Zink goed voor je libido?

Zink-goed-voor-je-libido

Het is waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt bij zink, maar zink is goed voor enorm veel processen in je lichaam. Er is een hele lijst aan gezondheidsclaims en die lopen van een goede weerstand tot aan een verhoogd libido.

Wat is zink?
Zink is een belangrijk en multifunctioneel mineraal wat nodig is bij de opbouw van eiwitten en daarmee nodig voor de groei en vernieuwing van weefsel. Zink zorgt ook voor gezonde botten, haar en huid, en voor een goed geheugen. Daarnaast speelt het een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten. Zink is onderdeel van het hormoon insuline en het zorgt ervoor dat het afweersysteem goed werkt. Het draagt daarnaast bij aan de vruchtbaarheid. Dit mineraal bevindt zich in ieder deel van het lichaam, tot in bijna iedere cel. Het is een belangrijk bestandsdeel voor diverse enzymen, die belangrijk zijn voor het metabolisme.

Waar is zink dan allemaal goed voor?

Vruchtbaarheid
Zink speelt een rol bij de voortplanting omdat het een rol speelt bij de vorming van spermacellen. En niet alleen dat, maar zink heeft ook invloed op een aantal hormonen, waaronder het hormoon testosteron. Voldoende zink in de voeding is daarom belangrijk voor een normale vruchtbaarheid en dus voor de voortplanting.

Antioxidant
Zink is een belangrijke antioxidant, want zink levert een bijdrage aan de bescherming van cellen tegen oxidatieve schade. Daarnaast helpt het de cellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Antioxidanten leveren een bijdrage aan het vangen van vrije radicalen die in een gezonde lichaam veroorzaakt kunnen worden door bijvoorbeeld blootstelling aan luchtvervuiling en Uv-straling door zonlicht.

Goed voor je weerstand
Zink versterkt je weerstand doordat het de thymus (een klier vlak boven je hart) stimuleert om meer T-cellen aan te maken. T-cellen zijn witte bloedcellen die infecties bestrijden. Een tekort aan zink verhindert een goede werking van de thymus waardoor je vatbaarder wordt voor infecties.

Stevige botten
Calcium is een bekende onderdeel als het gaat om stevige botten en groei. Maar zink is zeker zo belangrijk voor de formatie en het behoud van stevige botten. Ongeveer 30% van de zinkvoorraad in het lichaam bevindt zich in het bot.

Hersenen
Zink heeft een positieve invloed op normale cognitieve functies, zoals intelligentie, geheugen, aandacht en concentratie.

Stofwisseling
Zink is een onderdeel van verschillende enzymen die betrokken zijn bij de stofwisseling van vet, eiwit en koolhydraten. Met andere woorden; de vertering van voedsel wordt ook door zink geregeld.

Ogen
Zink zorgt er voor dat je gezichtsvermogen goed blijft en dat je scherp blijft zien. De algehele conditie van de ogen wordt ondersteund, want zo speelt zink ook een rol in het functioneren van het netvlies en speelt het een rol om scherp te blijven zien in het donker.

Huid en nagels
Zink ondersteunt het herstellend vermogen van de huid. Zo worden de normale structuur en functie van de huid behouden, en zorgt zink voor de instandhouding van de normale groei van de nagels, sterkte van de nagels en een goed conditie van de nagels.

Zink is vaak niet het hoofdbestanddeel van een orgaan of functie in het lichaam, maar zonder voldoende zink kunnen vele processen in het lichaam niet goed functioneren. Zowel de hoeveelheid is van belang, als de mate waarin het wordt opgenomen door de cellen in ons lichaam.

Hoeveel zink heb je nodig?
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink voor volwassen vrouwen is vastgesteld op 7 milligram per dag en voor mannen op 9 milligram per dag. Uit de laatste voedselconsumptiepeiling van het RIVM, blijkt dat veel Nederlanders te weinig zink binnenkrijgen uit de voeding.

In welke voeding zit zink?
De beste bron van zink is vlees, en dan speciaal gehakt en kipfilet. Deze kunnen voor een groot deel zorgen dat je dagelijks nodig hebt. Maar ook groene bladgroente is een goede bron voor dit mineraal. Daarbij zijn bonen, graanproducten, schaaldieren, oesters, eierdooiers, pompoenzaden, knoflook, champignons, olijven, erwten en pompoenpitten ook een goede bron van zink. Groenten en fruit bevatten relatief weinig zink.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan zink?
Zuigelingen kunnen door een tekort aan zink een groeiachterstand oplopen en ernstig ondervoed raken. Andere gevolgen van een zinktekort kunnen zijn: groeivertraging, verminderde smaak en reuk, huidafwijkingen en nachtblindheid, en verlies van kwantiteit van mannelijk zaad.

Herken een tekort aan zink
Een test waaraan je kunt zien of dat je een zink tekort hebt is om te kijken of je witte puntjes op je nagels hebt. Heel lang werd gedacht dat dit een gebrek aan kalk was, maar witte puntjes in de nagels wijst op een gebrek aan zink.

Bronnen: vitamine-info.nl en voedingscentrum

5 reacties op “Zink goed voor je libido?
  1. Ik heb geen witte puntjes in mijn nagels, wel heb ik al een paar jaren lang gespleten nagels. Tot nu toe heb ik van niemand een afdoende advies gekregen. Misschien weet u raad?
    Met dank, A.

    Geschreven door Annemieke op
  2. Het zou een vitamine tekort kunnen zijn. Ga naar de huisarts en laat eens bloedonderzoek doen.

    Geschreven door Tandor op
  3. Annemieke, het kan ook van psoriasis komen, heb je daar last van? Verder kan het ook voorkomen met mensen met reumatische klachten. Wat je kan doen is speciaal spul kopen bij de drogist om je nagels harder te maken en hou ze voorlopig kort, dan splijten ze minder makkelijk.

    Geschreven door Joke op
  4. Ook ik heb gespleten nagels maar dan in de lengte, een scheur van boven naar beneden. Sinds ik kalk met vit D gebruik is dat over. De witte puntjes heb ik wel dus ga ik maar aan de extra zink.
    Dat terwijl ik veel groentes eet en voldoende vlees kip en vis, geen gluten en melkprodukten neem en wel zadencrackers eet.

    Geschreven door tulp op
  5. Wel weer een beetje jammer dat hier niet vermeld staat dat je bij stress al gauw een behoorlijk zinktekort oploopt en dus het beste kan suppleren.

    Geschreven door Francis op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder