Zoeken Vraag het forum

Gastritis belangrijke vraag

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Samantha

hoi allen,

Bij mijn man is een gastroscopie gedaan. Heeft al maanden last van buikpijn, maagzuur, soms overgeven maar zo lekker eigenwijs niet naar de huisarts gaan. Nu gelukkig wel erachteraan gegaan en heeft hij een gastroscopie gehad. De arts zag dat de maag onstoken was maar kon er niet veel meer uithalen. Zei iets met onstoken maag. (Gastritis?) Maar voor de zekerheid wel biopsie gedaan en moet mijn man over 1.5 week een ct scan doen. Bloedonderzoek was overgings helemaal goed. Geen gekke waarden of iets dergelijks.

Wij dachten dat we dus wijzer zouden zijn na deze afspraak blijkt dat we juist nu nog meer in de war zijn. Een gastroscopie ziet toch een soort van alles in je maag enz? We maken ons nu juist zorgen en omdat de arts al deze vervolgonderzoeken wilt doen en het zelf niet écht weet ga je meteen van het ergste uit.. 🙁

Kan iemand mij vertellen of hij/zij hiermee ervaringen heeft en een vraag aan de arts kan je kanker waarnemen met een gastroscopie en/of als arts dat meteen zien om het uit te sluiten?

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Met een gastroscopie kan veel worden gezien, maar niet alles worden vastgesteld. Bij een gastritis wordt in de regel een biopt genomen om te kijken of er een actieve maagbacterie is die de klachten veroorzaakt. Aanvullend beeldvormend onderzoek, zoals een CT san kan worden gedaan om dingen uit te sluiten of vast te stellen,

Reageren
    Samantha

Bedankt John voor de reactie. Ik heb even gegoogled (weet dat dat niet handig is natuurlijk) maar ik wilde perse weten hoe zo’n maagonsteking er nou uitzag aangezien je niet mee naar binnen mag met zo’n gastroscopie. Ik wilde denk ik perse het verschil zien tussen gastritis en een maagcarnicoom. Deze lijken totaal verschillend. Gastritis zijn bepaalde rode vlekken op de maag die gepaard kunnen gaan met bloedingen en een carnicoom is meer gelig (de tumor zelf zeg maar) ik weet dat ik doordraaf hierin maar merk gewoon dat ik me zorgen maak. Er vallen toch wel verschillen te zien tussen een gastritis en een maagcarnicoom?

Reageren
    John (moderator)

Daar zijn wel verschillen in te zien.

Reageren
Reageer op: Gastritis belangrijke vraag
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.