Meest voorkomende oorzaken van slecht doorslapen

Meest voorkomende oorzaken van slecht doorslapen

Een goede nachtrust dat is iets wat we allemaal willen. Echter, zo’n 60% van de Nederlanders heeft moeite met doorslapen. Een goede nachtrust is niet alleen onontbeerlijk voor als je de volgende ochtend weer fris op moet, je hele gezondheid gaat er op achteruit als je iedere nacht te maken hebt met onderbroken nachten. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van slecht doorslapen?

Waarom is een goede nachtrust belangrijk?

Een voldoende en ongestoorde slaap is belangrijk voor een groot aantal belangrijke processen in je lichaam. Zo kun je denken aan een goede werking van je: afweersysteem, immuunsysteem, hormonale systeem, zenuwstelsel, stressbestendigheid en voor het goed functioneren van de hersenen.

Melatonine wordt ook wel het slaaphormoon genoemd en wordt aangemaakt in de pijnappelklier. Wanneer de blootstelling aan licht minder wordt, dan komt de productie van melatonine op gang. De belangrijkste functie van melatonine is het regelen van het natuurlijke slaap-waakritme. Natuurlijke melatonine niveaus dalen langzaam met het ouder worden. Sommige ouderen maken nog maar kleine hoeveelheden aan.

De gevolgen van slaaptekort op de lange termijn zijn groot. Zo treft het de vruchtbaarheid. Onderzoek toont aan dat (jonge) mannen die vaak te weinig slapen, tot 29% minder spermacellen produceren. Maar ook overgewicht kan een gevolg zijn. Daarnaast wordt chronisch slaaptekort gekoppeld aan een verhoogde bloeddruk en een grotere kans op een hartaanval.

Meest voorkomende slaapverstoorders

Hormonale veranderingen

De belangrijkste hormonen zijn oestrogeen en progesteron, 2 hormonen die gedurende de menstruatiecyclus goed kunnen schommelen. Oestrogenen vergroten de hoeveelheid droomslaap. Progesteron zorgt voor een diepe herstelslaap en dat je moe wordt. Vlak voor je menstruatie daalt het progesteronniveau, wat zou kunnen betekenen dat je minder goed in slaap valt of onrustiger slaapt. Daarnaast is het ook zo dat vanaf het 35ste levensjaar deze 2 hormonen dalen. Oestrogeen daalt tot zo’n 40 tot 60%. Progesteron daalt sneller, soms wel tot maar 5%. Waarschijnlijk is dit mede de oorzaak dat veel vrouwen in de overgang en daarna minder goed doorslapen.

Chronische pijn

Van de volwassenen met chronische pijn klaagt 50 tot 70% over een verstoring van de slaap. Dit komt doordat pijn ervoor zorgt dat je wakker blijft, maar ook doordat een tekort aan slaap de pijnbeleving versterkt.

Je huisarts kan een belangrijke eerste rol in de behandeling van chronische pijn en daardoor veroorzaakte slapeloosheid spelen. Hij of zij kan pijnstillers voorschrijven en je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een fysiotherapeut, wat bij veel klachten goed kan werken.

Vaak plassen in de nacht

Men schat dat van ongeveer 65% van de mensen die aangeven slaapgebrek te hebben dat bij hen de oorzaak gezocht moet worden in het ’s nachts vaak moeten plassen. Wanneer we ouder worden, wordt het moeilijker om onze plas langere tijd op te houden. De oorzaak hiervan ligt in de afname van antidiuretische hormonen. Wanneer je ‘s nachts er vaak uit moet om te plassen, probeer dan om ongeveer 3 uur voordat je naar bed gaat niet meer te drinken. Daarnaast kan je huisarts controleren of dat je problemen hebt aan de urinewegen zoals een overactieve blaas, blaasontsteking of last hebt van incontinentie.

Tandenknarsen

Bruxisme of tandenknarsen, is het met grote kracht over elkaar schuren van tanden en kiezen. Tandenknarsen komt bij ongeveer 20% van de Nederlanders voor. Wat de exacte oorzaak ervan is, is niet bekend. Men weet wel dat het vaker voorkomt bij mensen die gespannen, gefrustreerd, overactief of angstig zijn. Tevens komt het voor bij de ziekte van Huntington en Parkinson. Er bestaan voldoende middelen tegen tandenknarsen. Je tandarts en huisarts kunnen je hier verder bij helpen.

Leeftijd

Wanneer we ouder worden, wordt de slaap langzaam wat minder diep en treden er meer onderbrekingen op. De duur van de slaap wordt ook wat korter, waardoor je dan in de ochtend vroeger wakker wordt. Toch blijft de hoeveelheid slaap bij het ouder worden per etmaal ongeveer gelijk. Vaak wordt slaap wat meer verspreid over de dag gedaan in de vorm van dutjes. Het nadeel hiervan is dat ze ervoor zorgen dat je minder lang en diep slaapt. Tevens kunnen dutjes het inslapen bemoeilijken. Het inslapen wordt met name bemoeilijkt, wanneer je de laatste 4 uur voor het naar bed gaan een dutje hebt gedaan.

Restless Legs

Het Restless Legs Syndrome is een aandoening waarbij je een zeer vervelend gevoel ervaart in je benen. Ongeveer een half miljoen mensen hebben hier last van. Het kriebelende, tintelende of onrustige gevoel dat mensen ervaren, gaat vaak alleen maar weg wanneer je de benen beweegt. Bij sommige mensen is het zo erg dat ze er ’s nachts niet van kunnen slapen of vaak wakker worden. Op het moment dat Restless Legs veroorzaakt worden door een andere aandoening of door een vitamine- of mineralengebrek, dan zal een arts deze eerst behandelen. Wanneer medicijnen de veroorzaker zijn, kan besloten worden om het gebruik van de medicijnen af te bouwen. Dit wordt altijd in overleg met je arts gedaan.

Slaapapneu

Wanneer je last hebt van apneu, dan weerhoudt dat je ervan om voldoende zuurstof binnen te krijgen. De keel sluit zich waardoor de toevoer van zuurstof even stopt. Als je adem langer dan 10 seconden stokt, heb je last van een apneu. Zodra je hersenen te weinig zuurstof krijgen, geven ze het lichaam een signaal dat je een beetje wakker maakt. Je ademhaling komt dan weer op gang, wat gepaard kan gaan met een hard snurkende geluid. Slaapapneu is te behandelen. Maak een afspraak met je huisarts wanneer je denkt dat je hier last van hebt. Deze kan je doorverwijzen naar een KNO-arts.

Wanneer naar de huisarts?

Als je al langere tijd slecht slaapt, ga dan naar je huisarts. Doe dit ook als je functioneren overdag verstoord wordt door je slechte slapen. Maar ook wanneer je denkt dat je slapeloosheid het gevolg is van lichamelijke klachten, psychische problemen of geneesmiddelen. Blijf er niet mee rondlopen er is vaak iets aan te doen.

 

Bronnen: slaapinfo.nl, slapen.co en energiekevrouwenacademie.nl

27 reacties op “Meest voorkomende oorzaken van slecht doorslapen
  1. De huisarts kan niets doen aan alle genoemde klachten.

    Geschreven door Emz op
    • Dat klopt helemaal. Vergeet de hulp van een huisarts maar in deze. Hooguit een recept voor slaaphulp, zoals Lorazepam, kun je krijgen. Daar raak je aan gewend en op zeker moment wil de huisarts het niet meer voorschrijven. Probeer daarentegen eens zuivere CBD Cannabisolie met keurmerk.

      Geschreven door Emile op
    • Deze ervaring heb ik ook. Ik ben nu doorverwezen naar de Slaappoli in het Westeinde ziekenhuis in den Haag. Hoop daar adequate hulp te krijgen.

      Geschreven door ineke op
  2. Ik heb 20 jaar lang naar het plafond liggen staren, van alles geprobeerd.
    Nu heb ik sinds een paar jaar elke 72 uur een b12 injectie. Mijn b12 bleek te laag te staan.
    Slaap nu weer als een roosje, wat een verademing!

    Geschreven door Elle op
    • Wat zijn daar de verdere symptomen van?

      Geschreven door Gloria op
  3. Ik heb jarenlang van slaap problemen gehad. Mijn grootste vijand is: additieven (e-nummers) en snelle koolhydraten. Deze zoektocht heeft mijn 4 jaar gekost om de juiste balans met de goede en gezonde voeding te kiezen. Ik slaap nu sinds 2 weken als een roosje

    Geschreven door Anja op
  4. Oorzaken allemaal bekend. Klink zo mooi, “zorg voor voldoende slaap” alsof je het zo uit je
    pols schudt. Zelfs bij de neuroloog slaap poly ging het mis, doordat je veel vergeet te zeggen, dóór je chronisch slaapproblemen, al 30 jaar.
    Ik neem 2x per week een nitrazepam in, daar slaap ik beter op, maar toch maar 4 uur, voor mij genoeg

    Geschreven door Klaproos op
  5. Verminderde aanmaak van melatonine kan het slapen bemoeilijken. Voeding met complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels is belangrijk voor een stabiele bloedsuikerspiegel en de aanmaak van allerlei neurotransmitters. Ook allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren stimuleren de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en melatonine. Aanvullende middelen als 5htp, theanine en bepaalde kruiden kunnen ook helpen.
    Gebruik zelf natuurlijke progesteron voor mijn hormonen. Scheelt ook nog eens in het slapen.
    Verder electrosmog uit de slaapkamer weren. Je pijnappelklier kan geen onderscheid maken tussen daglicht en electro-magnetische velden. Een te laag melatonine kan zorgen voor een verhoogd oestrogeen. Voldoende melatonine kan ook helpen bij een gezond gewicht. Heb zelf twee dooozz-schijfjes naast mijn bed; scheelt in de gevolgen van electrosmog en in het beter slapen.

    Geschreven door C. op
    • Dooozzz schijfjes?? Wat zijn dat? Electrosmog?

      Geschreven door Bea op
  6. Na jaren van instabiel astma, wilde de longarts een slaaponderzoek doen om te kijken of ik slaapapneu had. Ik verwachte er niets van. Ja, ik was altijd moe en ja ik moest altijd ‘s nachts plassen en ja ik heb overgewicht, maar mijn man had het nooit over snurken en ook niet over dat ik stokte in mijn ademhaling tijdens mijn slaap. Maar helaas pindakaas ik heb dus wel slaapapneu. Genezen is niet mogelijk. Maar behandelen kan wel, maar dat is wel levenslang. Ik heb een Cpap gekregen en slaap daar nu inmiddels een jaar mee. Na een paar maanden hoefde ik ‘s nachts niet meer te plassen, nu na een jaar lukt het me ook om weer wat af te vallen. Ik ben minder vermoeid en mijn astma begint nu stabieler te worden. Ik kan niet meer zonder mijn Cpap slapen. In het begin was het erg wennen. Maar het begint nu na een jaar zijn vruchten af te werpen en daar ben ik erg blij mee!

    Geschreven door Iek op
  7. Slaap al 10 jaar gebroken door opvliegers. Dekbed eraf erop. Jammer dat de wetenschap daar nog steeds niks op gevonden heeft. Weet niet eens meer wat normaal slapen is. 😢😢

    Geschreven door Anoniem op
    • Pil doorslikken?

      Geschreven door Gloria op
  8. wat gedacht als bijverschijnsel van het slikken van statines,kramp,hoofdpijn ,slaapstoring.?
    Ergenis nummer een ,een pil voor je cholesterol en er drie bij voor de bijverschijnselen,en dan heb ik het nog niet over de jeuk en de uitslag.

    Geschreven door Gonda Hoekman.Bilthoven. op
  9. het lichaam wend snel aan slaapmiddel. zopiclon werkt eerst goed,
    daarna neemt slaap uren af.
    door autisme kom ik niet in slaap, me gedachten gaan maar aan de lopende band.

    Geschreven door ans op
  10. Ook ik heb lang last gehad dat ik maar een paar uur per nacht sliep tot ik cpd olie ben gaan slikken. Slaap nu weer stuk beter, vaak zelfs 6 uur per nacht. Ik slik het niet elke nacht en zelfs wanneer ik het niet slik slaap ik nog altijd een stuk beter,

    Geschreven door Michel op
  11. Electrosmog heeft te maken met electro-magnetische velden van wifi, electrische wekker, smartphone enz. Er zijn beschermende producten, waaronder die dooozz. Slaap daarmee als een roosje
    @Ans, benzo’s zorgen voor een verminderde aanmaak van melatonine, waardoor het probleem op de langere termijn erger kan worden.
    @Gonda, statines zorgen voor tekorten aan stoffen als Q10 en vetoplosbare vitaminen, wat klachten kan geven.

