- …23 september 2017 om 18:52
hallo,
ik ben begin 20 en sinds enkele maanden heb ik last van hyperventilatie. Althans, dat denk ik. Het is uit het niets begonnen en ik heb geen idee waar het vandaan is gekomen.
Ik let de hele tijd op mijn ademhaling, al wil ik dat niet. Het os hetzelfde als niet denken aan een paarse olifant. Ook heb ik vaak dat ik diep moet inademen. Als ik ergens druk mee bezig ben dan merk ik er niks van, maar ineens is dan daar de gedachten van ademen weer. De laatste keer kwam na een avond bier drinken. Ik weet dat van alcohol je ademhaling en hartslag omhoog gaan.
Het is er niet altijd. Er zitten ook periodes tussen dat ik er geen last van heb. Nu is zo’n periode dat ik er wel last van heb. Ik heb daarvoor ook hulp gezocht bij Cesar therapie. Zij raadde mij aan om te ademen via de onderkant van de ribben, omdat daar de longen het verste uit kunnen zetten.
Ik oefen bijna dagelijks, maar het lijkt absoluut niet minder te worden. Heb nu twee sessies gehad en we zijn ongeveer drie weken verder. Het is er juist weer bij ingeslopen. Vandaar dat ik mij afvraag of hier wel vanaf te komen is. Het is echt ondragelijk aan het worden op dagelijkse basis want het beïnvloedt je hele leven. Ik ben echt heel angstig dat dit blijvend is.
Zijn er nog tips? En is dit wel de juiste diagnose? Ik wil hier zo graag vanaf.
11 reactiesReagerenJohn (moderator)
23 september 2017 om 21:01…23 september 2017 om 21:05De uitslag is 35. Ik heb voornamelijk last van letten op m’n ademhaling en diep inademen.
ReagerenJohn (moderator)
23 september 2017 om 21:27Dat zijn toch echt typische hyperventilatieklachten. Met ademhalingsoefeningen zou je daar wel vanaf moeten komen. probeer in ieder geval zoveel mogelijk via je buik te ademen.
Reageren…23 september 2017 om 21:32Dankjewel voor de reactie. Ik snap alleen niet hoe je via de ‘buik’ moet ademen.
Kan het kloppen dat het zo lang duurt om er vanaf te komen? Ik doe twee oefeningen tweemaal daags liggend in bed.
ReagerenJohn (moderator)
23 september 2017 om 21:54Het kan zeker wel een tijdje duren.
Je moet je voorstellen dat je een ballon in de buik hebt die je moet opblazen en weer leeg moet laten lopen
Reageren…23 september 2017 om 22:05Mijn cesar therapeut leert mij juist vanuit de onderkant van de longen te ademen. Is dat ook een goede methodiek? ademen via de buik was volgens de therapeut ‘onzin’
ReagerenJohn (moderator)
23 september 2017 om 22:14Daar zijn de meningen over verdeeld. Probeer het gewoon uit en kijk of je verschil merkt.
Reageren…24 september 2017 om 09:24Na gister ben ik beginnen te twijfelen over de ademhalingsoefeningen van mijn therapeut. Ik lees overal via de buik ademen, maar alleen van haar moet het helemaal onderaan de ribben. Kan op deze manier de ademhaling ook weer gecontroleerd worden, of kan dat eigenlijk alleen via de buik?
ReagerenJohn (moderator)
24 september 2017 om 12:09Ik denk persoonlijk, dat die manier van ademen het probleem niet echt gaat oplossen. Bovendien is het een moeilijke techniek, waarbij je toch de neiging krijgt om diep te gaan inademen.
Reageren..25 september 2017 om 07:52Goedemorgen,
gister en eergisteren geprobeerd via de buik adem te halen met de tip van de ballon. Best geforceerd dat ik het goed voelde. Uit vaak nog via de mond. Nu is het gevoel wel minder geworden. Ik let niet meer op de ademhaling (voor 75%). Maar betekent dit dat het nu helemaal weg is? Of is het er nog?
ReagerenJohn (moderator)
25 september 2017 om 09:37Het zal er nog wel zijn… je moet de oefeningen toch even blijven doen.
Rustig inademen door de neus en rustig uitademen door de mond.
Reageren