9 onwaarheden over sporten

gezondheid-vrouw-in-fitness

Sport je heel erg veel maar zijn de resultaten mager? Misschien volg je dan het verkeerde advies. Waarvan we vroeger overtuigd waren van wat je wel of niet hoort te doen voor de beste resultaten wordt steeds vaker op losse schroeven gezet door nieuw onderzoek.

1) Voor ‘slanke spieren’ moet je veel herhalingen met weinig gewicht doen ‘Slanke spieren’ bestaan helemaal niet! Hoe je lichaam eruitziet wordt bepaald door hoeveel vet en hoeveel spiermassa je hebt. Je kunt wel de hoeveelheid vet verminderen, waardoor de spieren beter zichtbaar worden en er meer vorm in je lichaam komt.

2) Sit-ups zorgen voor strakke buikspieren Eén van de meest bekende buikspieroefeningen, maar eindeloze reeksen sit-ups zijn niet dé manier om je buikvet aan te pakken. Het verbrandt ook (te) weinig calorieën. Oefeningen waarbij je ook je schouders en achterwerk gebruikt, zijn doeltreffender.

3) Met Body Balance, Pilates en Yoga verlies je vet Deze trainingen zijn helaas niet intensief genoeg. Je verbruikt te weinig calorieën en dus verliezen we er geen vet mee. Er zijn zeker lichamelijke verbeteringen mogelijk waar we in het dagelijkse leven veel aan hebben. En deze trainingen zijn een perfecte manier om te ontspannen.

4) Als ik veel zweet verbrand ik veel calorieën De hoeveelheid zweet staat niet gelijk aan de geleverde inspanningen. We zweten als een natuurlijke reactie om de huid te verkoelen en om de lichaamstemperatuur te regelen. Het kan dus het gevolg zijn van het warme weer, je lichaamsbouw maar natuurlijk ook van een afmattende sportsessie.

5) Om vet te verbranden, moet je trainen na het eten Als je traint op een bepaalde intensiteit, zul je hetzelfde aantal calorieën ‘verbranden’ ongeacht de tijd waarop je traint. In de praktijk kun je zeggen dat de beste tijd om te trainen de tijd is die jou het beste uitkomt.

6) Lopen is slecht voor de knieën Uit onderzoek van de Amerikaanse Stanford Universiteit blijkt dat de knieën van lopers op leeftijd niet noodzakelijk in minder goede conditie zijn dan de knieën van leeftijdsgenoten die niet lopen. Lopen blijkt vooral voor vrouwen een groter risico in te houden voor knieblessures. Volgens sommigen lopen vrouwen vier tot zes keer meer kans op ernstige knieblessures door te lopen dan mannen, omdat er in de verhouding tussen de quadriceps en hamstring qua kracht vaak een onbalans is. Daarom worden krachttrainingen als aanvulling op hardlopen geadviseerd.

7) Je moet minimaal 45 minuten sporten om je gezondheid te verbeteren Er komen steeds meer studies die aantonen dat korte en krachtige sportsessies ook effect hebben, sommigen durven zelfs beweren dat deze korte sportsessies effectiever zijn. Volgens experten is het ideaal om per week 4 uur gemiddeld tot intensief te sporten voor wie snel resultaat wil zien.

8) Als je genoeg traint dan kun je alles eten wat je wilt
Helaas, als je slecht eten met veel trainen wilt goedmaken, kom je bedrogen uit want het een kan niet zonder het ander. Slecht eten en helemaal niet trainen is natuurlijk nog veel ongezonder is dan wel trainen en slecht eten maar je kunt het meest uit je training halen door jezelf te voeden met goede brandstoffen uit een voeding met hoge kwaliteit.

9) Je kunt niet genoeg sporten
Hoe vaker je sport des te groter de kans op blessures en je spieren hebben onvoldoende de tijd om te herstellen. Dat geldt zelfs voor iemand die slechts af en toe gaat sporten. Zorg voor regelmatige rustpauzes, of het nu om de dag is (voor beginners) of een keer per week (voor de gevorderden). Belangrijk is ook om je sportsessie gevarieerd te houden: een eentonig trainingspatroon kan leiden tot blessures.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder