Goede voornemens? Zo houd je ze vol

Goede voornemens? Zo houd je ze vol

Het blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders goede voornemens hebben voor het nieuwe jaar. Of het nu gaat om stoppen met roken, vaker sporten of meer tijd met het gezin doorbrengen. Maar vaak vallen we weer snel in onze oude gewoontes. Hoe zorg je ervoor dat je die goede voornemens ook echt volhoudt?

Goede voornemens

Al 4000 jaar geleden deden de Babyloniërs beloften aan hun goden aan het begin van het jaar om geleende objecten terug te brengen en om opgelopen schulden terug te betalen. Goede voornemens is dus niet iets alleen van deze tijd, maar zijn een oud fenomeen.

De meeste voornemens zitten vooral op het vlak van afvallen (13%), minder druk maken (9%), meer gaan sporten (7%) en op zoek gaan naar een nieuwe baan (5%). Dus aan goede voornemens geen gebrek, maar ze volhouden blijkt lastiger. Zo blijkt het dat vrouwen minder goed goede voornemens vol kunnen houden dan mannen. Dat heeft vooral te maken met het soort goede voornemen. Zo hebben vrouwen vaker het goede voornemen om zich minder druk te maken, terwijl mannen meer concrete voornemens hebben. Denk hierbij aan minimaal 2 keer per week gaan sporten. Een concreet en meetbaar doel. Daar zit dan ook één deel in van hoe je je goede voornemens vol kan houden.

Maar naast dat een goed voornemen vaak niet concreet genoeg is, komt het ook doordat de mens een gewoontedier is. De mens is geneigd om telkens hetzelfde te doen in een bepaalde situatie. In eerste instantie doen we dat bewust, maar later ontstaat er een associatie tussen de situatie en de handeling. Dus het doorbreken van deze patronen is ook belangrijk voor het volhouden van je goede voornemens.

Tips om goede voornemens door te zetten

Wat kun je doen om die goede voornemens vol te houden?

Motivatie

In veel gevallen hebben mensen bepaalde voornemens aan de hand van meningen van anderen. Kies voor een doel die je voor jezelf wilt behalen en niet omdat je denkt dat anderen dat verwachten. Je moet het zelf écht willen. Het moet een wens van binnenuit zijn.

Onderliggende associaties doorbreken

Het is belangrijk om de associatie, die er bestaat tussen een bepaalde situatie en handeling, te doorbreken. Dit is het meest succesvol wanneer er een ‘als-dan-plan’ ligt. Wanneer het je doel is om minder te snacken tijdens het tv kijken, dan kan het helpen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Zorg ervoor dat wanneer je ‘s avonds tv gaat kijken er altijd komkommer of een appel naast je ligt. Op deze manier leer je jezelf een nieuwe gewoonte aan. Je zorgt voor een nieuwe associatie. Je programmeert je hersenen als het ware opnieuw, zodat je niet meer automatisch in die gewoonte vervalt.

Wees concreet

Deze methode is voor de meeste mensen effectief. Maar je moet het plan wel heel concreet maken. Wanneer je wilt stoppen met roken en je rookt iedere ochtend een sigaret bij een kop koffie, dan kun je als plan hebben om altijd bij je eerste kop koffie een rondje wandelen. Het alternatief wat je neemt moet je dus specificeren. Het kan van alles zijn, afhankelijk van wat voor jou werkt.

Maar wees ook concreet in je voornemens. Het goede voornemen meer sporten is niet echt meetbaar. Wat is meer? Wanneer ga je meer sporten? Dus maak het plan om bijvoorbeeld 2 keer per week te sporten en dan bijvoorbeeld op de dinsdag en donderdag.

Begin klein

In één keer je hele leven veranderen is vaak niet haalbaar. Wanneer je te veel tegelijk wilt aanpakken, dan is de kans groot dat je het niet volhoudt. Begin daarom klein. Probeer eerst één gewoonte te veranderen en met kleine stapjes je levensstijl aan te passen, dat heeft op de lange termijn veel meer effect.

Doe het samen

Bundel krachten door met iemand anders aan een goed voornemen te beginnen. Stoppen met roken is nu eenmaal beter vol te houden, wanneer je partner ook niet meer rookt. Maar het kan ook een extra controle of stok achter de deur zijn. Wanneer je meer wilt sporten, dan is die vriend misschien een extra stok achter de deur om hard te gaan lopen.

Zorg dat je evalueert

Daarnaast is het verstandig om te evalueren. Vraag je één keer per maand af of je iets aan je goede voornemen gedaan hebt, wat wel en wat is niet gelukt en waarom niet. Het kan helpen om de zaken op te schrijven. Wees daarbij niet te streng voor jezelf op het moment dat het niet direct lukt. Oordeel niet te snel over jezelf. Vergeef jezelf en ga vervolgens door. Geef jezelf de ruimte om te ontdekken. Het hoeft niet meteen goed of fout te zijn, maar zorg wel dat je het doel goed voor ogen houdt. Let wel, iedereen die zijn goede voornemen 3 maanden vol weet te houden, slaagt er meestal ook in om dat de rest van het jaar te doen.

 

Bronnen: rtlnieuws.nl, quest.nl en mt.nl

Delen:  
2 reacties op “Goede voornemens? Zo houd je ze vol
  1. Stel reële doelen!
    Waar een wil is, is een weg.
    En als je gaat sporten: geen zin is geen optie.

    Geschreven door Ronald op
  2. Wil je afvallen, begin dan met 1 kilo en doe daar je best voor.
    Niet zeggen ik wil 10 kilo kwijt, want dan lukt het niet.
    Afvallen is een kwestie van doorzetten en vooral NIET MEER SNOEPEN EN SNACKEN.
    Als ik trek heb, dan pak ik een halve komkommer en knabbel daar op.
    Wil ik niet meer, pak ik hem in cellovaan en leg hem in de koelkast.
    Ik eet veel groente, want een dag geen groente is een dag niet afvallen.

    Geschreven door Will op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief