Hallo,
Vandaag bloedtest binnen gekregen mbt cholesterol. 30 jaar, man, 1m 86/87. 84,6 kilo. Zittende baan, geen sport sinds één jaar vanwege burn out/stressklachten. Dieet lijkt mij redelijk gezond. Ontbijt bestaat vaak uit havermout, fruit, honing, jus, water en citroen of eitjes. Lunch boterham met veel pindakaas/banaan of kipfilet met avocado oid. avondeten altijd rijst, aardappel, groentes en kip of gezond vlees. Savonds wel vaker aan de snoep, taart of chipjes gezeten(vooral met de feestdagen).
Vitamine d was tekort, inmiddels nu 57 mmol.
Cholesterol:
HDL: 1.03
LDL: 3.8
Cholesterol 5.3
Totaal 5.1
Trigly: 1.02
Volgens huisarts licht verhoogd(maar hij zei ga zo door!), wat mij niet de bedoeling lijkt. Wat kan de oorzaak zijn en is dit erg om te hebben? En wat zou ik kunnen verbeteren? Ik heb altijd gesport en dit wil ik oppakken, maar een jaartje geen sport meteen een hoge cholesterol?
Je cholesterol is verhoogd. En dat komt toch vooral door eten en drinken. En veel pindakaas is nou niet bepaald gezond...kijk maar eens op het etiket hoeveel vetten en suiker erin zitten. Misschen s je voeding toch niet zo gezond als je zelf denkt
Sporten kan in ieder geval ook helpen je cholestorel omlaag te krijgen
Ah okee, dankjewel voor je reactie. Dus je denkt dat de grootste oorzaak mijn voeding is? Of ook dat ik lang niet heb bewogen/stress ervaar?
Ik heb ook na de feestdagen geprikt. Kan dat een momentopname zijn waar ik veel (ongezond) gegeten heb?
Voeding en geen beweging. En de feestdagen zullen er ook nog aan bij hebben gedragen.
Oké, dan ga ik eens kritisch mijn voeding volgen en in ieder geval eens wandelen.
Wanneer is het slim om nog eens te prikken om te kijken of het na de aangepaste leefstijl weer goed is?
En hoe ernstig zijn mijn waardes? En stel ik drink een keertje alcohol, kan dit nog?
Ernstig is dat niet, maar je moet er wel wat aan doen. Af en toe een biertje zal geen kwaad kunnen.
Opnieuw prikken zou over 3 maanden kunnen