Zoeken Vraag het forum

luchtweginfectie en benauwdheid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • steph

Goedenmiddag,

Na veel te hebben gelezen op dit forum zet ik ook even íjn evaingen en vragen neer!
    Ben een jonge mama van 2 en ben 28 jaar oud.

Afgelopen april had ik een enkele longonsteking en heb daar netjes antibiotica voor gehad. Na een week weer aan het werk (achertaf natuurlijk veels te snel). Ben sinds de longonsteking benauwd gebleven en heb vaak enorme druk op mijn borstbeen/longen.

Vorige week maandag weer naar de huisarts geweest met het gevoel weer een longonsteking te hebben, de huisarts 1x geluisterd en die hoorde niets zei hij. Voelde me niet serieus genomen eigenlijk. Weer met antibiotica de deur uit, op verzoek dat ik me donderdag nog even liet zien. Woensdag op donderdag ben ik begonnen met enorm veel spugen en enorm benauwd zijn. Heb nog nooit zoveel gespuugd.
    Aangekomen bij de huisarts (ze wilden niet naar mij toekomen??) lag ik dus 30 minuten laten in een ambulance om 3 dagen in ziekenhuis te worden opgenomen. Zwaar uitgedrogd en een fikse luchtweginfectie. Ik heb zaterdag moeten smeken om naar huis te mogen aangezien ik nog met koorts loop (gemiddeld 38.0/38.5).
    Ik mocht weg op twee voorwaarden, moet m’n koorts in de gaten houden en totalle rust houden.
    Dat doe ik nu dus ook.

De druk op m’n borst is echt nog goed aanwezig en de koorts is er nog, gelukkig niet hoger geworden. Ben helemaal door de molen gehaald en dit luchtweginfectie was de conclusie. Ze hoorden ook een lichte ruis in mijn longen 20 julie moet ik voor een vervolg afspraak naar delongarts voor verder onderzoek, weet alleen niet wat.
    Ben voor me gevoel als een kip zonder kop het ziekenhuis uitgezet. Want wanneer moet ik nou weer bellen? M’n koorts zakt niet en die druk op m’n borst komt gewoon met vlagen maar is wel altijd aanwezig sinds m’n ziekenhuisopname.

Dussss (wat een verhaal he), wie o wie heeft ervaring met zo’n infectie, kan me tips geven of weet wat ik nou het best moet doen. Hoelang duurt het uitzieken ongeveer, of is dat persoongebonden?

Ik hoop echt dat iemand tips of iets degelijks heeft! In iedere geval bedankt!

Groetjes Steph

31 reacties
    Reageren
    Jip

Mijn advies is kort en duidelijk. Houd je aan de adviezen van de artsen. Zorg voor opvang van je kind. Je onttrekt je aan de medische zorg waarschijnlijk om voor je kind te zorgen.

Ik vind je gedrag onverstandig en eigenwijs.

Reageren
    steph

Hallo daar,

Vind je reactie een beetje raar, sorry.
    Wat een mensen kennis weer, onverstandig en eigenwijs?

Ik hou me aan de adviezen en lig sinds m’n ontslag uit het ziekenhuis plat. Kids hebben oppas. Heb ook totaal niet gedaan manlief draait overuren voor me.

Dus geloof mij ben echt niet onverstandig hoor. Luister juist goed naar m’n lichaam.

Jammer. Vraag alleen wat ervaringen/tips…

Reageren
    Evelyne

Ik begrijp die reactie wel.

Je zegt zelf letterlijk ‘[i]Ik heb zaterdag moeten smeken om naar huis te mogen aangezien ik nog met koorts loop (gemiddeld 38.0/38.5).[/i]’

Reageren
    steph

Op die voorwaarden ja (waar ik me aan hou), ze laten je niet zomaar gaan.

Maar, het is goed zo.
    Had gewoon niet hier m’n verhaal neer moeten zetten.

Reageren
    Minne

Hallo,

Kk lees je berichtje en ik begrijp je best. Misschien ben je verkeerd begrepen.

Als ik het goed begrijp het je last van een recidiverende longontsteking.
    Vaak is dit een gevolg van onzorgvuldig gedrag bij een infectie en te weinig tijd nemen een aandacht schenken aan het herstel.

Het gevolg kan dan inderdaad zijn dat je langer last hebt en uiteindelijk meer tijd kwijt bent om helemaal goed te herstellen.

