- Stuck4 januari 2019 om 20:38
Goedenavond,
Sinds enkele jaren heb ik last van eten wat in mijn slokdarm(?) blijft steken. Er zijn periodes dat ik er vrijwel geen last van heb en andere periodes weer vrij frequent. Brood is vaak de boosdoener. Als het eten vast blijft zitten geeft dat een zeer benauwend gevoel. De enige manier om dit te verhelpen is drinken en te springen. Heb in het verleden al eens maagbeschermers voorgeschreven gekregen, maar dit hielp niet. Bij mijn laatste bezoek aan de huisarts gaf ik aan hier nogsteeds last van te hebben. De huisarts gaf aan dat als het iets ernstigs was geweest (kwaadaardig gezwel?) er na al die jaren al wel weer meer van had gemerkt. En bij een inwendig onderzoek toch niets gevonden zou worden. Zijn advies was beter kauwen. Toch zou ik graag willen weten wat hier de oorzaak van kan zijn en wat ik hier tegen kan doen.
2 reactiesReagerenMarjolein4 januari 2019 om 21:49Het kan achalasie zijn. Bij mij wisten ze 2 jaar lang niet wat het was. Met een drukneting (sonde)Â zijn ze er uiteindelijkachter gekomen.
Je slokdarm kan dan niet meer ontspannen. Dus hij maakt niet meer van die knijp bewegingen. Daardoor blijft het eten hangen. Ik heb nu een medicijn gekregen die een klein beetje mijn slokdarm ontspannen. Helpt iets beter. Brood eet ik niet meer op harde broodjes zoals pistolet en stokbrood na.
Vraag verwijzing voor een Mdl arts
Bij vragen kan je nog bij mij terecht.
Gr Marjolein
ReagerenJohn (moderator)
5 januari 2019 om 01:41Vooral beter kauwen en rustiger eten. Eventueel drinken bij het eten
Reageren