Positieve effecten van sporten

Positieve-effecten-van-spor

Dat bewegen gezond is, weet iedereen inmiddels wel. En toch bewegen we met elkaar niet voldoende. Wij hebben een aantal positieve effecten van sporten op een rij gezet waardoor we misschien kunnen overhalen.

Goed voor je hersenen en geheugen
Sporten is van belang voor de hersenen want het zorgt namelijk voor belangrijke herstelprocessen in de hersenen. Nieuwe hersencellen worden aangemaakt (neurogenese) en het stimuleert de groei van het aantal verbindingen tussen hersencellen. Bewegen bevordert ook de mogelijkheid dat hersendelen functies van andere delen van de hersenen overnemen.

Door regelmatig te sporten zorg je er voor dat je minder geheugen- en concentratiestoornissen hebt. Dit komt doordat je er bij inspanning nieuwe cellen in de hersenen aangemaakt worden en dan vooral in de hippocampus, een belangrijk geheugengebied. In de hersenen vormen geheugengebieden en gebieden die de motoriek aansturen samen een belangrijk netwerk.

Maar ook de kans op psychische stoornissen zoals een depressie is kleiner wanneer je regelmatig beweegt. Daarnaast blijkt het dat sporten ook een positief effect heeft op het cognitief functioneren, zelfs bij mensen met dementie. En bij beginnende dementie zou sporten een vertraging van het proces kunnen bewerkstelligen.

Voor sterkere botten
Je botdichtheid neemt na je dertigste af, waardoor ze steeds brozer worden. Sporten helpt dit tegen te gaan. Om sterke botten te ontwikkelen en te behouden moet je onder andere sporten. Zo helpt een regelmatige belasting van je botten om nieuw botweefsel aan te maken. Goede sporten voor de botten zijn hardlopen en joggen of stevige wandeltochten, teamsporten als basketbal, voetbal en honkbal, tennis, aerobics of dansen, bowling, rolschaatsen, skiën, vechtsporten als judo en karate en gewichtheffen. Ook activiteiten als grasmaaien met een mechanische grasmaaier en tuinieren of gewoon trappen lopen zijn prima.

Minder stress
Er is een aantal manieren waarop sporten stress (positief) kan beïnvloeden. Zo kun je door te sporten minder nerveus worden. Na het sporten is er een verlaging van de hoeveelheid elektrische activiteit in gespannen spieren. Na het sporten ben je dan ook vaak minder gejaagd en hyperactief. Daarnaast zorgt sporten voor een stuk ontspanning. Eén beweegsessie kan 90 tot 120 minuten relaxatie opleveren. Sommigen noemen dit een endorfine respons. Vele neurotransmitters, niet alleen endorfine, zijn betrokken bij deze reactie. Ze zorgen ervoor dat je in een betere stemming komt en dat je je relaxed voelt. Daarnaast zorgt beweging ervoor dat je je beter voelt. Nadat je gesport hebt, voel je je vaak goed en positief over jezelf. Dat gevoel van eigenwaarde draagt bij aan stressvermindering.

Een gezond hart
Het hart is een spier. Een essentieel onderdeel om je goed te voelen is dan ook de conditie van je hart. En net zoals met alle spieren, kun je dus ook deze spier trainen. Hoe sterker die spier is, hoe krachtiger het bloed door je lichaam wordt gepompt. Dat bloed transporteert zuurstof naar je spieren en organen. Hoe meer zuurstof daar naartoe gaat, hoe beter je kunt functioneren. Bewegen heeft effect op de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen. Het voorkomt dat je aders verstopt raken en verlaagt de bloeddruk. Ook vermindert het de kans op andere risicofactoren zoals diabetes, verhoogd cholesterolgehalte, overgewicht en aderverkalking.

Verminderen van PMS
Regelmatig sporten zou bij vrouwen premenstruele pijnen kunnen verminderen dan wel voorkomen. Lichamelijke inspanning stimuleert namelijk de productie van endorfine, en deze gelukshormonen gaan depressiviteit tegen. Daarbij geeft sporten ook nog eens een energieboost. Uit onderzoek is gebleken dat vooral cardio in de periode voor de menstruatie uitermate effectief werkt. Want niet alleen nemen de depressieve gevoelens af, je hebt ook minder last van pijnlijke borsten, angstgevoelens, stress en het vasthouden van vocht.

Versoepelt de overgang
Ook voor vrouwen in de menopauze is het van belang om te blijven bewegen. Door te sporten maak je meer testosteron aan. Dit hormoon wordt door vrouwen gemakkelijk omgezet in estradiol, het hormoon waar je juist tekort aan hebt tijdens de overgang en de menopauze. Een ander voordeel is dat opvliegers wel een kwart kunnen verminderen door regelmatig te sporten. En door het vrijkomen van de verschillende hormonen zoals endorfine, serotonine en dopamine krijg je een goed gevoel en nemen je (eventuele) depressieve klachten en onrustgevoelens af.

Bevordert een gezonde spijsvertering
Als je aan lichaamsbeweging doet gaat je lichaam harder werken en je hartslag en energieverbruik gaan omhoog, je lichaam heeft dus meer voedingsstoffen en energie nodig en dus gaan ook je darmen harder werken. Dit komt de gezondheid van de darmen en je stoelgang ten goede. Daarnaast stijgt je metabolisme door regelmatig sporten. Wanneer je beweegt verbrand je meer calorieën, zowel tijdens als na de beweging. Metabolisme is het omzetten van voeding in energie die te gebruiken is voor allerlei lichamelijke processen. Hoe sneller je metabolisme, hoe gemakkelijker je op gewicht blijft.

Sporten verbetert de huid
Onze huidcellen ontvangen hun voeding vanuit kleine haarvaten die zich diep in de binnenste lagen van onze huid bevinden. Wanneer we sporten en onze hartslag verhoogt, zorgt de bloedcirculatie ervoor dat alle vitaminen, mineralen en zuurstof door de haarvaten geduwd worden. Bloed en zuurstof zijn essentieel voor alle genezingen dus de beste manier om een jonge en natuurlijke teint te bereiken is om de hartslag omhoog te krijgen en de bloedcirculatie goed te laten doorlopen. Tevens stimuleert voldoende lichaamsbeweging je huid om collageen aan te maken. Collageen is een belangrijke factor om de huid elastisch en sterk te houden.

Meer energie
Het klinkt voor sommigen wellicht tegenstrijdig maar door te sporten krijg je meer energie. Je hart en longen worden aan het werk gezet en onder andere je bloedcirculatie verbetert. Al na een paar weken regelmatig sporten voel je je energieker en heb je meer zin in dingen. Zeker in het begin is het lastig om consequent te zijn, soms heb je even geen zin en dan is er niets meer makkelijker dan thuis te blijven. Zorg dat je vaste sportmomenten hebt zodat het in een vast onderdeel van je week wordt.

Bronnen: hartstichting.nl, sport.nl en hersenstichting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder