Daarom slaap je ’s nachts niet door

Daarom-slaap-je-s-nachts-ni

Het liefst slapen we de hele nacht lekker door. Dan pas hebben we pas het gevoel dat we goed hebben geslapen. Maar hoe vaak lukt jou dat? En is het eigenlijk erg om ’s nachts wakker te worden?

Veel mensen stellen de zich de vraag of dat het normaal is om ’s nachts wakker te worden. Volgens onderzoek is het volkomen normaal om ’s nachts wakker te worden. Wij mensen slapen namelijk in fasen.

Wat is slaap?
De mens heeft slaap nodig. Slaap is essentieel voor het lichaam en de geest om te kunnen herstellen van de dag. Alle indrukken van die dag worden tijdens onze slaap verwerkt, onze spieren ontspannen en ons lichaam maakt tijdens de slaap meer nieuwe cellen en afweerstoffen aan, dan wanneer we wakker zijn.

Een slaapcyclus bestaat uit vijf fasen en duurt zo’n 90 tot 120 minuten. Gemiddeld wordt de hele slaapcyclus zo’n drie tot vijf keer per nacht doorlopen.

Een gezonde slaap doorloopt de volgende vijf fasen:

  • Non-rem fase. De slaap begint met de ‘doezelperiode’ waarin je gedachten hun eigen weg gaan
  • Sluimerfase. De sluimerfase is de overgangsfase tussen waken en slapen. De oogbeweging wordt trager. Je hebt moeite je ogen open te houden en valt je uiteindelijk in slaap. De hersenactiviteit neemt langzaam af
  • Lichte slaap. In deze fase begint de slaap, maar deze is nog heel licht. Je wordt niet meer van elk geluid wakker, maar je kunt wel heel makkelijk gewekt worden
  • Diepe slaap. Dit is de fase van de echte diepe slaap waarin de ademhaling en hartritme dalen tot het laagste ritme. Als je uit deze slaap gewekt wordt ben je gedesoriënteerd en heb je even tijd nodig om je te realiseren waar je bent. Deze fase zorgt voor het fysieke herstel
  • REM-slaap. Ongeveer anderhalf uur na het inslapen, begint de REM-slaap (Rapid Eye Movements) die we ook kennen als de droomslaap. Deze slaap is wat lichter dan de diepe slaap, je ogen bewegen snel heen en weer, je hartslag en lichaamstemperatuur gaan omhoog. Wanneer je tijdens de droomslaap gewekt wordt, herinner je meestal je droom nog.

Na iedere REM-slaapfase ontwaak je soms kort (vaak onbewust) en begint de hele slaapcyclus van lichte slaap naar diepe slaap, naar droomslaap, weer van vooraf aan tot dat het tijd is om wakker te worden.

’s Nachts wakker worden is dus niet het probleem. Het wordt pas een probleem als je niet gemakkelijk weer in slaap valt of wanneer je wel heel vaak ’s nachts wakker wordt.

Oorzaken van vaak wakker worden kunnen zijn:

Plassen
Bij de meeste mensen in dit waarschijnlijk de meest voorkomende oorzaak van wakker worden. Het blijkt namelijk dat 44% van de mannen en vrouwen tussen 20 en 40 tenminste één keer en 18% zelfs meer dan één keer per nacht wakker wordt om te moeten plassen. Wanneer je in de avond veel drinkt dan is het logisch dat je er ’s nachts uit moet om te plassen. Maar als je niet te veel en te kort voor je gaat slapen drinkt en je moet er toch twee keer of meer uit om te gaan plassen dan is dat een ander verhaal. Er zijn mensen die zweren bij het voor het slapen gaan drinken van een klein glaasje water met wat (zee)zout erin. Zij zijn er van overtuigd dat dit je kan helpen om ’s nachts wat meer vocht vast te houden zodat je er niet te vaak uit hoeft. Wanneer je hier niet in gelooft dan kan je huisarts je wellicht verder helpen.

Te warme slaapkamer
Een te warme slaapkamer kan er niet alleen voor zorgen dat je moeilijk in slaap valt. Het kan er ook voor zorgen dat je moeilijk in slaap blijft. Dat kan liggen aan de temperatuur van de kamer, je beddengoed en/of wat je aan hebt. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen, om de perfecte slaapomgeving te creëren. Het is vooral belangrijk om je slaapkamer koel te houden. Een temperatuur van zo’n 16 tot 18 graden is de ideale slaaptemperatuur. Je kunt ook een warme douche of een warm bad nemen voor je gaat slapen. Daarna zal je temperatuur dalen, wat je hersenen associeert met slapen. Wanneer geluid van buiten of van je partner de reden is dat je vaak wakker wordt dan zijn oordopjes wellicht een uitkomst.

Alcohol
Het is gebleken dat een glas wijn voor het slapengaan je sneller in slaap laat vallen, maar het verslechtert de kwaliteit van je slaap aanzienlijk waardoor je ’s nachts vaker wakker wordt. Onder invloed van alcohol is het moeilijker om in de REM (Rapid Eye Movement) slaapfase te komen. En de REM slaap is nu juist de fase waar je het meest van uitrust. Je slaapt er onrustig door en je hebt meer kans om wakker te worden. Probeer om een paar uur voor je gaat slapen geen alcohol meer te drinken, zodat je lichaam nog de tijd heeft om de alcohol af te breken.

Verkeerd snacken
Als je vlak voor het slapen verkeerd gaat snacken dan kan dat je slaap behoorlijk verstoren. Wanneer je lekker aan de chips gaat dan zorgen de geraffineerde of snelle koolhydraten voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, waarna je lichaam insuline aanmaakt om de suikerspiegel weer normaal te krijgen. Daardoor daalt je bloedsuiker en komen de stresshormonen cortisol en adrenaline vrij. Dat laatste helpt je niet echt om rustig te slapen. Wil je toch nog snacken voor je gaat slapen? Eet dan iets licht verteerbaar en vermijd pikante, zoute en vette voeding.

Te veel cafeïne
We weten allemaal dat door cafeïne te drinken je moeilijker in slaap kan vallen. Maar wat veel mensen niet weten is dat het ook invloed heeft op de kwaliteit van je slaap. Cafeïne heeft namelijk een halfwaardetijd van drie tot vier uur, wat betekent dat het je lichaam evenveel tijd kost om de helft van je cafeïne-inname af te breken. Kortom, het kan zijn dat je de gevolgen van cafeïne uren later nog steeds voelt. Voor de mensen die er gevoelig voor zijn, is het advies om minstens 6 uur voor het slapen gaan geen cafeïnehoudende dranken meer te drinken.

Hormonen
Hormonen hebben een sterke invloed op het slaapritme en slaappatroon. De menstruale cyclus, zwangerschap en de menopauze veroorzaken hormonale veranderingen. Het gevolg kan zijn dat je ’s nachts niet goed door kunt slapen. Zo kan een verminderde oestrogeenproductie er voor zorgen dat je opvliegers krijgt waardoor je ’s nachts wakker kan worden. Wanneer je erg veel last hier van hebt dan kan je huisarts je misschien helpen.

Bronnen: Huffingtonpost.com, slaapcentrum.slingeland.nl en onlinelibrary.wiley.com

13 reacties op “Daarom slaap je ’s nachts niet door
  1. Ik wil graag reageren op een wijd verbreid misverstand nml wakker worden omdat je moet plassen. Dat is niet waar.
    Iedereen die vaak wakker wordt ’s nachts, slaapt ook wel eens een nachtje door(meestal na veel fysieke inspanning).
    Wordt je dan ’s morgens in een nat bed wakker? Neen! Je blaas verzameld keurig de urine tot je wakker wordt en dan moet je meteen.
    Je wordt dan ook niet wakker omdat je moet plassen, je wordt wakker en DAN moet je plassen.

    Geschreven door Madmum op
  2. Nou ik word anders vaak wakker, van de pijn! Omdat ik heel erg moet plassen.
    Daar word ik echt wel door gewekt.

    Geschreven door Ferry op
  3. 2 borrels doen voor mij wonderen , slaap de hele nacht lekker door terwijl ik anders zeker 1 of 2x eruit moet om te plassen !

    Geschreven door Marc op
  4. Madmum, ik denk dat jij misschien wel gelijk hebt!

    Geschreven door Van den Bergh Johan op
  5. Het feit dat Madmum volgens mij gelijk heeft, betekent natuurlijk niet dat het bij niemand anders zou kunnen zijn. Als ik ’s nachts wakker word, duurt het vaak uren voordat ik eeer in slaap val. Als ik er aan denk, doe ik de ademhalingsoefening die enkele maanden geleden op deze website is beschreven. Helpt vaak onmiddellijk.

    Geschreven door TheoDeed op
  6. Niemand is hetzelfde… Pas nog dronk ik thee ’s avonds voor het naar bed gaan, schijnt gezond te zijn. Ik moest er wel tien keer uit om te plassen. Ik werd wakker van de druk op mijn blaas en niet andersom en had geen idee waarom dat was ineens. De volgende avond dronk ik weer een glas thee met hetzelfde resultaat. Daar ben ik dus maar mee gestopt.
    Vaak moet ik er ’s nachts wel een keer uit maar dat is normaal. Meestal drink ik wel een biertje, of twee, ’s avonds. Geen probleem en ik ben dik over de zeventig.

    Geschreven door Francor op
    • In thee zit theine zoals in koffie cafeine aanwezig is.
      Het is de theine die er voor zorgt dat je moeilijker in slaap valt.

      Geschreven door Peter Stuyvaert op
  7. En wat dan met mannen met prostaatproblemen?
    Als je blaas gevuld is dan gaat je hersenknobbel je wakker maken. Vol is vol.
    Zoek maar eens op , mannen en prostaat die s’nachts meermaals moeten opstaan. De blaas vult zich en door de vergrote prostaat ga je meermaals moeten plassen

    Geschreven door Alain op
  8. Ik slaap in een erg koude kamer met het raam open zomer en winter.
    Dus veel frisse lucht.
    Draag geen kleren zodat het lichaam goed kan af koelen.
    Wel een zeer goed dekbed zodat je niet te koud word.
    Ik slaap dan prima,,

    Geschreven door Harry op
  9. Ik heb even moeten nadenken over de oplossing van dit probleem. Ik heb 3 suggesties, die alledrie in een keer gedaan kunnen worden. Slapen is iets van het onderbewustzijn. Als je iets tegen jezelf zegt, gelooft je onderbewustzijn dat.
    1) De ademhalingsoefening die op deze pagina’s beschreven staat, enkele weken geleden, is een sein naar het onderbewuste om te gaan slapen.
    2) Zeg tegen jezelf: ga slapen. Je onderbewustzijn gelooft je.
    3) Ban je gedachten uit. Zodra je ergens aan begint te denken: niet aan denken, en ook daaraan niet (aan het niet denken).
    Na twee drie nachten weet je lichaam dat je moet gaan slapen.
    Zelf heb ik een periode gehad van 9 maanden waarin ik niet kon slapen tot ik nr 2 toepaste.
    Ik wens je heel veel succes.

    Geschreven door TheoDeed op
  10. Sinds ik 50 ben geworden slaap ik zeer slecht! 5 tot 10 keer eruit om te plassen,draaien tot ik er gek van wordt en nu er ook nog een verrekte nek/spier bij!Ook snurkt mijn nieuwe partner als een nijlpaard en vraag ik mij af of ik ooit nog een nachtje zal doorslapen! Pffff wat een hel.

    Geschreven door Janet op
  11. ‘Vijf tot tien keer eruit’ dan is er iets aan de hand waarvoor je absoluut naar de dokter moet. Snurken: een licht porretje doet vaak wonderen. Zo niet, in een andere kamer gaan slapen.
    Daarna wat ik bij deejee gezegd heb. Als je partner bij het porretje even ophoudt met snurken, ben jij al in slaap gevallen voor hij weer begint.

    Geschreven door TheoDeed op
  12. Waar vind ik die ademhaling oefeningen? Ik kan ze niet vinden.

    Geschreven door elsa op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder