- Anoniem16 mei 2014 om 08:32
Geachte heer/mevrouw,
Cholesterol stijgt met de leeftijd, echter hoeveel is gezond? Ik weet wel dat gezond is onder de 5,2 en dat bijv medicatie mogelijk is boven de 6,5 (en evt andere risicofactoren). Maar in welke mate stijgt het cholesterol nu met de leeftijd bij een ‘gezond persoon’?
Hierover is nergens iets te vinden, uiteindelijk kwam ik bij het CBS uit maar die berekening zou uitkomen op ongeveer 0,04 mmol per jaar stijging (bij mannen).Ik ben niet op zoek naar de uiteindelijke verhoging, maar na een gouden standaard over in welke mate het cholesterol normaal toeneemt met de leeftijd.
bvd.
D.
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 mei 2014 om 08:49Die is er dus niet en daarom is er ook niets over te vinden. Dat is voor ieder persoon anders. Dus heel individueel.
Reageren
Wat er wel is zijn dus berekeningen zoals die van het CBS, waarbij over een bepaalde groep een gemiddelde wordt berekend.Anoniem16 mei 2014 om 09:02Zijn er bijvoorbeeld gemiddelde stijgingen bekend bij mensen die al verhoogd(5,2 en hoger) zitten? Zou ik dat via het CBS kunnen vinden of zijn daar speciale medische websites voor?
ReagerenJohn (moderator)
16 mei 2014 om 09:13Nee, die gegevens zijn er niet zover mij bekend.
Reageren
Er zijn individueel te grote verschillen.Anoniem16 mei 2014 om 09:33Helaas, toch bedankt voor de snelle antwoorden!
Reageren