Het advies dat ik je kan geven is een algemeen advies: doe rustig aan, leef gezond, neem voldoende tijd voor jezelf, eet gezond, zorg voor voldoende beweging en voldoende ontspanning.

Als je je houdt aan de doktersvoorschriften zal je waarschijnlijk langzaamaan maar zeker herstellen.

Ik wens je van harte beterschap.

Minne.

Reageren
    steph

Hallo Minne,

Bedankt voor je (normale!!) reactie. Ben nu veel meer bewust ook bezig met m’n voeding, leefgewoontes, beweging en dergelijke. En als ik me binnenkort weer wat meer de oude ben dan zal ik er zeker werk van maken en volhouden. Een/mijn lichaam is me te kostbaar en moet nog heeel lang mee.

Ik weet dat ik het zelf moet doen en maar een lichaam heb die het kan.

Bedankt voor je antwoord.

Reageren
    Hannelore

Misschien gek, maar mijn eerste gedachte zou uitgaan naar de Mexicaanse griep, maar omdat je opgenomen bent geweest zal dat vast gecontroleerd zijn. Ik dacht dat Limburg meer Mexicaanse griep was namelijk. Maar beterschap gewenst.

Reageren
    jeroen

he stef,best heftig maar mijn ervaring is dat de artsen er niet zoveel aan,, of willen doen,,
    ik loop al 3 jaar met een infectie op de luctwegen opgelopen op het werk en heb het al 100 maal verteld wat ik voel ,maar dan krijg je weer wat mee en je zoekt het maar uit.
    het is volgens mij moeilijk te genezen in nederland
    ik heb in jauari een afspraak in belgie

wat ik nog wil zeggen stef ,is dat je moet oppassen dat het niet blijvend is

Reageren
    Nicole

Hallo mensen,,

Ik kan tot nog toe niet met zekerheid zeggen dat ik er ervaring mee heb, maar herken de klachten die jij (steph) had voor de opnamen maar al te goed! Ik heb kort geleden een ontsteking lager in m’n longen gehad. Netjes antibiotica gekregen en gebruikt, ik zat middenin een verhuizing dus echt rust heb ik ook niet gehad/genomen.
    Het is een paar dagen goed gegaan, en die vreselijke pijn bij m’n ribben en borst is echt helemaal terug! Overdag gaat het nog redelijk, maar zodra ik ga liggen stik ik zowat in het hoesten! Ik snuit m’n hele lichaam leeg (althans zo voelt het) en krijg het super benauwd als ik lig.

Gisteren longfoto’s laten maken, nu hopen dat er duidelijkheid komt.
    Ik weet alleen dat het echt niet te harden is nu zo’n 4 weken lang.

Steph nog succes en ik hoop zeker dat het niet blijvend is!

Groet, Nicole

Reageren
    Soes

Hi, Ik ben Soes. Zelf heb ik een longaandoening en was ook wel erg kortademig. Slik heel veel medicijn van de internist. Toen ben ik zelf gaan dokteren en nadenken wat eigenlijk heel logisch is. Ik heb een olie ontdekt die je warm moet smeren, zachtjes masseren op de rug en je borstkas en heb een drankje gemaakt. Na 1 dag kon ik veel beter ademen en 2 dagen was het alsof er niets aan de hand was.
    Groet
    Soes

Reageren
    helga

hey soes welk drankje helpt er tegen en welke olie kunt u mij dat vertellen ik heb vaak last van lucht weg infecties maximaal 2 keer per jaar ik hoor het wel dank u

Reageren
    sous heb wat is de naam van de olie

Wil jij mij de naam van de olie laten weten?

Heel erg bedankt

Reageren
    carin

hallo steph,

ik heb vaker last van een luchtweginfectie het enige wat je kunt doen is goed je medicijnen nemen en goed uit zieken, maar ik heb wel nog een vraag heb je naast de antibiotica ook nog een inhaler gekregen (b.v.
    foster of ventolin) deze zorgen ervoor dat je meer lucht krijgt en zorgen er ook voor dat slijm verminderd.
    Als je straks weer beter bent zou ik je aanraden om te gaan sporten
    dit bevorderd de longinhoud en weerstand.
    groetjes carin.

Reageren
Reageer op: luchtweginfectie en benauwdheid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.