Spanningshoofdpijn, wat kun je eraan doen?

Spanningshoofdpijn, wat kun je er aan doen?

Heb je last van een drukkende of knellende hoofdpijn? Dan heb je misschien last van spanningshoofdpijn. Daar ben je dan niet alleen in. Ongeveer 65% van de mensen heeft hier in meer of mindere mate last van. Wanneer deze vorm van hoofdpijn meer dan 15 dagen per maand aanhoudt, dan spreken we van een chronische vorm. Dat kan een forse impact hebben op het dagelijks leven. Kun je wat aan spanningshoofdpijn doen?

Wat is spanningshoofdpijn?

Spanningshoofdpijn, ook wel spierspanningshoofdpijn genoemd, is een zeer veel voorkomende vorm van hoofdpijn. Spanningshoofdpijn wordt gekenmerkt door een drukkende pijn of knellende pijn aan allebei de kanten van je hoofd. De naam spanningshoofdpijn suggereert dat de oorzaak ligt in stress, of als gevolg van een psychische oorzaak. Echter, dat is niet bewezen. Het kan wel zo zijn dat spanning ervoor kan zorgen dat de hoofdpijn blijft.

Spanningshoofdpijn is onder te verdelen in:

  • Episodische hoofdpijn.
  • Chronische hoofdpijn.

Episodische spanningshoofdpijn

Wanneer je gedurende periodes van dagen, weken of maanden last hebt van hoofdpijn, dan spreken we van episodische spanningshoofdpijn. De aanvallen kunnen variëren van een paar minuten tot enkele dagen. Tussen deze periodes heb je dan geen hoofdpijn. Deze periodes kunnen ook tot wel jaren duren.

Chronische spanningshoofdpijn

Wanneer de hoofdpijn eigenlijk niet meer weg gaat, of wanneer je vaker wel dan geen hoofdpijn hebt, wordt er gesproken over chronische spanningshoofdpijn. Het is dan extra belangrijk om uitsluitsel te hebben over de oorzaak van je hoofdpijn.

Spanningshoofdpijn kan op elke leeftijd optreden, bij zowel mannen als vrouwen. Echter, het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. De aandoening wordt vooral gezien bij mensen van middelbare leeftijd.

Symptomen

Niet iedere patiënt heeft dezelfde vorm, of kenmerken van spanningshoofdpijn. Maar er zijn wel een aantal overeenkomsten. Kenmerken van spanningshoofdpijn zijn:

  • De pijn is een doffe, drukkende, knellende pijn.
  • Pijn zit aan weerszijden van het hoofd, rondom het hoofd of in de nek.
  • De pijn wordt niet erger bij lichamelijke inspanning.
  • Lichte tot matige intense pijn.

Verder kan de spanningshoofdpijn gepaard gaan met de volgende klachten:

  • Stijve en pijnlijke nek en schouders.
  • In sommige gevallen kan er sprake zijn van een lichte misselijkheid, maar zonder overgeven.
  • Soms lichte overgevoeligheid voor fel licht of een hard geluid.
  • Bij chronische spanningshoofdpijn: mogelijk depressieve klachten.

Oorzaak

Over de oorzaak is helaas nog weinig bekend. Verondersteld wordt dat spanningshoofdpijn veroorzaakt wordt door een combinatie van pijn vanuit de nek en de aangezichtsspieren met een verlaagde pijndrempel in de hersenen. Naast dit alles spelen ook andere factoren een rol. Factoren die de hoofdpijn kunnen uitlokken. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Stress.
  • Lichamelijke inspanning.
  • Vermoeidheid.
  • Ooginspanning.
  • Overbelasting van de kauwspieren.
  • Spanningshoofdpijn komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Misschien spelen hormonale factoren een rol, als ook het verschil in lichaamsbouw en lichaamshouding.

Soms wordt spanningshoofdpijn veroorzaakt door een andere aandoening zoals: bloedarmoede, chronische verkoudheid, bijholteontsteking, gebitsaandoeningen of allergie. Wanneer dit de oorzaak is van je spanningshoofdpijn, dan is deze meestal goed te behandelen. Patiënten met spanningshoofdpijn kunnen ook migraine hebben, en andersom.

Behandeling

De behandeling van spanningshoofdpijn, kan zich enerzijds richten op het verlichten van de pijnklachten en anderzijds op het voorkomen van nieuwe aanvallen van hoofdpijn. De behandeling is de verdelen in 3 pijlers:

  • Het vermijden van uitlokkende factoren.
  • Therapie.
  • Medicijnen.

Vermijden van uitlokkende factoren

Het kan nuttig zijn om een dagboek bij te houden, waarin je noteert wanneer je last krijgt van spanningshoofdpijn. Op die manier kan er misschien een patroon worden ontdekt. Wanneer je weet welke factoren bij jou de spanningshoofdpijn veroorzaken, kun je proberen deze zoveel mogelijk te vermijden. Dat klinkt best makkelijk, maar dit blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Er zijn factoren waar je zelf gemakkelijk invloed op uit kunt oefenen, maar er zijn ook factoren waar je weinig of geen invloed op hebt. Denk hierbij aan hormonale schommelingen en weersomstandigheden.

Therapie

Er zijn verschillende soorten therapie mogelijk. Voorbeelden van therapieën waar je aan kunt denken zijn: ontspanningstherapie, massagetherapie of meditatie. Het gaat er hierbij vooral om, om beter om te gaan met (lichamelijke) stress en spanning. Ook kan een vorm van psychotherapie misschien een oplossing bieden, om in je hoofd beter met spanning om te kunnen gaan.

Medicijnen

Wanneer het vermijden van uitlokkende factoren en/of therapie niet voldoende effect hebben, dan kan je arts bepalen om medicijnen voor te schrijven. Deze medicijnen kunnen in 2 groepen worden ingedeeld. De eerste groep zijn medicijnen die de klachten van een al aanwezige hoofdpijn verminderen. Dit kunnen eenvoudige pijnstillers zijn zoals paracetamol en aspirine. Helpen deze niet voldoende, dan is het slikken van sterkere pijnstillers (NSAID’s) een oplossing.

De tweede groep is er een groep medicijnen die preventief werkt. Deze moet voorkomen dat je hoofdpijn krijgt. Het gaat hier om antidepressiva. Bij toeval is ontdekt dat antidepressiva, naast het behandelen van een depressie, ook geschikt zijn om de pijndrempel van je lichaam te verhogen en preventief werken op het ontstaan van hoofdpijnklachten.

Het slikken van medicijnen moet altijd in overleg met je arts. Wanneer je teveel en te vaak pijnstillers of andere medicijnen gebruikt tegen hoofdpijn, dan kan iemand een medicijnafhankelijke hoofdpijn ontwikkelen. De medicijnen hebben dan een averechts effect en houden de hoofdpijn juist in stand. Dit geldt ook voor pijnstillers die je zonder recept kunt kopen.

 

Bronnen: nederlandsehoofdpijnvereniging.nl, allesoverhoofdpijn.nl en mmc.nl

2 reacties op “Spanningshoofdpijn, wat kun je eraan doen?
  1. Spannings hoofdpijn .
    Het is nu al 5jaar geleden dat ik van mijn Spannings hoofdpijn af ben -Die Spannings hoofdpijn kreeg ik opeens zo maar uit het niets —Nooit hoofdpijn gehad .ik ben door een diepdal gegaan .IK had ze zo erg dat ik werd opgenomen in het ziekenhuis .uit eindelijk ben ik bij een Neuroloog te recht gekomen –bij de Neuroloog kreeg ik Botox in gespuit en moest ik om de 3.maanden terug naar de Neuroloog .De Botox heeft heel goed geholpen –ik heb nu al 5.jaar geen Spannings hoofdpijn meer .

    Geschreven door Fien Niessen -vanDaal. op
    • Waar precies werd de Botox gespoten? In welke spier?

      Geschreven door Jopie op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief