- Sabine3 september 2018 om 19:47
Hoi,
Ik ben 23 jaar, volgens de dokter kerngezond maar dit neemt mijn leven over en het doet veel pijn.
Ik heb sinds een paar weken last van super verkrampend gevoel in me borst soms bij beweging maakt het het erger en heb vaak ook vervelend gevoel in het hoofd wat ik niet beschrijven kan.
Het gaat niet vaak weg, maar alles is volgens de dokter wel goed.
Heb nu op het moment vooral super vervelend gevoel in borst en soort van steken of ” pijntjes”.
Word er wel een beetje bang van nu…
Weet iemand hier iets over?
Want word met de dag erger heb ik het idee13 reactiesReagerenJohn (moderator)
3 september 2018 om 21:06Doe eens de test op:
Reageren
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/Sabina4 september 2018 om 17:57Bedankt, Tandor.
Reageren
Heb het gedaan, scoor hoog.
Alleen mijn probleem is dat iedereen zegt ja het voelt als een hart aanval maar er is niks.
Maar het voelt niet echt als een hartaanval maar vaag en vervelend en eng.
Want vroeger had ik een paniek stoornis en toen voelde het veel anders.
Dat maakt het gewoon zo lastig.John (moderator)
5 september 2018 om 09:33Het zijn toch hyperventilatie klachten door angst/spanningen
ReagerenCatootje6 september 2018 om 08:36Vooral omdat je zegt dat je last hebt gehad van paniekklachten denk ik aan de rol van je voedingspatroon en tekorten aan bepaalde voedingsstoffen. Belangrijk is altijd om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Verder kunnen histaminerijke voedingsmiddelen klachten geven, omdat ze adrenaline vrijmaken in je lichaam. Ook uitkijken met stofjes als smaakversterker en kunstmatige zoetstoffen. Veel mensen hebben ook tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen. Bloedonderzoek zegt niet zo heel veel over tekorten. zo is een magnesiumtekort niet aan te tonen op bloedniveau.
ReagerenSabine6 september 2018 om 15:23Bedankt voor jullie reacties,
Reageren
Ja ik probeer inderdaad op me voeding te letten.
Maar ik kan er echt met niemand over praten en ik wjl mijn school gewoon halen maar het is de hele dag aanwezig.
Bijvoorbeeld nu voelt het super warm en beknopt ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Ik weet dat het geen hart infarct is anders was ik allang dood maar het zijn zo’n springende klachten van hart, arm tot hoofd.
En diep inademen voelt er linksonder in mijn borst ook heel raar…
Ik sliep vannacht niet thuis en ik werd gewoon echt schreeuwend wakker kreeg ik te horen en ik weet niet waarom.
Ben langzaam een beetje gek en moedeloos aan het worden.Catootje7 september 2018 om 08:50Vaak is het een combinatie van emotionele en lichamelijke factoren. Stofjes als magnesium en vitamine B kunnen helpen je zenuwstelsel te versterken. Stofjes als valeriaan of theanine kunnen ontspannend werken. Gebruik zelf 5htp, een vorm van tryptofaan die helpt om stofjes als serotonine en melatonine aan te maken. Is wel persoonlijk; sommige mensen kunnen er juist niet tegen. Verder hebben veel vrouwen een teveel aan oestrogeen, ook wel oestrogeendominantie genoemd. Is wel bij te sturen met goede voeding en natuurlijke middelen. Eventuele medicatie, zoals ook anticonceptie kan ontregelend werken.
Reageren
Proberen er toch over te praten, thuis, huisarts, opleiding als je die doet, telefonische hulplijn enz. Je zou kunnen denken aan dingen als yoga om te ontspannen en beter bij jezelf te blijven. De rescue remedie ‘nacht’ kan ook helpen om te ontspannen. Die kan je overigens ook overdag gebruiken want het is eerder een ontspanner dan een slaapmiddel.Catootje7 september 2018 om 16:06Hyperventilatieklachten, of wat je dan ook hebt, hebben vaak te maken met zaken als onzekerheid, perfectionisme, teveel hooi op je vork enz. Zijn er misschien omstandigheden als werk, studie of anderszins, die op je drukken? Vaak zijn we teveel bezig met de buitenkant en vergeten we aandacht te besteden aan de binnenkant. Als je dingen doet die bij je passen heb je ook minder snel klachten.
ReagerenSabine7 september 2018 om 21:35Ik ga naar school maar ik doe er eigenlijk niet veel voor omdat ik alles sinds middelbare school met 2 vingers in de neus haal.
Reageren
Afgelopen jaar is gebleken dat ik het toch niet meer zo makkelijk kan.
Ik ben redelijk lui, maar raak wel snel in paniek en heb angstgevoelens.
Ik weet van mezelf dat ik alle kleine dingetjes merk, zoals nu ik had een opgeblazen buik al een hele poos maar nu pas begin ik daarbij ook ernstige dingen voor te stellen…Sabine8 september 2018 om 00:13Heb zoals nu ben net weg geweest, ja oke me hoofd voelde vaag en raar en vervelend en ik zag wazig en me borst voelde warm aan maar dit is normaal voor mij op een dag.
Reageren
Maar nu ik rustig in bed lig, een serie aan het zoeken ben kreeg ik uit het niets weer ineens een pijnlijk gevoel rondom me linkerborst aan de linkerkant. Het was niet echt een steek maar nu voel ik daarna weer een vaag gevoel op me borst beetje koud zou het niet weten. Is normaal voor mij op een dag want het is 99procent van de dag afwezig.
Toch vind ik het heel moeilijk om mee te leven want het is een onbeschrijfelijk gevoel en omdat ik dat de hele dag voel alleen dan in andere, springende klachten maakt het mij onzeker of de dokter wel alles goed heeft kunnen begrijpen…John (moderator)
8 september 2018 om 02:39doe eens de test op:
Reageren
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/Sabine8 september 2018 om 16:22Had ik al gedaan, zoals ik zei redelijk hoog maar mijn hele lichaam met name me borst en hoofd voelen zo raar aan.
Reageren
En ook al is er blijkbaar niks ernstigs aan de hand ik snap gewoon niet hoe een mens zonder iets te hebben de hele tijd last van dr borst of arm heeft, het hoofd zo slecht voelt en ik zo slecht zie.
Het neemt mijn leven over, het begint meteen als ik opsta.Ruud17 september 2018 om 13:39Het lijkt mij goed om eens bij een psycholoog langs te gaan. Angstige gevoelens en hyperventilatieklachten kunnen goed behandeld worden samen met een psycholoog. Kijk anders ook eens op de angst pagina van Dokter.nl: https://www.dokter.nl/angst/
Reageren
Daar vind je ook meer informatie. Ook over hulp van een psycholoog.Sabine20 september 2018 om 21:18Bedankt voor jullie reacties, vind het heel fijn
Heb nog een vraag als iemand die aub kan beantwoorden.
Heb alleen aan de linkerkanr klachten ook rechts maar voornamelijk links.
Ik zie met mijn linkeroog heel wazig en een vlek voor mijn oog maar rechts niet zo zeer.
Dit zoals veel dingen maakt mij ongerust, kan iemand hier iets over zeggen?
Groetjes x
Reageren