Hoi!
Ik heb een melk allergie en kan geen kaas, yoghurt, melk etc etc etc gebruiken. Daarnaast eet ik het liefst vegetarisch, maar dit doe ik niet 100% omdat ik me dan niet goed voel en allerlei problemen krijg.
Ik ben erg vaak moe, heb nergens zin in, heb een slechte weerstand, weinig spierkracht en zo verder.
Ik zoek al lang naar waar het nu van kan komen en ineens kwam ik op het idee dat het wel eens met eiwit te maken zou kunnen hebben. Ik krijg 'denk ik' vergeleken met anderen niet veel binnen. Stom dat ik daar niet eerder aan dacht, blijkbaar te gewend geraakt aan m`n dieet zonder soya en melk producten.
Ik eet wel vis en eieren, maar soms ook een tijdje niet.
Ik wilde heel graag weten hoeveel eiwit ik binnen zou moeten krijgen. Ik ben een volwassen vrouw (26) van 1.70 meter en 60 kilo.
Om het begrijpelijk te maken voor mezelf wilde ik het graag zo vragen:
[b]Hoeveel gram vis/hoeveel eieren heb ik nodig als dit mijn enige eiwit bronnen zijn?[/b]
Want ik wil natuurlijk ook weer niet ongezond veel eiwitten binnen krijgen.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, dat zou echt geweldig zijn 🙂
Dana
Hoe meer ik lees hoe meer ik denk dat ik gewoon niet genoeg eiwitten binnen krijg.
Ik heb dit lijstje van symptomen gevonden:
Klierstoornissen
Gebrekkig libido
Vatbaarheid voor infecties
Oververmoeidheid
Depressie
Langzame genezing wonden
Bij volwassenen : tekens voortijdige veroudering
En allemaal zijn ze van toepassing.
Ook las ik over breekbare nagels, breekbaar en dof haar, sneller een koortslip door een gebrek aan lycine. Ook deze dingen zijn van toepassing. Lycine krijg ik zelfs extra als supplement omdat ik zo vaak herpes op m`n lippen had, maar niet met de boodschap dat het een onderdeel van de eiwittengroep is. Ik wist dat echt niet.
Ik schrik hier echt van, ik ben behoorlijk sullig bezig geweest met m`n voeding, echt geen idee van dit alles.
Ik lees ook dat het in noten zit (wist ik maar was het half vergeten), en die eet ik ook niet. Ik heb een hekel aan noten en ze geven me een moe gevoel. Dus ik neem ze echt nooit.
Ook lees ik dat het in tarwe zit, ook tarwe geeft me problemen, brood maakt me moe. Ik eet liever rijst producten.
Dat van de noten en de tarwe heb ik nog niet laten onderzoeken trouwens, misschien moet ik dat wel doen.
Ik ga in ieder geval in de ochtend ei eten, en vaak een stukje koolvis of iets dergelijks. Normaal gezien eten mensen natuurlijk een gebakken eitje op brood, of kaas op brood met een glas melk. Of vlees op brood. Ze krijgen meteen wat binnen. En in de middag weer, vlees/kaas/melk/ei, en dan opnieuw in de avond dm van een stukje vlees! Dat is bij mij echt niet het geval. Soms een eitje, soms een stukje vis in de avond. Maar ik lees dat er maar 7 gram eiwit in een ei zit, terwijl ik volgens de bronnen 45 tot 60 gram op een dag zou moeten hebben.
Nuja goed, sorry voor m`n relaas hier. Maar ik schrik gewoon.
Even een update, ook al waren er geen reacties en is het waarschijnlijk voor 'anderen' niet belangrijk..
Er was inderdaad een eiwit tekort, + een calcium tekort dus dat moet ik nu aanvullen.
En cytomegalie, volgens de huisarts het broertje van pfeiffer.
half vegetarisch is dus niet vegetarisch, is in jou geval is het ook niet verstandig om vegetarisch te eten.
Waarom focus jij je alleen op eiwitten, je komt waarschijnlijk van alles te kort.
en waarom eet je niet normaal gezond van de dingen die je wel mag? wat is de reden daarvan?
Dus gewoon p.d. 3x fruit, minstens 2 ons groenten, 100 gram vlees, vis of kip een ei kan ook.
en minstens 3 volkoren boterhammen. als je rijst eet geen witte maar de zilvervliesrijst nemen.
en geen witte maar volkoren pasta.
neem je wel goede voedingssupplementen? die heb jij echt nodig!
geef je lichaam nu voldoende rust voor herstel. zorg goed voor jezelf, dat deed je dus duidelijk niet.
groetjes, Brenda
[i]Veel mensen vragen zich af of vegetarische voeding wel gezond is. Vlees, vis en gevogelte zijn immers belangrijke leveranciers van ijzer, B-vitamines en eiwit. Als men een volwaardige vegetarische voeding wil gebruiken, is het belangrijk voldoende producten te eten waar genoeg van deze voedingsstoffen in zitten.[/i]
Lees verder op: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gezond-eten/vegetarisch-eten.aspx
Het vegetarisch zijn is het probleem niet lijkt me.
Ik ken genoeg mensen die vegetarisch eten (volledig vegetarisch) en prima in orde zijn. De reden waarom ik 'half' vegetarisch ben (betekend: dat ik soms wel vis eet)is omdat ik geen zuivel kan gebruiken en geen soya, ik mis dus een 'grote' groep aan vervangers. Bijna alle vervangers zijn van die twee dingen gemaakt.
Als ik met ei m`n eiwitten genoeg aan zou willen vullen is dat haast niet te doen, er zit maar 7 gram in 1 ei, dus ik zou er wel erg veel moeten eten om voldoende binnen te krijgen. Dat geld ook voor tarwe en rijst, bovendien zijn de eiwitten daarin niet compleet en niet voldoende. En maakt tarwe me moe, waardoor ik het absoluut niet graag eet. Ik ben al moe genoeg.
Ik had trouwens geen andere tekorten, alleen eiwit en calcium. Ik slik een goede kwaliteit vitamine pillen.
Het is met het eiwit mis gegaan omdat ik m`n hele leven al geen zuivel en soya kan gebruiken, en dus ook geen vlees eet. Op een gegeven moment raak je zo gewend, dat je niet meer hard nadenkt bij 'iedere' maaltijd. Zoals wel zou moeten in mijn geval.
Dat is stom van me, maar het is niet dat het om een paar weekjes van goed opletten gaat. Het spreid zich uit over jaren.
En uiteraard wist ik niet dat ik zoveel te weinig aan eiwitten binnen kreeg, anders had ik het natuurlijk allang bijgesteld. Ik wil niets liever dan gezond zijn en energie hebben. Het leven gaat vreselijk moeizaam als je altijd moe bent en de bijkomend problemen zoals een gebrek aan concentratie ed..
Ik eet verder wel gezond, ik eet veel fruit, veel groente. Alleen dus te weinig vlees, geen zuivel en soya.
Volgens de dokter kan ik het aanvullen met vis, dat is een gezonde eiwitbron met veel meer eiwit dan in eieren ed.
De cytomegalie moet vanzelf over gaan.
Ik vind het een beetje raar dat er direct gezegd word dat ik slecht voor mezelf zorg. Ik denk, weet zelfs zeker, dat ik veel bewuster omga met voeding dan de meeste mensen. Ik eet amper 'rotzooi' zoals de meesten wel doen. Eet geen kilo`s suiker per jaar, dm van cola en dat soort onzin.
Ik had alleen te weinig alertheid voor de eiwitten.
[i]Cytomegalie is een infectieziekte veroorzaakt door het cytomegalovirus (CMV). Besmetting treedt op via intensief contact (speeksel, urine, sperma, cervixslijm, moedermelk en bloed). Verreweg de meeste infecties verlopen subklinisch of zelfs zonder symptomen; de meeste mensen komen ooit in aanraking met het cytomegalovirus zonder ernstige verschijnselen te vertonen. Er is geen behandeling beschikbaar voor cytomegalie.[/i]
Dat zei de arts ook inderdaad. Maar bij sommigen met een verminderde weerstand (wat in mijn geval zo is) zijn symptomen oa koorts, spierpijn, hoofdpijn, een gestoorde leverfunctie, ernstige vermoeidheid, opgezette/pijnlijke klieren een algemeen onprettig gevoel, en een vergrote milt.
Het is niet bij iedereen hetzelfde, bij mij is het de vermoeidheid, spierpijn, opgezette pijnlijke klieren in de nek, vergrote milt en algemeen onprettig gevoel. Geen idee wat een verstoorde leverfunctie voor gevoel geeft, dus dat weet ik niet.
Besmetting treed op hetzelfde als bij pfeiffer. Het is 1 van de herpes virussen.
Ik ben blij dat het iets is dat overgaat, en niet iets blijvends is.
Hey Dana,
Jouw verhaal klinkt me bekend in de oren.
Ikzelf ben allergisch aan:
tomaten
appels
tarwe
soja
noten
intollerant:
melk
suiker (biet en rietsuiker)
Ik haat het om vlees te moeten eten, maar ik doe het toch, om dezelfde redenen als jij.
Het is verschrikkelijk om constant moe te zijn en vatbaar voor ziektes. Ik merk inderdaad ook, dat , sinds ik weet dat ik al deze allergieen heb, het steeds beter met me gaat. Veel geduld hebben. Uiteindelijk hebben we ons lichaam heel lang 'vergiftigd' met zaken waartegen het zich verzet. succes!
Hallo Dana,
Ik ben erg blij met je post....
Ik ben een flexi, in de zin dat ik enkel vlees / vis eet bij mijn ouders of familie.... Ik ben ook intolerant geworden aan enorm veel zaken waaronder ook dierlijke melkproducten.... Ook soya laat ik beter... Zo volg ik het fodmap dieet....
Ik sukkel ook al jaren met dezelfde oa deze klachten....
Ik heb het prikkelbare darmsyndroom gehad, zware Candida overgroei etc etc....
Ondertussen, volg ik al.enkele jaren het fodmaf dieet, omdat ik dus tal van zaken niet of moeilijk kan verteren, vnl fructanen, fructose en lactose. Dat komt neer op het laten van peulvruchten, linzen, dierlijke melkproducten.alsook moet ik soya laten. Ik dacht dat ik mijn eiwit te kort opving met het eten van.veel quinoa, zaden, advocado, amandelmelk, noten, zaden, edelgistvlokjen en soms eens op een weg iets van vlees....
Ondertussen gaat het erg veel.beter met me, sinds.ik.bzn mijn Candida verlost ben... Ik heb echter nog erna.vadtgesteld dat mijn schildklier ook te traag werkt , mijn metabolisme is gewoon te traag....
Enja, ik dacht dat ik wel voldoende eiwitten binnenkreeg, maar ik denk nu hetzelfde.voor te hebben.....
Ik let ook enorm op mijn voeding, maar ik begin te denken dat de voedseldriehoek eiwitten iets op een te weinig belangrijke plaats heeft gezet....
Enja, in ons geval is het inderdaad moeilijk om veggie te blijven he....
Hoe doe jij het nu.?