- Anoniem3 juni 2025 om 21:44
Hallo, zojuist voelde ik per toeval een harde bult in mijn rechterlies. Ik heb links ook gevoeld maar voel daar enkel kleine bultjes. Ik denk dus dat de bult een lymfeklier is. Hij is best groot en hard (niet zichtbaar) en daar ben ik echt wel van geschrokken.
Mijn vraag: ik heb sinds zaterdag de griep en ben best aardig ziek (geweest). Kan een klier in je lies opzwellen door de griep? Of zwellen dan vooral de klieren in je nek/oksels op?
31 reactiesReagerenJohn (moderator)
3 juni 2025 om 21:55IK denk niet dat het van de griep is. Maar een wond aan je been of voet, of een scheerwond in de schaamstreek kan dat ook veroorzaken. Als het een lymfeklier is. Ga naar de huisarts om te kijken of het een lymfeklier is of wellicht een liesbreuk
ReagerenAnoniem3 juni 2025 om 21:58Ja het is wel een lymfeklier, het is een beweegbaar bolletje van 1-1,5 cm.
ReagerenJohn (moderator)
3 juni 2025 om 22:16Geen wondjes aan benen of voeten? Voetschimmel? Geen wondjes in de schaamstreek?
Reageren
PS
Ook een liesbreuk kan een beweegbaar bolletje zijn. Je hoeft btw ook niet meteen te schrikken van een lymfklier.
Ga ermee naar de huisarts en laat ernaar kijkenAnoniem4 juni 2025 om 19:26Nee geen wondjes voor zover ik kan zien. Ik had overigens geen gewone griep, maar buikgriep. Mijn darmen waren behoorlijk van slag. Kan dat wel een gezwollen lymfeklier in de lies veroorzaken?
ReagerenJohn (moderator)
4 juni 2025 om 19:29Dat zou dan idd kunnen
ReagerenAnoniem4 juni 2025 om 20:00Maakt het verder nog uit of de lymfeklier wel of niet pijnlijk is?
ReagerenJohn (moderator)
4 juni 2025 om 20:16Ja dat maakt verschil. Als een lymfeklier groter is dan 1,5 cm in doorsnee EN pijnlijk EN niet beweegbaar is, dan is dat een reden er zeker mee naar de dokter te gaan. Dat hoeft overigens nog steeds niet te betekenen dat er dan iets ernstigs aan de hand moet zijn.
ReagerenAnoniem4 juni 2025 om 20:46Ben er al mee geweest vandaag. Ze deed er nogal luchtig over wat mij het idee gaf dat ik een ‘zeur’ was.
ReagerenJohn (moderator)
4 juni 2025 om 20:53Kijk het gewoon even aan. Als er iets verandert ga je gewoon terug
ReagerenJohn (moderator)
4 juni 2025 om 20:54Maar ga er niet iedere daag aanzitten…dan raakt de boel wellicht nog geïrriteerd of ontstoken
ReagerenAnoniem4 juni 2025 om 22:28Ja ga ik doen, hopelijk wordt het kleiner.
ReagerenAnoniem5 juni 2025 om 12:58Ik zie zojuist dat ik een soort jeukende uitslag (bultjes) op mijn rechterbil heb.. waarschijnlijk een irritatie door de diarree en het vele afvegen. Is dit ook nog iets waardoor de lymfeklier in mijn rechterlies ontstaan kan zijn?
Daarnaast maak ik me nu druk dat de huisarts helemaal niet goed gevoeld heeft, omdat ze maar zo kort voelde… Wellicht heeft ze een totaal andere gevoeld die ernaast zit en veel kleiner is 🙁
ReagerenJohn (moderator)
5 juni 2025 om 14:41Als je je druk maakt over dat de huisarts iets niet goed gedaan zou hebben, dan moet je gewoon teruggaan naar de huisarts en dat bespreken.
Reageren
En ja de uitslag zou een oorzaak kunnen zijn net als de diarree als dat door een buikgriep was.Anoniem5 juni 2025 om 16:02Oké jij ziet hierin (buikgriep + huiduitslag bil) wel voldoende redenen die inderdaad de gezwollen lymfeklier bij mij hebben kunnen veroorzaakt?
Reageren