Welk voedsel geeft je hersenen een boost?

Voedsel-voor-een-boost-hers

De vakanties zijn voorbij, het werk is weer gestart en onze hersenen moeten weer op volle kracht draaien. Er bestaat een uitstekende remedie om ze te behoeden voor stress, overbelasting of een dipje. Er zijn namelijk levensmiddelen die bijzonder goed zijn voor onze hersenen. Welk voedsel geeft je hersenen een boost?

Welke voedingsmiddelen zijn goed voor de hersenen?
Al voor onze geboorte hebben de hersenen bepaalde bouwstoffen nodig voor een goede ontwikkeling. Een tekort aan bepaalde bouw- en voedingsstoffen zorgt er voor dat de hersenen zich minder goed kunnen ontwikkelen.

Naar het effect van specifieke voedingsmiddelen op de hersenen wordt veel onderzoek gedaan. Niet elk verband is even duidelijk, in sommige gevallen bestaan slechts aanwijzingen en bij veel voedingsmiddelen is het directe effect op de hersenen nog onbekend.

Voor een goede werking van je hersenen
Het is bekend dat het eten van vis goed voor ons is. Onze hersenen zijn stevige verbruikers van vetzuren, en die kunnen we ze leveren via ons voedsel. Vooral de omega 3-vetzuren zijn voor de hersenen belangrijk. Onze hersenen zijn continue in ontwikkeling. Verbindingen tussen neuronen houden op te bestaan, andere komen weer tot stand. DHA is de belangrijkste stof voor de aanmaak van nieuwe neuronen en is te vinden in vette vis zoals haring, sardientjes, makreel, tonijn en zalm. Het frequent eten van vis zou de hersenfuncties in stand moeten houden en beroertes kunnen voorkomen. Omega 3-vetzuren zijn niet alleen in vis te vinden maar ook in bijvoorbeeld koolzaadolie, lijnzaadolie of walnotenolie.

Voor een beter geheugen
Er zijn ook kruiden die goed voor onze hersenen zijn. Zo zijn rozemarijn en kurkuma goed voor het geheugen. Er worden veel artikelen gepubliceerd over kurkuma vanwege de vele gezondheidsvoordelen ervan. Kurkuma zou onder andere de vorming van zogenaamde ‘plaques’ tegengaan. Plaques zijn schadelijke eiwitneerslagen in de hersenen en dat is een belangrijk kenmerk van de ziekte van Alzheimer.

Voor meer energie
Onze hersenen hebben continue energie nodig. Ze verbruiken 40% van de koolhydraten in ons voedsel. De glycemische index (GI) van voedingsmiddelen is een maat om aan te geven hoe snel een voedingsmiddel glucose in het bloed verspreidt. Levensmiddelen met een lage glycemische index laten de bloedsuikerspiegel na het eten maar licht stijgen. Dit in tegenstelling tot levensmiddelen met een hoge glycemische index die de bloedsuikerspiegel heel snel laten stijgen. Het gevolg daarvan is dat je concentratie en aandacht verzwakt. Voorbeelden van voedingsmiddelen meet een lage GI waarde zijn peulvruchten, fruit, groenten, volle granen, muesli, magere yoghurt, etc. Voorbeelden van voedingsmiddelen met een hoge GI zijn wit brood, gekookte aardappelen, cornflakes, patat en gebakjes.

Houdt stress buiten de deur
Chronische of plots opkomende stress leidt onvermijdelijk tot een daling van het magnesiumpeil. Symptomen die kunnen wijzen op een tekort aan magnesium zijn vermoeidheid, slapeloosheid, nervositeit, prikkelbaarheid, angsten, verminderde concentratie en problemen met het geheugen. Een manier om dat tegen te gaan is om iedere dag een handjevol amandelen, walnoten of hazelnoten te eten. Gedroogde vruchten bevatten een antioxidant dat onmisbaar is voor de hersenen: het co-enzym Q10. Deze stof zit onder meer ook in sardientjes, runderhart en in kip. Het co-enzym Q10 is vijf keer krachtiger dan vitamine E. Uit studies blijkt dat het werkzaam is bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Supplementen van het co-enzym 10 zou bij deze ziekte de beschadigde hersenzones kunnen beschermen.

