen. Ik heb sinds kort ook heel vaak een “onwaar” gevoel in mijn armen en bovenlijf. Gisteren nog leek het alsof ik geen nek had zeg maar. Vreemd uitgelegd misschien maar snap je wat ik bedoel?

Reageren
    man, 22

@Tandor

ik snap wat je bedoelt, maar ik voel mijn adem eigenlijk altijd wel door mijn lijf stromen. Op zo’n moment voel geen enkele luchtstroom

Reageren
    John (moderator)

Dat komt dus, omdat je juist let op je ademhaling.  De ademhaling wordt door het autonome zenuwstelsel geregeld. In principe ben je je van de ademhaling helemaal niet bewust. Behalve als je op gaat focussen. Op het moment dat je in slaap valt daalt je bewustzijn. Dan is de focus dus van je ademhaling af en voel je het ook niet.  Alleen bij jou veroorzaakt dat een paniekaanval, omdat je eigenlijk de hele dag bezig bent met je ademhaling, alleen op dat moment verlies je even de controle daarover. Je voelt je ademhaling niet.

Reageren
Reageer op: Chronische hyperventilatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.