Zoeken Vraag het forum

Verhoogd cholesterol

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Wilj

ik heb 2 stents doordat mijn linkerkransslagader voor meer dan 90% dicht zat. Mijn bloeddruk was al jaren te hoog mijn huisartsen deden daar niets aan. Na de overgang steeg mijn cholesterol.

Nu heb ik alles omgegooid, met medicatie , bloeddruk, suikers , gewicht , voeding alles prima. Alleen ik kan geen cholesterolverlagers slikken ivm andere ziekte die daar op inwerken. Cholesterol is licht verhoogd, maar de rest is prima. Mijn vraag is dus als je de rest van alle waarden op orde hebt is een licht verhoogde cholesterol dan nog steeds gevaarlijk ? Ik gebruik wel wat rode gist rijst met Q10.

12 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat hangt er vanaf hoe hoog het cholesterol is. Overigens bevat rode gist rijst ook een statine en is in tegenstelling van wat men zou denken, ook niet gezond.

Reageren
    Wilj

ik weet dat rode gist rijst Monocaline K bevat, maar ik kan daar met mijn spierziekte wel tegen. Verder in mijn LDL nu 3.4 em HDL 1.15

Reageren
    John (moderator)

je LDL is idd aan de hoge kant. De ratio is wel goed en het totaal cholesterol ook.
    Maar desondanks zou het ldl lager kunnen. Hoe oud ben je?

Reageren
    Wilj

ik ben in juli 65 jaar geworden

Reageren
    John (moderator)

Dan zou het toch beter zijn als je LDL wat lager was. Kijk eens heel goed naar de voeding. Soms zijn er dingen die onverwacht voor teveel cholesterol zorgen . kijk eens op het voedingscentrum.nl voor tips

Reageren
    Wilj

Bedankt voor zover. Ik ben bang dat daar niet zoveel meer te vinden is. Ik eet alleen kip en 3 x per week vette vis ( zalm, haring, makreel. Veel groenten en wat noten. Koolhydraten weinig maar dan volkoren, en peulvruchten.

meer kan ik dus niet doen, ik zie dus wel waar dit strandt.

Reageren
    John (moderator)

Hoeveel en welk noten eet je?

Reageren
    Wilj

iedere middag een handje ongebrande , ongezouten walnoten

Reageren
    John (moderator)

Dat kan dan in ieder geval geen kwaad

Reageren
    Margaretha den Hollander

Ga hier maar eens kijken als Engels geen probleem voor je is:
    thincs.org

Ik denk dat je daarna de statines wel laat staan. Daar word je echt niet vrolijk van. Een verhoogd cholesterol is niet gevaarlijk, maar de farm. ind. wil wel graag dat wij dat geloven. Mijn cholesterol was ook jaren te hoog en ik weigerde statines waar mijn huisarts (toch wel) achterstond zonder dat te veel te benadrukken. Ik moet onlangs naar de huisarts en mijn bloed werd getest, toen bleek mijn cholesterol plotseling (hoog)normaal te zijn. Ik eet elke dag tenminste één ei, verder roomboter op brood en nooooit magere produkten.

Succes met je leeswerk en maak je niet druk over je cholesterol! De artsen krijgen ook maar voorgeschoteds wat ze jou moeten zeggen en adviseren en het is maar de vraag wat ze er zelf van vinden.

Reageren
    Margaretha den Hollander

Oh ja, en ga vooral niet naar het voedingscentrum, die zijn lid van dezelfde club als waar artsen en diëtistes hun voedingsadviezen vandaan moeten halen. Het “alles mager” clubje.

Reageren
    Catootje

Denk bij hoge bloeddruk aan insulineresistentie en tekorten aan bepaalde voedingsstoffen. Beste is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Ook zorgen voor oplosbare vezels. Een orthomoleculair therapeut zou je kunnen adviseren wat voor voedingssupplementen.

Medicijnen zorgen voor verlies aan vitaminen en mineralen. Sommige, zoals bloeddrukmiddelen, zorgen ook voor een verminderde aanmaak van melatonine. Walnoten bevatten veel biogene aminen, wat bij bloeddrukproblemen niet zo gunstig is. Ze zorgen voor het vrijmaken van adrenaline in je lichaam. Zoek maar eens op biogene aminen en histamine en tyramine.

Reageren
Reageer op: Verhoogd cholesterol
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.