Om depressies tegen te gaan
Onze hersenen hebben onder andere eiwitten nodig om goed te kunnen functioneren. Vlees is net als peulvruchten zoals linzen, kikkererwten, boontjes of gewone erwten, een uitstekende bron van eiwitten. Het voordeel van peulvruchten boven vlees is dat deze geen verzadigde vetzuren bevatten.

Dat dierlijke en/of plantaardige eiwitten belangrijk zijn voor onze neuronen, komt omdat ze aminozuren bevatten. Eén daarvan is tryptofaan. Tryptofaan helpt mee in de aanmaak van serotonine. Serotonine is een neurotransmitter die ons gemoed en onze slaap regelt. En daarmee kan dus gezegd worden dat een goed evenwicht van serotonine in het lichaam stress en depressies zou kunnen helpen om deze te voorkomen. Tryptofaan ondersteunt ook de productie van melatonine, een hormoon dat ‘s nachts wordt afgescheiden en belangrijk is voor een goede nachtrust. Tryptofaan zit onder meer in soja, chocolade, bananen, vis, volle rijst en melkproducten.

Hoe donkerder hoe beter?
Doordat de hersenen vrije radicalen aanmaken en een teveel aan vrije radicalen schadelijk is hebben de hersenen antioxidanten nodig on goed te kunnen blijven functioneren. Fruit en groenten bevatten veel vitamine A, C, E en K. Dit zijn vitamines met antioxiderende eigenschappen. De belangrijkste leveranciers van deze vitamines zijn kiwi’s, rode bessen, citrusvruchten, mango’s, meloen, abrikozen, kool, waterkers en wortelen.

Veel voedingsdeskundigen zijn van mening dat hoe donkerder de kleur van de groenten of het fruit des te beter deze voor je zijn. Bijvoorbeeld donkergroene bladgroenten zoals spinazie, snijbiet, broccoli, sla en groene paprika’s zitten vol foliumzuur. Foliumzuur is belangrijk voor de aanmaak van de neuronale membranen en de neurotransmitters die een rol spelen bij het ontstaan van depressies.

Tomaten leveren de hersenen lycopeen, een stof die voor de rode kleur zorgt en die de aftakeling van de hersenen vertraagt. Fruit en groenten leveren ook polyfenolen, stoffen die de vrije radicalen in het lichaam neutraliseren en zo de afname van het geheugen en de cognitieve functie helpen voorkomen. Een van de belangrijkste polyfenolen zit in de bladeren van groene thee. Andere antioxidanten die goed zijn voor onze hersenen zijn, zijn mineralen zoals zink en selenium. Zink is te vinden in onder andere oesters, lever, vlees en schaaldieren. Selenium is te vinden in eidooiers, vis, pecannoten, biergist, graangewassen en kaas.

Bronnen: hersenstichting.nl en medicinenet.com

5 reacties op “Welk voedsel geeft je hersenen een boost?
  1. Pak Quatral Q10 er zit alles in… Ik neem het al 4 jaar ononderbroken, zie er hetzelfde uit als 4jaar geleden,, recuperatie na inspanningen worden heel snel gerecupereerdg.. Geen concentratie problemen. En no stress… Geen impulsief gedrag noch beslissingen… DAT IS WAT HET BIJ MIJ DOET.. Het was ooit anders
    Groetjes

    Geschreven door Uomodoro op
  2. Ik zou dit graag willen gaan gebruiken, kan je dit via de huisarts krijgen? Ik zie forse prijzen ervoor namelijk en anders waar is Quatral Q10 het beste te koop met de laagste prijs ?
    Welke dosering gebruikt u en neemt u het in de ochtend of avond?
    Groetjes

    Geschreven door Carice op
  3. Mag ik U er even op wijzen, dat vooral avocado’s heel belangrijk zijn voor de hersenen, maar daar rept U met geen woord over. Zou U toch eens inlichtingen over moeten inwinnen of aanvragen!

    Prettige dag verders

    A.G.Coenen

    Geschreven door Coenen Anton. G. op
  4. Vraag welk mek van pak Quatrak Q10 gebruikt u? Ben erg benieuwd …ik heb het hard nodig…hartelijk dank voor uw reactie. MATILDA

    Geschreven door Matilda op
  5. Wil het misschien ook gaan proberen .gebruik al jaren medicatie voor depressie

    Geschreven door Lunans op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder