Zoeken Vraag het forum

WAARSCHUWING LYRICA (onbekendheid ONTWENNINGSVERSCHIJNSELEN)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Bat

Hallo,

Laat dit medicijn u door niemand aansmeren. Pregabaline / Lyrica is een regelrechte hel. Als je het gebruikt zijn de bijwerkingen het niet waard. Als je stopt… ik ben van een hoge dosis oxyxodon afgebouwd naar 0, dat was zeer heftig.

Maar de pregabaline zat ik op 3x 3x75mg per dag, ik wilde het medicijn niet meer innemen. Afbouwen ging niet lekker, ik wilde dat echt niet nog veel langer doen , in die ellende zitten.

Ik ben toen abrubt gestopt, dat heb ik geweten. Dat is nu zo’n 4 weken geleden. Ik heb af en toe een goede dag maar over het algemeen ben ik de hele dag angstig, paniekerig en hondsberoerd. Echt zo enorm misselijk. Ik ken mijzelf zo helemaal niet. Ik heb een hele sterke wil en sta positief in het leven maar dit, dit is de hel.

Ik was 2 weken gestopt cold turkey van het roken af toen ik besloot om de pregabaline te stoppen. Ik trok die 2 samen ontwennen niet. Ik had hele depressieve donkere en angstige gevoelens.

Nu 4 weken verder en kan nog steeds niet zeggen dat het beter gaat.

Mensen; trap er niet in in dit medicijn, dit is een regelrechte hel waar je in stapt!

Ruth

@Bat, hier precies hetzelfde verhaal. Door heftige bijwerkingen “cold turkey” gestopt bijna drie weken geleden. Wat een hel! Voel me hele dag door angstig en druk op de borst. Ook paniekaanvallen vanuit het niets gehad en zelfs een paar dagen hele donkere gedachten… Slapen is dramatisch en vraag me af hoe lang dit nog duurt. Ik heb het maar drie weken gebruikt (2 x 75 mg) en dan al zulke heftige ontwenningsverschijnselen.

Hoe is het nou met je?

Reageren
    Bat

@Ruth

Het gaat nu veel beter, geen paniek en of donkere gedachten meer. Ik krijg geen melding van wanneer je reageert op dit bericht vandaar de late reactie.

Bij mij was het van de 1 op de andere dag veel beter. Mijn dosering lag echt velen malen hoger dus stiekem ga ik er van uit dat het met jou ook al een stuk beter gaat.

Hoor graag van je

Reageren
    Van der Sluijs

Gebruik Lyrica in relatief lage dosis. Plotseling zeer zwakke beenspieren. Kan amber nog lopen. Zit dus in rolstoel.

Gebruik ben ik aan het afbouwen. Nu nog drie maal 25 mg per dag.

Reageren
    patrick de jans

Ik heb het spul ook voorgeschreven en heb 1 van 75 Mg genomen Met dat te lezen over lyrica durf ik niet meer . Ik denk het niet meer te nemen . Maar wat te doen met de zenuwpijn.

Pat

Reageren
    Ruth

@Bath,

Wat fijn om te lezen dat het beter met je gaat! Bij mij gaat het op en af. Blijf hele dagen een opgejaagd gevoel houden, wat in de nacht/ochtend heftiger is dan in de middag en avond. Slapen is verbetert naar ongeveer vijf uurtjes per nacht. Ene nacht lig ik rustig te wachten tot het ochtend wordt, de andere blijf ik maar piekeren.. Heb vorige week nog een paar dagen hele donkere gedachten gehad waar ik enorm van ben geschrokken dat dat er weer was.

Maak me ook gewoon zorgen of dit nog steeds van de pregabaline komt of omdat ik een soort van vicieuze cirkel terecht ben gekomen. Had jij dit ook?

Reageren
    Luca

Ik was in oktober hiermee begonnen ivm angststoornissen, was begonnen met 150mg per dag voor 2 weken. Vanaf 2 weken 300 mg per dag, en toen begonnen de bijwerkingen: verward, suf, derealizatie en zelfs 1 keer een hallucinatie. Ben eind december gestopt met lyrica en de eerste 2-3 weken waren heel zwaar maar vanaf toen per week iets beter maar voel me nog steeds niet echt 100%. Hopelijk komt dit binnenkort goed

Reageren
    Bat

@Ruth,

Bij mij gaat het ook met pieken en dalen hoor. De ene dag gaat het prima de andere dag ben ik zo onrustig als wat met hoge hartslag etc

Laten we hopen dat het vanzelf over gaat

Reageren
    Ruth

@Bat.
    Ja precies, het heeft heel wat ellende veroorzaakt. Ik kijk uit naar de dag dat dit achter me (ons) ligt! 💪🏻

Heb je nog tips die jou hebben geholpen de afgelopen maanden?

Reageren
    Bat

@Ruth

Nee helaas niet, het is aankijken per dag en hopen dat de volgende dag wat beter gaat dan de andere.

Waar heb jij op dit moment nog allemaal last van?

Reageren
    Ruth

@Bath,

Vooral van het opgejaagde gevoel. Mijn lichaam staat 24/7 in de fight/flight stand. Heel naar. Heb ook wel wat zorgen prive die ervoor zorgen dat het zo heftig blijft. Maar het meest vervelende vind ik het slechte slapen, elke nacht wakker rond 3 uur en dan al in de stressstand en piekeren en als het me dan lukt om weer in slaap te vallen schrik ik meteen weer wakker . Heb ook met enige regelmaat last van mijn buik en weinig eetlust. Sinds gisteren begin ik de vermoeidheid ook in mijn lijf te voelen. Ben er zo klaar mee!

En jij??

Reageren
    Bat

@ruth,

Ik denk dat we veel aan elkaar hebben en dat we elkaar kunnen ondersteunen. Als je wilt mag je me appen, graag zelfs

Ik heb wel een bruikbare tip voor je

Nul , zes , twee , vijf , vijf , twee, vier , één , acht , één.

Reageren
    dav

Ook hier slechte ervaringen met dit middel. Na twaalf jaar gebruik gestopt En hoe! Inmiddels anderhalve maand verder, afkickverschijnselen nog niet minder. Denk goed na voor je dit middel besluit te nemen!

Er komt gelukkig steeds meer aandacht onder artsen. Heel belangrijk! Het middel zal voor sommige mensen helpend zijn, maar voor afbouw is ook veel meer oog nodig. Artsen hebben geen idee wat voor troep ze voorschrijven.

https://www.afkickkliniekwijzer.nl/kennis/pregabaline/

Reageren
    AM

Ik herken het heel erg.
    Kom sinds de zomer van 2023 van 150 mg en zit nu op 50 mg in de nacht.
    Zet zelf stapjes via de regenboog apotheek. Alleen vergeet ik soms zelf goed op te schrijven en bij te houden. Nu merkte ik dus ook weer klachten op. En terug kijkende in apps met mensen, zag ik dat ik 10 mg had af gebouwd in een maand. 60 bar 50 dus. En ja, dat merk ik ook.

Dus voorlopig even niks. Alleen het vervelende. Ik heb verschillende soorten medicatie. Dus wil ook van zoveel mogelijk af. Maar zo zie je maar weer, hele kleine stapjes zetten…

Reageren
    BAT

AM,

Ik heb destijds besloten om in 1x te stoppen met 700mg per dag gemiddeld. Heb het ongeveer 2 jaar genomen.

Dat is de donkerste periode uit mijn leven geweest. Begin oktober gestopt en nu pas kan ik zeggen dat ik afgelopen week klachtenvrij ben.

Ik juich niet te vroeg want ik heb al vaker gedacht dat het voorbij zou zijn maar dan kwam het weer.

En dan heb ik het over het opgejaagde / angstige gevoel.. enorm
    Hoge hartslag in rust en gewoon een soort paniek.

Heb dat nu een aantal dagen niet gehad gelukkig!

Reageren
Reageer op: WAARSCHUWING LYRICA (onbekendheid ONTWENNINGSVERSCHIJNSELEN)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.