- Anoniem4 februari 2015 om 16:22
Ik neem minder callorieen dan ik in rust zou moeten verbranden
En toch val ik niets af
Kan iemand mij hier wat over vertellen?
In rust zou ik 1472 callorieen verbranden
Wat ik neem is verschillend maar altijd onder de 1472
Daarnaast wandel ik veel en of doe ik thuis oefeningen
Snap er niets meer van7 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 februari 2015 om 19:38Het kan heel goed zijn dat je juist te weinig eet. Dat kan een oorzaak zijn waarom je niet verder afvalt.
ReagerenAnoniem6 februari 2015 om 12:56Hallo,
De afgelopen tijd ben ik een paar kilogram afgevallen en heb mijn streefgewicht bereikt. Ik ben dus langzaam weer aan het opbouwen met eten en houd bij hoeveel kcal ik dan binnenkrijg. Zo weet ik hoeveel ik kan eten om op gewicht te blijven. Ik houd een eetdagboek bij, zodat ik weet wat en hoeveel ik binnenkrijg. De afgelopen twee weken zat ik aan de 1400kcal per dag. De eerste week was ik daarmee nog 0.5kg afgevallen, maar de 2e week met 1400kcal per dag ben ik niet aangekomen, maar ook niet afgevallen. Dit vind ik wel frappant, want ik ben best actief (3x in de week cardio en zoveel mogelijk wandelen en fietsen) en dan is 1400kcal naar mijn idee te weinig om het gewicht te behouden.
Ik zou wel graag wat meer willen eten, want 1400kcal per dag lijkt me te weinig. Het rare is dat ik toch op gewicht blijf. Mijn rustmetabolisme is ong. 1650kcal p/dag.Hoe kan het dan dat ik met 1400kcal per dag op gewicht blijf?
Moet ik nog iets meer kcal per dag meer eten en blijf ik dan nog op gewicht of kom ik dan aan?Met 1400kcal per dag mis ik ook voedingsstoffen denk ik, want 1400kcal is niet veel voedsel. Dat is de voornaamste reden dat ik wat meer wil eten.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
ReagerenAnoniem6 februari 2015 om 12:56Ik ben trouwens 20 jaar oud, man en 169cm.
ReagerenJohn (moderator)
6 februari 2015 om 14:46Te weinig eten betekend niet automatisch ook afvallen. Maar 1400 Kcal is inderdaad veel te weinig. Je lichaam verbruikt zonder sporten ongeveer 2300 Kcal. Dus met je dagelijkse activiteiten. Als je daar verder onder blijft, pleeg je inderdaad roofbouw op je lichaam. 1650 Kcal is de behoefte van je lichaam als je in volstrekte rust bent. Je zou je cal. inname inderdaad aanzienlijk moeten verhogen. Als je blijft sporten zou dat niet meteen invloed op je gewicht moeten hebben.
ReagerenAnoniem7 februari 2015 om 09:17Bedankt voor het antwoord. Ik denk dat ik dan langzaamaan meer ga eten, dus nu elke week 100 a 200kcal per dag meer eten, dus deze week bijv. 1500kcal per dag en de week daarop 1700kcal per dag. Ik ga dan wel wekelijks wegen, zodat ik op gegeven moment weet wat ik moet eten om op gewicht te blijven.
Ik nog heb wel een vraagje.
Reageren
Hoe kan het dat ik dan wel op gewicht blijf? De energie moet ergens vandaan komen, dus als ik te weinig binnenkrijg qua energie dan zou ik toch moeten afvallen doordat iets in mijn lichaam als energievoorraad gaat dienen, zoals vet of spieren?John (moderator)
7 februari 2015 om 12:56Dat kan uiteindelijk inderdaad ten koste gaan van spierweefsel, maar eerst wordt je lever aangesproken. Te weinig en niet vaak genoeg eten, zorgt ervoor dat je lichaam in de “spaarstand” gaat. Er worden dan andere reserves aangesproken.
Reageren
Soms kan te weinig of niet vaak genoeg eten hoe gek dit ook klinkt voor gewichtstoename zorgen.Anoniem8 februari 2015 om 07:22Ah, dat maakthet duidelijker.
Reageren
Ik blijf mijn kcal-inname opbouwen.