- Jan4 april 2022 om 19:24
Ik heb al een paar jaar af en aan last van maagzuur en andere slokdarmklachten.
Ik heb vaak omeprazol of pantaprazol kuren gehad, en uiteindelijk komen de klachten altijd terug.
Mijn voornaamste klachten liggen in de slokdarm. Drukkend gevoe en/of brandend maagzuur, vage steken.
Eigenlijk heb ik hier dagelijks last van met uitzondering van periodes.
Ik heb laatst een gastroscopie gehad waaruit bleek dat ik een lichte slokdarmontsteking had. Ik slik nu dagelijks 40mg pantaprazol.
De klachten waren ongeveer 2 weken weg maar zijn sindsdien weer terug.
Ik vroeg mij af of er andere mensen zijn met vergelijkbare situaties die misschien wél een oplossing hiervoor hebben, aangezien ik echt geen raad meer weer wat zou helpen.
Kan een slokdarmontsteking chronisch zijn/worden?Mvg
4 reactiesReagerenJan8 mei 2022 om 20:09Had iemand hier nog ervaring mee?
ReagerenCatootje9 mei 2022 om 21:32Veel mensen hebben een tekort aan maagzuur, waardoor zuurbranden en andere klachten. Maagzuurremmers doen niets aan oorzaken en verergeren het probleem. Zorgen ook voor verlies van vitaminen en mineralen en bij langer gebruik ook aan aminozuren en vetzuren. Ook tasten deze medicijnen je darmflora aan en kan het sibo bevorderen. Dat is bacteriële overgroei van de dunne darm. Goede gezondheid begint met voedingspatroon en gezonde darmflora. Snelle suikers een beetje mijden en zorgen voor voldoende oplosbare vezels.
ReagerenLiesje2 juli 2026 om 16:11Ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is bij Jan. Zijn de klachten overgegaan?
Reageren
Peter (huisarts)
2 juli 2026 om 21:04Als je klachten weer terug zijn, na 2 weken Pantoprazol, zou ik allereerst zeggen: slik het dan eerst maar eens nog een maand langer. Maar houd je daarnaast ook aan de leefregels:
“Eet rustig en kauw goed. Verdeel de maaltijden goed over de dag: beter vaker een kleine maaltijd dan 3x een grote maaltijd. Ga niet direct na het eten liggen, eet niet half liggend en eet niets meer 3 uur vóór het slapen gaan. Als u met een volle maag gaat liggen, stroomt de maaginhoud makkelijker terug in de slokdarm. Ga goed rechtop zitten zodat de maag niet in de knel raakt. Draag dan ook geen knellende kleding ter hoogte van uw maag. Eet niet te vet. Vet blijft namelijk lang in de maag. Gebruik geen koolzuurhoudende dranken en niet te veel kauwgom. Hierbij komt er extra lucht in de maag, waardoor de maag sneller gevuld is. Dit heeft drukverhoging tot gevolg. Let op met (cafeïnevrije) koffie, cacao, chocola, cola, vruchtensap en alcoholische dranken, pepermunt, ui, knoflook en scherpe kruiden. Deze kunnen de maag prikkelen.
Reageren
Zorg voor een regelmatige stoelgang en zachte ontlasting om persen te voorkomen. Hierbij helpt het om voldoende te bewegen, voldoende te drinken (minstens 1,5 liter per dag) en vezelrijk te eten. Zorg voor een gezond gewicht. Mensen met overgewicht hebben minder ruimte in de buikholte. Daardoor is de druk in hun buik groter dan normaal, waarbij er eerder maagsap in de slokdarm komt. Als u wilt afvallen, doe dit dan geleidelijk. Een diëtist kan u hierbij helpen. Een gewichtsvermindering van 10% heeft al effect. Buk niet voorover, maar zak door de knieën. Stop met roken. Roken verslapt de sluitspier tussen de slokdarm en de maag. Maak het hoofdeinde van uw bed 10-15 cm hoger dan het voeteneinde. Het maagzuur stroomt dan minder gemakkelijk terug naar de slokdarm. Leg geen éxtra kussens onder uw hoofd, hierdoor ligt uw lichaam in een knik, waarbij de druk in de buik groter wordt.”