Mindfulness voor een gelukkig leven

Mindfulness

Uit Brits onderzoek (*1) is gebleken dat mindfulness een positief effect heeft bij mensen die last hebben van terugkerende depressies.

Hoewel sommige patiënten medicatie zullen moeten blijven slikken, hebben veel mensen baat bij de therapie. Mindfulness is hip, je hoort er steeds vaker over. Maar wat is het nu precies? En welke positieve effecten kan het hebben op je leven? Een blik achter de schermen van mindfulness.

Wat is mindfulness?
Bij mindfulness draait het eigenlijk maar om één ding: je bewust zijn van het hier en nu. Mensen, dingen, gebeurtenissen en gedachten opmerken. Niet stil staan bij het verleden of de toekomst, maar je bewust zijn van wat er op dit moment speelt. Dat is kortgezegd mindfulness.

Hier en nu
We denken vaak na over de dingen die we nog moeten doen. Piekeren over wat komen gaat en gebeuren kan. We staan stil bij dingen die we in het verleden hebben gedaan en misschien liever anders hadden aangepakt. Dit soort gedachten zorgen ervoor dat we ons niet of in ieder geval minder bezighouden met wat er nu speelt: bijvoorbeeld je werk, een etentje met vrienden of een boek dat je aan het lezen bent.

Rust in je hoofd
Al deze gedachten die niets te maken hebben met het heden, vragen aandacht en energie. Door je gedachten te richten op datgene wat nu je aandacht vraagt, creëer je rust in je hoofd. Daarbij zorgt het er ook voor de je de taak die voor je ligt beter en sneller kunt uitvoeren. Want door je te concentreren op de activiteit die nu speelt, ga je efficiënter te werk.

Bewust worden van het heden
Door mindfulness toe te passen richt je je aandacht dus op het heden. Maar wat is dat precies? Als je door het bos wandelt, dan denk je dus niet aan de taken die je moet uitvoeren als je weer thuis bent. Een mindful iemand is zich tijdens een wandeling door het bos bewust van de omgeving. Hij hoort de wind waaien door de bomen, ziet paddenstoelen tussen het mos, voelt de warmte van de zon op zijn huid.

Wat doet mindfulness voor je?
Rest een antwoord op de vraag wat mindfulness precies voor je doet: het heeft in ieder geval een positief effect op je gemoedstoestand. Want door je te richten op de dingen die je op dit moment doet, pieker je minder. Minder piekeren heeft weer als gevolg dat je minder stress zult ervaren. Daarbij zorgt de focus op één activiteit dat je deze sneller en preciezer kunt uitvoeren.

Niet meer leven op de automatische piloot
Je zult ook merken dat je bewuster wordt van de keuzes die je maakt. Zonder mindfulness leven we vaak toch een beetje op de automatische piloot. Door minder stil te staan bij het verleden en de toekomst, leer je pas echt te ontspannen. Je zult zien dat je meer geniet van het moment en dat je glas vaker half vol dan half leeg is. Natuurlijk gaat het leven niet altijd over rozen en ook al pas je mindfulness toe, ups en downs blijven bestaan. Maar door die bewustwording merk je stressoren sneller op. Je kunt dus sneller en efficiënter. Gas minderen en goed voor jezelf zorgen gaat dan dus ook een stuk gemakkelijker.

Hoe kun je mindfulness in je leven toepassen?
Mindfulness kun je niet van de een op de andere dag toepassen in je leven. Het is een vaardigheid die je zult moeten leren. Er zijn diverse trainingen en workshops beschikbaar die je daarbij kunnen helpen. Ook zijn er honderden boeken over het onderwerp geschreven. Maar je kunt zelf ook al een heel eind komen. Om te beginnen is het goed om je bewust te worden van je gedachten. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen en sta daarbij stil welke gedachten in je opkomen. Zowel de positieve als de negatieve. Probeer deze gedachten vervolgens uit te schakelen door je te richten op de dingen die je ziet, hoort, ruikt of voelt. Let wel op dat je gevoelens niet uit de weg gaat of onderdrukt. Als je mindful in het leven staat, dan laat je gevoelens voor wat ze zijn. Ook de negatieve gevoelens.

Mediteren & het bijhouden van een dagboek
Mediteren kan ook helpen om te leren concentreren op het heden. Je gedachten en ervaringen met mindfulness opschrijven in een dagboek, kan helpen om patronen te ontdekken en doorbreken. Wees geduldig, mindfulness is niet iets dat je uit een boek kunt leren, maar iets dat je bij jezelf moet ontdekken en moet leren toepassen.

*1www.bbc.com/news/health-32380183

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder