3 signalen van dehydratatie

Dehydratatie-2

Voldoende drinken is goed voor ons lichaam, maar wat is nu eigenlijk voldoende, en wanneer vertelt je lichaam je dat je te weinig hebt gedronken? Want dorst is niet de enige tip die je krijgt.

Vraag aan een willekeurige fitness expert naar redenen van het niet voluit kunnen gaan in een training, en uitdroging zal waarschijnlijk boven aan zijn/haar lijst staan. Je hebt water nodig om te sporten en toch zijn heel veel mannen en vrouwen de gehele dag gedehydrateerd. En waarschijnlijk weet je helemaal niet wanneer je te weinig hebt gedronken. Dus welke signalen geeft je lichaam je om je te vertellen dat je meer moet drinken?

Hoofdpijn
Ons lichaam verliest 24/7 vocht en dat betekent dat je essentiële zouten verliest. Door het verliezen van deze essentiële zouten veranderd er iets in ons bloed, onze hersenen zijn overgevoelig voor deze veranderingen en dat zorgt voor hoofdpijn. En hoe meer vocht het lichaam verliest hoe heviger de hoofdpijn wordt. Tenzij je 24/7 water drinkt, verliest je lichaam voortdurend vocht. Conclusie: het onvoldoende drinken van water staat gelijk aan hoofdpijn.

Extra gele urine
Sterk gele urine is een teken dat je volledig gedehydrateerd bent. De kleur komt van de sterk geconcentreerde afvalstoffen. Via onze urine spoelt ons lichaam de afvalstoffen uit, maar wanneer er onvoldoende vocht in het lichaam aanwezig is dan spoelt dat afval niet zo gemakkelijk weg en blijft het voor een deel achter in ons lichaam.

Constipatie
Constipatie is lastig en enigszins vergelijkbaar. Ook hier helpt water om het afval te verplaatsen door de dikke darm en uiteindelijk het lichaam uit. Maar wanneer dat water er niet is dan zullen de darmen niet in staat zijn om het voedselafval, zo efficiënt mogelijk, voorwaarts en naar buiten te bewegen.

6 reacties op “3 signalen van dehydratatie
  1. jeetje…wat is nou 24/7????

    Geschreven door MAGUELONE op
  2. 24/7 staat voor 24 uur per dag 7 dagen in de week.
    Dat is een algemeen begrip

    Geschreven door Tandor op
  3. ik heb pijn in mij rechter zij ik heb mij laten onderzoeken en als normal wat kan het dan zijn

    Geschreven door benne op
  4. Ik ben ook iemand die weinig drinkt en daardoor vaak hoofdpijn heb. Althans merk ik niet wanneer ik weinig drink op een dag, omdat ik vaak geen behoefte heb aan drinken. Heeft iemand misschien nog tips hoe ik dit kan veranderen? En hoeveel moet je per dag drinken?

    p.s. Ik drink geen water. Water lust ik totaal niet. Ik drink dan meestal siroop of iets dergelijks. Alleen met sporten drink ik water

    Groetjes..

    Geschreven door Melissa op
  5. Water met een smaakje is natuurlijk ook goed. maar op zich moet water toch te drinken zijn. Het heeft geen smaak. Water totaal niet lusten is dan wel een beetje vreemd.
    De dagelijkse behoefte aan vocht bedraagt ca 1,5 tot 2 liter.

    Geschreven door John Leppink op
  6. Dankjewel!

    Geschreven door Melissa op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder