Zoeken Vraag het forum

Lymfeklier in lies

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo, zojuist voelde ik per toeval een harde bult in mijn rechterlies. Ik heb links ook gevoeld maar voel daar enkel kleine bultjes. Ik denk dus dat de bult een lymfeklier is. Hij is best groot en hard (niet zichtbaar) en daar ben ik echt wel van geschrokken.

Mijn vraag: ik heb sinds zaterdag de griep en ben best aardig ziek (geweest). Kan een klier in je lies opzwellen door de griep? Of zwellen dan vooral de klieren in je nek/oksels op?

31 reacties
    Reageren
    John (moderator)

IK denk niet dat het van de griep is. Maar een wond aan je been of voet, of een scheerwond in de schaamstreek kan dat ook veroorzaken. Als het een lymfeklier is. Ga naar de huisarts om te kijken of het een lymfeklier is of wellicht een liesbreuk

Reageren
    Anoniem

Ja het is wel een lymfeklier, het is een beweegbaar bolletje van 1-1,5 cm.

Reageren
    John (moderator)

Geen wondjes aan benen of voeten? Voetschimmel? Geen wondjes in de schaamstreek?
    PS
    Ook een liesbreuk kan een beweegbaar bolletje zijn. Je hoeft btw ook niet meteen te schrikken van een lymfklier.
    Ga ermee naar de huisarts en laat ernaar kijken

Reageren
    Anoniem

Nee geen wondjes voor zover ik kan zien. Ik had overigens geen gewone griep, maar buikgriep. Mijn darmen waren behoorlijk van slag. Kan dat wel een gezwollen lymfeklier in de lies veroorzaken?

Reageren
    John (moderator)

Dat zou dan idd kunnen

Reageren
    Anoniem

Maakt het verder nog uit of de lymfeklier wel of niet pijnlijk is?

Reageren
    John (moderator)

Ja dat maakt verschil. Als een lymfeklier groter is dan 1,5 cm in doorsnee EN pijnlijk EN niet beweegbaar is, dan is dat een reden er zeker mee naar de dokter te gaan. Dat hoeft overigens nog steeds niet te betekenen dat er dan iets ernstigs aan de hand moet zijn.

Reageren
    Anoniem

Ben er al mee geweest vandaag. Ze deed er nogal luchtig over wat mij het idee gaf dat ik een ‘zeur’ was.

Reageren
    John (moderator)

Kijk het gewoon even aan. Als er iets verandert ga je gewoon terug

Reageren
    John (moderator)

Maar ga er niet iedere daag aanzitten…dan raakt de boel wellicht nog geïrriteerd of ontstoken

Reageren
    Anoniem

Ja ga ik doen, hopelijk wordt het kleiner.

Reageren
    Anoniem

Ik zie zojuist dat ik een soort jeukende uitslag (bultjes) op mijn rechterbil heb.. waarschijnlijk een irritatie door de diarree en het vele afvegen. Is dit ook nog iets waardoor de lymfeklier in mijn rechterlies ontstaan kan zijn?

Daarnaast maak ik me nu druk dat de huisarts helemaal niet goed gevoeld heeft, omdat ze maar zo kort voelde… Wellicht heeft ze een totaal andere gevoeld die ernaast zit en veel kleiner is 🙁

Reageren
    John (moderator)

Als je je druk maakt over dat de huisarts iets niet goed gedaan zou hebben, dan moet je gewoon teruggaan naar de huisarts en dat bespreken.
    En ja de uitslag zou een oorzaak kunnen zijn net als de diarree als dat door een buikgriep was.

Reageren
    Anoniem

Oké jij ziet hierin (buikgriep + huiduitslag bil) wel voldoende redenen die inderdaad de gezwollen lymfeklier bij mij hebben kunnen veroorzaakt?

Reageren
Reageer op: Lymfeklier in lies
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.