- J3roen11 februari 2019 om 18:45
Ik heb laatst de uitslag gehad van mijn cholesterol bloedonderzoek.
Ik heb vorig jaar de Atorvastatine verruild met rode gist rijst. Daardoor is mijn LDL-wwarde gestegen.
De praktijkondersteuner vertelde me, omdat mijn overige waardes (suiker bloeddruk etc) en andere gemeten dingen in orde zijn, ik nog wel een jaar de rode gist mag blijven gebruiken.
Van anderen hoor ik echter dat een te hoge LDL-waarde toch slecht is.
Ik heb de volgende waarden:
HDL 1,2 mmol/L
LDL cholesterol direct 4,0 mmol/L
Totaal cholesterol 5,6 mmol/L
Totaal cholesterol/HDL-cholesterol-ratio 4,5
Triglyceriden 0.8 mmol/LEigenlijk is dus alleen de LDL-waarde “rood”
Mijn vraag is of ik nu toch aan beter aan de statines kan, of heffen de overige “groene” cholesterolwaarden de LDL-waarde op?
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
11 februari 2019 om 22:32Het is een beetje afhankelijk van leeftijd, gewicht en of je diabetes hebt..
ReagerenCatootje11 februari 2019 om 23:15Statines doen niets aan oorzaken en zorgen voor verliezen aan vitaminen en mineralen, waaronder Q10, dat belangrijk is voor je spieren en de insulinegevoeligheid. Een complementair genezer zou kunnen kijken naar je hele gezondheidstoestand. Bij aanhoudende of verergerende klachten natuurlijk wel naar je huisarts.
ReagerenJ3roen12 februari 2019 om 18:38Ik ben net 51 geworden, heb een beetje overgewicht (BMI = 25.1kg/m2) en heb verder geen diabetes.
Alle andere waardes zijn prima in orde…
ReagerenJohn (moderator)
12 februari 2019 om 20:40Je zult het dan toch met voeding en bewegen moeten doen. Beter op je voeding letten en gaan bewegen/sporten
Reageren