Hardlopen maakt je slimmer

Hardlopen-maakt-je-slimmer

Hardlopen is niet alleen goed voor je hart en longen. Veelbelovend onderzoek wijst uit dat er een sterk verband is tussen hardlopen en een alerter brein. Als je van hardlopen een regelmatige gewoonte maakt, heb je daar nu profijt van maar je hebt er ook op de lange termijn veel baat bij. Wat doet sporten met je brein?

Sporten doe je omdat je fit wilt worden of omdat je er graag een beetje appetijtelijk uit wilt blijven zien. Maar uit steeds meer onderzoeken blijkt dat ook je hersens er profijt van hebben. Het zou zelfs een hersenziekte als alzheimer kunnen voorkomen.

Waarom maakt sporten je slimmer?

Betere doorbloeding brein
In ieder geval zorgt sporten voor een betere doorbloeding van je brein. Door de krachtige cardiovasculaire activiteit wordt er meer zuurstof en glucoserijk bloed naar je hersenen gepompt. Met name de doorbloeding van de witte stof verbetert hierdoor en dat zijn de verbindingen in de hersenen die nodig zijn om nieuwe informatie en signalen te verwerken. De witte stof is kwetsbaar voor veroudering. Oudere mensen gaan langzamer lopen; ze denken ook langzamer. Maar wanneer je zorgt dat je veel beweegt en dus een goede doorbloeding houdt, dan kun je dat proces remmen.

Bevordert groei nieuwe zenuwcellen en bloedvaten
Hardlopen bevordert de groei van nieuwe zenuwcellen, wat neurogenese genoemd wordt, en nieuwe bloedvaten, wat angiogenese genoemd wordt. En neurogenese en angiogenese zorgen voor een volumetoename van het hersenweefsel, wat normaal gesproken krimpt bij het ouder worden aldus J. Carson Smith, Ph.D., docent aan de universiteit van Maryland in College Park.

Bevordert het leervermogen
Door hard te lopen bevorder je het leervermogen en het opslaan van nieuwe informatie en herinneringen. Daarnaast verbeter je door te sporten allerlei cognitieve vaardigheden en verbeter je je concentratievermogen.

Betere planning
Wanneer je regelmatig hard loopt dan zal je merken dat de functies die gelieerd zijn aan de frontale cortex zoals het nemen van besluiten, plannen, organiseren, gemakkelijker gaan. In een Japanse studie in 2010 scoorden mensen, die net een flinke fysieke activiteit hadden gedaan, hoger op mentale tests dan mensen die dit niet hadden gedaan.

Beter geheugen
Je geheugen werkt beter terwijl je beweegt. Uit een onderzoek onder studenten is dat gebleken. De grote groep studenten werd verdeeld in 3 groepen die telkens een reeks letters moest onthouden. De drie groepen moesten na het leren rennen, gewichtheffen of stil zitten. De groepen die meteen erna gingen rennen of gewichtheffen presteerde beter bij het ophalen van de letterreeks uit hun geheugen. En in een onderzoek onder patiënten die in een vroeg stadium van Alzheimer verkeerden, konden degenen die regelmatig trainden beter de namen van beroemde personen terugroepen. Ook hersenscans maken activiteit zichtbaar in de nucleus caudatus, die zich bevindt in het midden brein, net onder de corpus callosum (hersenbalk). Dat is het gebied dat betrokken bij de motoriek, maar ook de geheugencircuits ondersteunt. Hardlopen blijkt de kwaliteit van de signalen die door deze circuits gaan te verbeteren, wat betekent dat je betere toegang hebt tot de daar opgeslagen details.

Positieve mentale toestand
In sommige gevallen van depressie kan hardlopen even effectief zijn als bepaalde medicijnen (bijvoorbeeld serotonineheropnameremmers, de SSRIs) en in sommige gevallen zelfs effectiever. Deze antidepressiva werken door de neurotransmitters, zoals serotonine en norepinefrine, langer actief houden en zo de stemming en mentale toestand verbeteren. Het blijkt dat aerobe training hetzelfde doet. Wat ook blijkt: onderzoeken waarin patiënten succesvol behandeld werden met SSRIs laten zien dat deze patiënten sneller terugvallen dan de patiënten die fysiek actief bleven. Door bewegen of sporten verbetert je stemming. Je voelt je zelfverzekerder en je hebt minder last van negatieve of depressieve gevoelens waardoor je je weer beter kunt concentreren op je de dingen die je dagelijks moet of wilt doen. En dat helpt natuurlijk ook wanneer je dingen wilt leren.

Reserve opbouwen voor later
Lichaamsbeweging is voor kinderen en jongeren niet alleen belangrijk omdat ze daarmee lekker buiten spelen, actief zijn en niet de gehele tijd achter een scherm zitten, maar het is ook erg belangrijk omdat zij daarmee hun cognitieve reserve aanleggen. De prefrontale cortex in de hersenen ontwikkelt zich nog tot het 25ste levensjaar. Door te sporten versterk je de verbindingen in dat gebied. Dat geeft een buffer tegen aftakeling, want juist die prefrontale lob gaat bij oudere mensen als eerste achteruit.

Conclusie
We wisten al dat sporten goed is voor en nu is dus gebleken dat de cognitieve functies na intensief bewegen verbeteren. Waardoor onder andere kinderen die bewegen hogere cijfers halen op school. Echter je wordt natuurlijk niet slimmer door te sporten, je Q stijgt er niet door. En daarnaast weet men het langetermijneffect van sporten op de cognitieve functies nog niet. Dit alles moet de toekomst uitwijzen. Aan de andere kant is sporten al goed voor een gezond gewicht, het tegengaan van gezondheidsproblemen en ziektes, een goed humeur, meer energie, een betere nachtrust, betere seks en meer plezier in het leven.

Bronnen: Runnersweb.nl, fitmagazine.nu en trouw.nl

reactie op “Hardlopen maakt je slimmer
  1. Er wordt gesproken in het artikel over hardlopen, maar ook over sporten. Wat uiteindelijk 2 verschillende onderdelen zijn.
    Hardlopen is wel een onderdeel van cardio. Bedoelen jullie dus dat cardio goed voor je hersenen en je lichaam is?

    Geschreven door Juurtje op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder