- Anoniem12 juli 2009 om 16:48
heey
Ik vraag me eigenlijk af wanneer je je vruchtbare periode hebt?
en voor hoe lang die duurt
❓
alvast bedanktgroet anoniem
Anoniem12 juli 2009 om 16:49ik kan je vertellen dat het bij mij 4 jaar geduurd heeft voordat ik zwanger raakte, waarvan ik er ruim 3 van naar een ziekenhuis heb gelopen. Als je wilt weten wanneer je vruchtbare periode ongeveer is dan moet je echt naar een gynaecoloog. Die kan bepaalde testen doen waardoor hij ongeveer kan aangeven wanneer je het beste ?lief?moet zijn voor elkaar. En eh… je vruchtbare periode duurt maar liefst niet langer dan 24 uur!!! Dus dan moet je dus zorgen dat je het 24 uur van te voren of 24 uur erna gedaan hebt, alleen je weet nooit wanneer dat is, het is wel zo als je menstruatiecyclus regelmatig is dan ligt je vruchtbare periode meestal tussen de 10e en de 16e dag van je cyclus. Wat je ook nog kan doen is temperaturen, dat houdt in dat je elke morgen voor je uit je bed stapt je temp. moet meten, dat schrijf je op, en als je temp. dan een graad of wat hoger is dan is dat je vruchtbare periode, lukt het dan nog niet dan zou het kunnen net als in mijn geval dat je eisprong stil ligt, geen paniek daar zijn hele simpele medicijnen voor die je alleen via een gynaecoloog kan krijgen, nadat hij dat geconstateerd heeft. Ik heb nu een wolk van een dochtertje van net 2 jaar, het is het mooiste wat je mee kan maken, heel veel succes, groetjes chrisje
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 16:49hartstikke bedankt 🙂
en heel erg leuk dat je een dochtertje hebt!
Heel veel plezier ermeeliefs anoniem
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 16:49ik heb wat problemen
Reageren
ik en mijn vriend willen zo graag een kindje
we zijn nu al drie maand bezig
ik pak al 25 dagen foliumzuur
maar krijg elke keer mijn maandstonden
de ene keer om de 36 dagen en de andere keer 33 dagen en soms nog minder
dus ik kan juist niet uitrekenen wanneer ik het vruchtbaarste ben
nu zijn mijn maandstonden 4dagen gedaan
en heb altijd hoofdpijn en zoveel steken in mijn onderbuik da ik soms moet wenen van de pijn
ben ook dikwijls misselijk maar denk niet da ik zwanger ben heb al aan de gyne gevraagd waarom ik elke dag steken in onderbuik heb maar die antwoorde da is je eiersprong maar dat kan toch niet elke dag en gyne onderzoek was alles in orde
kan iemand mij antwoord op geven op al mijn vragen
dank je
grtz xxxxAnoniem12 juli 2009 om 16:50we zijn “al” 3 maanden bezig? jullie zijn dus “pas” 3 maanden bezig.
je kunt een test kopen om te kijken wanneer je vruchtbare dagen zijn.
maar niet zo ongeduldig, het heeft vaak even tijd nodig.succes, Brenda
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 16:50ja maar van 3 maanden al is nog niet erg daar heb ik het zo niet over het is gewoon hoe ik ijn vruchtbare periode kan weten en vanwaar die steken en krampen van komen gisteren avond had ik zo wat bruin verlies niet veel maar die steken gaan gewoon niet weg daar zit ik het ergste mee in grtz phoeke
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 16:51Dag Phoeke,
Ik ben er zeker van dat het jullie wel zal lukken.
Ik ben nu ook 2 maanden al aant ontpillen, mijn zus was zelfs zwanger op haar derde maand!
Dus aan de vorige reactie geefster Brenda, je kan dus wel vanaf de eerste maanden zwanger geraken en dan moet je niet ‘pas’ antwoorden !!!
Mss dat het bij jou wel lang heeft geduurd dat het bij een ander wel mogelijk is, een beetje jaloers mss?
Ik denk dat je je cyclusduur altijd moet berekenen van de vorige maand en zo verder gaan op de volgende maand, ik weet het niet zeker…Veel succes, hopelijk lukt het voor ons beide !
Reageren
xxx
charmed 22Anoniem12 juli 2009 om 16:51Je moet vanaf nu bijhouden hoe lang elke cyclus duurt. Zo krijg je een goed beeld van hoe het bij jou verloopt.
Als je wilt weten wanneer je vruchtbaar bent kijk dan naar de kortste cyclus die je ooit hebt gehad en de langste die je ooit hebt gehad (buiten pilgebruik om, dus niet kijken naar de jaren dat je een pil slikte want dat is geen echte menstruatie).
Bij mij is het als volgt. Mijn kortste cyclus ooit was 24 dagen. De langste 34. Ongeveer 14 dagen voor je ongesteld wordt, kan je eisprong zijn.
Bij een cyclus van 24 dagen zou ik rond dag 10 een eisprong hebben. Bij een cyclus van 34 dagen bij dag 24. Dat houdt in dat wanneer ik zwanger wil raken er van uit moet gaan dat mijn cyclus tussen dag 10 en dag 24 kan plaatsvinden. OOK als ik al bijv. 4 maanden een vrij regelmatige cyclus heb. Ik zou in mijn eigen geval dan vanaf dag 8 (ook al heb je nog wat bloedverlies van de ongesteldheid) t/m dag 26 om de dag sex hebben om zwanger proberen te raken.
Dit omdat je nooit kan weten of je toevallig weer een keer een veel kortere of veel langere cyclus hebt. Je wilt elke nieuwe cyclus aangrijpen om zwanger te raken. Toen ik zwanger wilde worden toen heb ik mijn vriend er afentoe echt bijgesleept. ‘We moeten weer!’ Hij vond het prima. Ik ook hoor. Het was nog geen obsessie dat het niet meer leuk was. Ik hield mijn cyclus zeer scherp in de gaten en ik wilde mijn kansen zo hoog mogelijk inzetten (ondanks dat ik niet wist of wij als stel een vruchtbare match vormden op dat moment). Toen was ik in de 4e cyclus zwanger. Helaas werd dat een miskraam. Daarna waren we er een poosje even niet bezig en vervolgens in 1x raak. Dat was echt een verrassing en ik was er even niet op ingesteld. Nu een prachtige dochter.En Brenda bedoelt (denk ik): 3 maanden proberen valt nog mee. Er zijn mensen die er veel langer over doen. Ik ken het gevoel, je zou het liefst willen dat je gelijk zwanger bent. Maar ook al ben je bij 5 a 6 maanden zwanger, dan is dat nog prima ‘op tijd’. Pas als je een jaar bezig bent, zou dat een indicatie kunnen zijn dat er iets niet in de haak is en kan je het beste naar de huisarts gaan.
Enne.. gewoon doorblijven gaan met foliumzuur. Elke dag braaf pilletje slikken.
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 16:51hoe kan ik dat nu te goei rekenen mijn korste die ik gehad heb tot nu toe waren 18 dagen tussen dus kan ik ook ni van tellen want dan heb je zogezegt geen eiersprong he en de langste 36 ???????
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 16:52HOi,
ik weet niet of je bij 18 dagen geen eisprong hebt.
Ik zou in ieder geval uitgaan van 18 dagen en 36 dagen.Je vruchtbare periode zou dan zijn tussen dag 4 en dag 22. Dus vanaf dag 4 nadat je ongesteld bent ongeveer 2,5e week om de dag sex hebben.
Als je een heel onregelmatige cyclus hebt, met hele korte cycli en hele lange, dan kan het zijn dat je ook een verminderde eisprong hebt. Ik zou eens naar de huisarts gaan om hier informatie over in te winnen.
Maar omdat het zo regelmatig is, raad ik aan langere tijd veel sex te hebben, omdat je niet precies weet wanneer je vruchtbaar bent.
Ovulatietesten zijn niet op jou van toepassing want dan moet je een veel regelmatigere cyclus hebben.
gr en succes, ans
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 16:52hey ans
Reageren
thx voor de uitleg nu weet ik al iets meer
grtz Phoeke xxxAnoniem12 juli 2009 om 16:53hallo
ik en mijn vriend willen dolgraag een baby.
ben nu net 1 maand gestopt met de pil,en weet dat het niet zo snel hoeft tegaan zoals wij eigelijk graag wel willen.
maar mijn vraag is )mischien beetje dom) maar is er een mogelijkheid waardoor je mischien sneller zwanger kunt raken?en mij ongesteldheid is onregelmatig en hoe kom ik dan te weten wanneer ik het vruchtsbaar ben?alvast bedankt voor de reactie..liefs..
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 16:53Hoi meid, voor zover ik weet kun je niks doen om ervoor te zorgen dat je sneller zwanger raakt. Ik zou helaas niet weten hoe je kan ‘meten’ wanneer je het meest vruchtbaar bent. Veel succes ermee, hoop dat jullie kinderwens werkelijkheid mag worden! 🙂
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 16:53Ja, je kunt door dagelijks te temperatuur te meten de eisprong vaststellen en rondom deze eisprong vrijen. Maar niet roken, gezond leven en een postive mind zijn eigenlijk net zo belangrijk. het kan zelfs zo zijn dat je doordat je zo op een kindje gefocust bent, dat je lichaam in de stress schiet zodat je juist minder vruchtbaar bent dan als je normaal rustig aan zou doen.
Lees ook even deze folder van het NHG over zwangerschap:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU7a.htm
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 16:54Hoi,
er zijn idd dingen waar je rekening mee kan houden als je sneller zwanger wilt worden. Helaas heb je het dan nog niet voor het zeggen, het geeft geen garantie, maar je kan wel op een aantal dingen letten.
Zoals gezegd werd:
– gezonde leefstijl hanteren. Hij niet roken, geen strakke onderbroeken, geen saunabezoek = allemaal goed voor zaadproductie.
Jij ook goed voor jezelf zorgen: niet teveel stress, gezond eten en drinken, gezond gewicht (let op je BMI, overgewicht beinvloedt vruchtbaarheid nadelig).
– daarnaast: cyclus gaan bijhouden, opschrijven wanneer je steeds ongesteld wordt. Zo krijg je zicht op je kortste en langste cyclus en kan je steeds beter je vruchtbare dagen bepalen (ongeveer 14 dagen voor je ongesteld wordt heb je eisprong, als dat de ene keer rond dag 10 is en de andere keer rond dag 20 dan weet je dat je tussen dag 8 en dag 22 extra moet vrijen (ergens daartussen is dan eisprong).
– let op overvloedige slijmproductie. Bij het afvegen na het plassen heb je opeens veel glibberig slijm aan het wc-papiertje, of in je onderbroek. Dit kan een paar dagen aanhouden. Op deze dagen ben je ook vruchtbaar. De baarmoedermond staat open en het zaad kan makkelijker naar binnen en klimt via het slijm naar binnen.
– om de dag vrijen wordt aangeraden om zwanger te worden.Succes. Hopelijk heb je hier wat aan.
Groeten.
Reageren