- Saki13 juni 2015 om 13:10
Ik ben opgevoed als veganist en voelde me altijd perfect. Mijn dokter zei vaak dat hij nog nooit zo’n gezonde patient had gehad. Ik had altijd de beste bloedtestresultaten en was nooit ziek. Ik ben nu 33 jaar.
De laatste paar maanden heb ik een serieuze relatie. Mijn vriend zegt dat hij vind dat ik vlees, melk en eieren moet eten omdat hij vaak ook vegan eet met mij. Voor het eerst in 33 jaar heb ik dit gedaan. Echter begon ik na het eten van slechts een klein stukje biefstuk zwaar over te geven en ging aan de diaree. Mijn vriend zei dat ik dan maar kip moest eten, maar dit had hetzelfde resultaat. Vooral melk maakt me misselijk; van zelfs een krentebol moet ik overgeven en aan de diaree. Buikpijn, krampen… het voelt alsof ik iets giftigs heb gegeten of iets dat over de datum is. Een klein stukje ei gaat nog wel en sommige vis soorten vallen wel mee, maar het blijft toch overgeven en diaree.
Ik voel me nu verschrikkelijk, zwak, ziek, misselijk de hele tijd, maar mijn vriend blijft volhouden dat ik respect moet hebben voor hem door me te houden aan zijn eetpatronen omdat hij dat ook doet voor mij. Het verschil is echter dat hij niet de hele tijd loopt te kotsen van mijn eetpatroon. Ik wou ermee stoppen mijn lichaam zo te vergiftigen, maar mijn vriend zegt dat hij dat onrespectvol vind tegenover hem en ik wil hem niet kwijt. Hij zegt dat ik mijn lichaam er maar “aan moet laten wennen”. Maar ik loop nu al bijna 5 maanden elke dag over te geven. Ik kan vaak niet meer lopen van de pijn, constant steken in mijn buik, constant overgeven als ik heb gegeten zoals hij wil. Ik heb stiekem een keer toen hij weg was al het vlees, eieren en melk weggelaten uit mijn lunch en het voelde fijn om weer eindelijk een keer een maaltijd te eten waarna ik niet naar de wc moest rennen.
Ik wil eigenlijk weer terug naar mijn oude eetpartoon, maar mijn vriend zegt dat ik dan geen respect voor hem heb. Ik wil hem echt niet kwijt dus wat moet ik doen?
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 juni 2015 om 13:51[quote]Ik voel me nu verschrikkelijk, zwak, ziek, misselijk de hele tijd, maar mijn vriend blijft volhouden dat ik respect moet hebben voor hem door me te houden aan zijn eetpatronen omdat hij dat ook doet voor mij. Het verschil is echter dat hij niet de hele tijd loopt te kotsen van mijn eetpatroon. Ik wou ermee stoppen mijn lichaam zo te vergiftigen, maar mijn vriend zegt dat hij dat onrespectvol vind tegenover hem en ik wil hem niet kwijt. Hij zegt dat ik mijn lichaam er maar “aan moet laten wennen”. Maar ik loop nu al bijna 5 maanden elke dag over te geven. Ik kan vaak niet meer lopen van de pijn, constant steken in mijn buik, constant overgeven als ik heb gegeten zoals hij wil.[/quote]Je kunt je natuurlijk afvragen of je een vriend wilt die totaal geen rekening met zijn partner houdt en min of meer dwingt om dingen te eten waar je ziek van wordt. Met respect hebben voor een ander heeft dat totaal niets uit te staan!
Anderzijds kun je natuurlijk ook niet verwachten dat hij als je een veganistische maaltijd kookt daarvan mee moet eten. Dubbel koken dus…..
Als je vriend daar totaal geen begrip voor heeft is hij toch wel erg egoïstisch met narcistische trekjes…..
ReagerenAnoniem3 januari 2016 om 13:30Uw vriend manipuleert u
IK zou zo snel mogelijk voor mijzelf kiezen
Hij dwingt u vlees etc te eten, u dwingt hem niet tot een plantaardig voedselpatroon
As hij zo’n pijn zou krijgen van plantaardig eten zou hij ook stoppen
Een vriend willen kunnen behouden door met hem mee te gaan is fout
Hij heeft controledwang
Dat had mijn ex ook, Nu probeer ik voor mijzelf te kiezen, dat is moeilijkIk ben ook veganist en ga geen vlees eten, iemand anders die vlees eet kan wel eens plantaardig eten, dan doet hij geen kwaad naarr de dieren toe
U wel als u vlees eetOok al gaat het bij u niet om de de dieren te sparen (bij mij wel), dan nog zou ik bij mijn eigen besluit blijven
Ik zou psychologische hulp vragen als ik u was.
ReagerenAnoniem4 januari 2016 om 21:00Ook met dat soort types te maken gehad; ze willen dat jij hetzelfde wordt als die ander of in elk geval iemand anders dan je bent. In zo’n relatie raak je helemaal jezelf kwijt.
Reageren
Als je zo gezond bent door uitgebalanceerd te eten is dat alleen maar goed. En als je de juiste persoon tegenkomt wil die best rekening met je houden en hou jij een beetje rekening met hem zonder dat je moet veranderen.Anoniem7 januari 2016 om 20:20Ik heb twee tips voor je schat, en ik raad je aan om die op te volgen.
Ten eerste gaat dat over je relatie. Probeer niet te veel zijn dwang op te volgen, ga met hem praten, en misschien psychologische hulp zoeken? Het is niet oke om je partner te dwingen hem of haar voedsel te laten eten dat hem of haar ziek maakt.
Ten tweede gaat het over je eetpatroon. Dat is meer medisch.
Het kan zijn dat je lichaam heel onwennig doet vanwege vlees. Moet je jouw lichaam is indenken. 33 jaar geen vlees, en dan opeens iets eten wat je nog nooit hebt geproefd? Nog nooit hebt gegeten? EN dan ook nog iets wat BOORDEVOL eiwitten en ijzer bevat. Jouw lichaam is heel onwennig, ook omdat je als veganist bent opgegroeid.Jouw lichaam zal vast wel denken: WAT FLIK JIJ ME NOU? BEN JE GEK GEWORDEN OFZO?
Het kan zelfs zijn dat jou lichaam nooit tegen vlees, vis en eiren zal kunnen, omdat het niet gewend is aan vlees vis en ei. Maar het meest waarschijnlijke is dat als je het steeds vaker eet jou lichaam er misschien wel gewend aan kan raken. Toch zou ik eerst een dokter raadplegen of iemand die verstand heeft van een voedselpatroon dat drastisch veranderd (zeg een diëtiste, of iemand anders).Veel succes.
Reageren