    Geschreven door C. op
  12. een baby is ook een slaapverstoorder 🙂

    Geschreven door Walter op
  13. ruim 3 jaar geleden slapenlozen nachten het kwam door het waken daar mijn man aan het
    dementeren was toen sliep ik niet rustig, daarna kreeg ik een blaas verzachting en heb een
    persarium op advies van de dokter laten plaatsen, en ik moest meer drinken,vanaf die tijd werden
    het slapen loze nachten s,nacht dikwijs uit bed om te plassen en door de onrust van mijn man
    op zeker moment sliep soms maar 4 uur per nacht,bij de huisarts geweest kreeg rustgevende
    tabletjes hielpen ,ben bij een homeapaat terecht gekomen daar kreeg ik een snuif flesje
    phos in2 dat hielp wel iets inmiddels is 7 geworden en slaap als een roos moet er wel s,nachts 2x
    uit om te plassen maar slaap weer in geweldig,nu ga ik mijn vocht inhoud beperken dat ik dan
    misschien iets langer door kan slapen

    Geschreven door tobias 90 jaar op
  14. Allemaal leuk en aardig,maar vaak werkt het gewoon niet.
    Ik heb helaas crps en moet tegen die zenuwpijn oxycodon gebruiken.
    Dus daar zou je ongestoord mee moeten kunnen slapen.
    Nu is het helaas dus anders, oké de morfine maakt je suf, maar ontregeld wel je slaap.
    Juist met deze medicatie is het ontzettend moeilijk om door te slapen.
    Echt elke nacht om de 2 uur wakker, je kan bijna de klok erop gelijk zetten.
    Een andere optie heb ik niet, dus ik moet helaas roeien met de riemen die ik heb.
    Huisarts heb je helemaal niks aan, die geeft je er nog eens oxazepam bij.
    Nou nog meer medicatie zit ik absoluut niet op te wachten.
    Het is al een hele opgave om oxycodon te gebruiken, alles geprobeerd, voor mij is dit het enige wat helpt tegen de zenuwpijn.
    Maar dit betekent wel dat ik mijn doorslapen ervoor moet opofferen.

    Geschreven door Monkey07 op
  15. “…zo’n 60% van de Nederlanders heeft moeite met doorslapen”. En dat betekent dat op uitzonderingen na, het een kwestie van lifestyle is, veel te weinig lichaamsbeweging en het ongezonder Westerse dieet. Want elders in de Wereld waar de mensen op een natuurlijke wijze leven komt dit probleem niet, of nauwelijks voor:

    https://news.nationalgeographic.com/2015/10/20151015-paleo-sleep-time-hadza-san-tsimane-science/

    “Though the San, Tsimane, and Hadza often average less than seven hours of sleep, they seem to be getting enough sleep. They seldom nap, and they don’t have trouble dozing off. The San and Tsimane languages have no word for insomnia, and when researchers tried to explain it to them, “they still don’t seem to quite understand,” Siegel says.”

    Geschreven door Count Iblis op
  16. Huisarts doet idd niets aan alle genoemde klachten. Sterkte ermee zegt ie, slaap al jaren slecht, van wege autisme en depressie, ben pas 19 maar nu al op, wacht al bijjna een jaar op hulp,wachtlijsten zijn lang

    Geschreven door Woezel op
  17. Promethazine (eigenlijk een hoestmiddel) helpt ook. Je wordt er suf van en dan slaap je beter door. Middel voorgeschreven door huisarts voor mijn meerv gehandicapte zoon. Werkt goed.

    Geschreven door Riet op
  18. Doe alsof je een hond hebt, maak s’avonds voor het slapen gaan een lekkere wandeling. Mijn slaapstoornissen zijn aanzienlijk verbeterd. En als ik toch wakker word, val ik ook weer makkelijker in slaap.

    Geschreven door Klaas vaak op
    • Hoe lang wandelen? Kan kort ook volstaan? Kwartier? Wandelen in het donker als vrouw alleen is een beetje eng…

      Geschreven door Gloria op
  19. Van mijn arts de raad gekregen ‘s-avonds niet te lang tv te kijken, het licht van de tv is niet zo sterk als zonlicht en onderdrukt de slaap. Als ik een film wil uitkijken en moet eigenlijk gaan slapen, zet ik een zonnebril op en bij mij helpt het, maar iedere avond is ook niet gezond.sinds ik me aan deze regels houd slaap ik goed en heb de volgende dammer energie en voel ik me goed!

    Geschreven door H van op
  20. Wat ook nog wel eens wil helpen is fysiek flink moe worden, na een tijdje slaap je vanzelf een stuk beter.

    Geschreven door Sander op
  21. Ja, moe worden helpt vast.
    Maat dan moet je niet chronisch ziek zijn zoals ik.
    Ik heb hartproblemen, ben in elk geval 6 keer gedotterd.
    Tevens ernstige reuma.
    Dan is bewegen te pijnlijk.
    Het zij zo, iedereen zijn eigen kruisje, en noem het maar op.

    Geschreven door Anoniem op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief