Home / Medicijnen / WAARSCHUWING LYRICA (onbekendheid ONTWENNINGSVERSCHIJNSELEN)
Tja, uit ervaring en wat ik lees op het facebookforum denk ik dat dat veel te snel is. Geadviseerd wordt om per keer niet meer dan 10% af te bouwen. Dan elke keer kijken hoe je er op reageert en stabiliseren voordat je de volgende 10% gaat zakken. Kan dus een lange tijd duren. Sommige mensen zijn ook langer aan het afbouwen dan dat ze daadwerkelijk de medicatie hebben gebruikt.
Ik hoop voor je dat het meevalt, er zijn ook mensen waarbij het gewoon goed gaat!
Ik wens je alle sterkte!!
Ik zat op 150mg (2x75mg) , maar tweede week op eigen initiatief naar 300mg overgegaan (2 x 150mg) tegen de zenuwpijn veroorzaakt door de zona. Vooral pijn schouder , arm en duim.
Pijn is niet weg, maar wel draaglijker, en ervaar geen of weinig negatieve bijwerkingen. Een beetje een "lichter" gevoel in het hoofd we, maar dit lijkt eerder positief qua gevoel dan negatief.
Maar als ik hier de reacties en verhalen lees lijkt mij het stoppen erger dan het gebruik zelf .....
Het is nu afwachten hoelang we die troep moeten nemen, en of de helse pijnen dan zullen terugkomen ....
1,5 jaar pregabaline gebruikt 2 x 75 milligram.
Bijwerkingen niet normaal zwart voor de ogen...duizelig,zweten .(zenuwpijn na ruggeprik..schreef de neuroloog dit voor)8 paracetamolletjes erbij.in een keer gestopt nu 7 weken medicijnvrij...complete afkickverschijnselen zweten,draaierig en hartslag in rust nog steeds te hoog.....nooit meer deze zooi...raad ook sterk af
Ik gebruik Lyrica nu 4 maanden. Begin december geopereerd voor de 5de keer aan een rughernia. Door de vreselijke zenuwpijn in mijn been die daarna nog even aanhield Lyrica moeten verhogen 2x dgs 150. Nu aan het afbouwen maar valt heel erg tegen! Ik heb vaker Lyrica geslikt met mijn andere hernia’s en geen ontwenningsverschijnselen gehad maar deze keer afbouw is nog erger als de afbouw van Oxycodon. Van de 300 naar de 150 ging wel maar nu de 150 naar 75 is echt heftig! Moest van de chirurg per 3 dagen 75 mg afbouwen maar de laatste 75 ga ik in stappen van 25 doen. Heb koorts, rillen, zweten, slapeloosheid, emotioneel, hartkloppingen.
Ik bouw Lyrica af: - 25 mg per twee weken, in overleg met de huisdokter. Ik neem het sinds half december '25 n.a.v. trigeminusneuralgie. Ik nam toen 225 mg per dag en zit nu op 100 mg per dag. Het is heftig, ik voel me erg snel overprikkeld, alsof ik erg weinig aan kan. De eerste dagen als ik verminderd heb, heb ik last van slapeloosheid en transpireren.
Het is opgestart toen ik in het ziekenhuis lag. Niemand heeft me daar gewaarschuwd (verslavend! daklozendrug!) of me de bijsluiter laten lezen.
Ik zit in een afbouwfase nu van 25mg per keer. Ik gebruikte 300mg zit nu nog op 25mg per dag, maar een ware hel is dat het afbouwen. Ik wou dat ik er nooit aan was begonnen. Echt enorme angstaanvallen heb ik enorm veel stress in het lichaam, niet kunnen slapen. Nergens meer heen durven bang voor aanvallen, nogmaals een ware hel. Ik hoop dat alles weer goed komt inmiddels 7 weken ziekte wet.
Niet meer terug gekomen? Zit nu in het zelfde een hel van een onwennings periode gehad, nu diverse uren per dag dat het steeds beter gaat, kan soms wel janken van geluk dan. Hopelijk ik ook over een poosje hele dagen goed.
Ik neem sinds december 2025 Lyrica 150mg 's avonds. De dag daarna gaat het min of meer goed tot ongeveer 14u, daarna zoveel pijn in beide voeten dat ik er met moeite nog op kan staan. Ik wilde zowieso al geen hogere dosis nemen en nu, na al jullie verhalen zeker niet !
Maar wát is dan het alternatief? Ik lig nu al vanaf 16u in bed....
Ik heb ook zéér zware oedeem in beide benen. Dat wordt nog verder onderzocht, ondertussen krijg ik " plaspillen".
Ik vraag mij toch ook af of Lyrica daar iets mee te maken heeft? Lees de bijsluiter en álle mogelijke bijwerkingen worden erin vermeld. Voor ons, consumenten, --- of voor hén, ---- om zich tegen alles in te dekken???
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!