- N8 juni 2018 om 00:50
Hoi!
Ik heb in 2015 pfeiffer gehad.
Toen ben ik ook naar de fysio geweest 2x en die constateerde hoge spierspanning in mijn kuiten. Sindsdien heb ik een milde vermoeidheid gehouden. Opzich ging dit nog prima, ik speelde vaak uren piano, zat eens per week op pianoles wat ik al 5 jaar deed, zat op de havo en deed gewoon mijn ding. Alhoewel ik soms wel weken had dat ik mijn pianoles afzei of ik kwam moe uit school en had met tijden een wat slechtere concentratie.
Vanaf het eerste jaar op het hbo werd de vermoeidheid wat erger. Ik ben gestopt met pianospelen, aangezien het me teveel energie koste om naast mijn opleiding vol te kunnen houden op hetzelfde niveau. Ik moest kiezen voor mijn gevoel, aangezien ik geen progressie maak in piano spelen als ik minder kan oefenen en op B/ C niveau speelde. En op dat moment begon het voor mij dat mijn vermoeidheid onbewust zorgde voor keuzes die ik moet maken in mijn dagelijkse bezigheden.In het 1e jaar van het hbo ben ik lid geworden van een studentenvereniging, ik heb hier in een commissie gezeten wat prima ging. Toen de 2e commissie van het introductiekamp erbij kwam toen merkte ik weer op dat dit me teveel werd. Ik kreeg ook halverwege vorig jaar spierkrampen in mijn handen en dit was vervelend soms maar ik heb het maar gewoon genegeerd.
Ik heb wel netjes in dat jaar mijn propedeuse gehaald.
Het 2e jaar van het hbo waar ik nu in zit dat begon redelijk. Ik ging zelden meer uit, aangezien ik merk dat ik minder snel herstel na een avond stappen. In mijn stage ging het super goed allemaal, ik had de balans weer helemaal teruggevonden.
Nu sinds 5 maanden merk ik dat de vermoeidheidsklachten steeds erger worden. Het is niet elke dag, maar het zijn ‘aanvallen’. Dit kan ineens midden op de dag komen en een paar uur later weer weg zijn. Daarnaast heb ik spierpijnen waarbij het precies hetzelfde is. Ik heb dagen met geen spierpijn & dagen dat het mild is en momenten dat ik het heel erg heb in mijn benen & armen (met name armen). Mijn armen kunnen op een slechte dag aanvoelen als branden.
Daarnaast heb ik met tijden ernstige geheugenproblemen. Ik kan gesprekken slecht volgen, raak de draad kwijt tijdens het college, moet mensen dubbele vragen stellen, omdat ik het antwoord vergeten ben, opslag van nieuwe informatie gaat moeizaam. Als ik ga studeren op een vermoeide dag dan heb ik kan dat ik in elkaar klap en in toenemende mate last kan krijgen van die spierpijnen/ verhoogde spierspanningen.Ik kom later op school of ga eerder weg om dagen in te korten. Het helpt niet. Ik beweeg 4x in de week (2x een half uur wandelen). Ik eet gezond. Ik drink bijna niet meer.
Ik voel me gewoon gelukkig, alleen ik word er geïrriteerd van dat ik steeds mijn planning moet bijstellen.
Daarnaast is het voor de mensen die me goed kennen ook niet tof als ik een dagje mee weg ga en halverwege het ineens op is met mijn energie.Weet iemand wat dit is?
1 reactieReagerenJohn (moderator)
8 juni 2018 om 01:25Moeilijk om daar zo iets over te zeggen. Ik denk dat het wel goed zou zijn om naar de huisarts te gaan en om een uitgebreid bloedonderzoek te vragen om te kijken of daar aanwijzingen in te vinden zijn
Reageren