Zoeken Vraag het forum

Te hoge kroon en pijn

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nicolette

Goedemorgen,

Ik heb vorige week een kroon laten plaatsen ( kies waarin al wortelkanaalbehandeling heeft plaatsgevonden). Dat ging 4 dagen goed, gewoon normaal belast. Toen kreeg ik ineens bijtpijn (op een zacht bolletje meer dan op iets hard). Daar heb ik 3 dagen mee gelopen, werd echt zeurderig en beheersde alles. Ik ben naar de Tandarts geweest en die constateerde gelijk al dat de kroon te hoog was (Kroon was trouwens door assistente geplaatst zonder verdere controle of bijt/kauwen op papiertje ☹). Er is een stuk afgeslepen, wat ondanks dat de kies dood was, toch best gevoelig was.

Ik kreeg het advies om 2 weken die kant niet te gebruiken en na een week weer even te laten weten hoe of wat. Dat afslijpen is nu 3 dagen geleden en ik wou dat het beter ging, maar misschien hoort dit wel bij het genezingsproces. Daar zoek ik nu eigenlijk een beetje een antwoord op.

Een dag na het “ bijslijpen” leek het of ik meer zeurderige pijnmomenten kreeg. Alleen kwam ik erachter dat dit niet vanuit de kroon kies kwam, maar trekkend vanuit mijn kaak/wang kwam . Een soort spierpijn-pijn en ook zacht wrijven is vervelend.( niet kloppend of opgezet trouwens).
    Soms heb ik ook ineens last van het gebied van de kies tegenovergesteld bovenin. Heel vreemd. Het lijkt wel alsof al mijn spieren in de hele kaak nu in spanningstand staan. De kies is trouwens nog steeds erg gevoelig bij bijten/aanraken. Ik ben ongeduldig en weet dat ik het niet moet belasten, maar had de hoop dat na het bijslijpen dat gelijk weg zou zijn. Dan probeer ik wel eens iets en dat lukt dus ( nog niet). Is dat normaal?

Zou het kunnen dat alles zo overspannen is door de hoge beet en daarna het afslijpen dat eerste de wang en kaak moeten herstellen en daarna de kies?

2 reacties
    Reageren
    Suus

Je kunt beter met je tandarts bespreken.
    Die weet wat een normaal verloop is en wat niet en wanneer er zo mogelijk nog iets gedaan zou moeten worden.
    Als de kies zelf dan ok bevonden wordt, zou je naar een kaak fysiotherapeut kunnen gaan om de spanning te laten behandelen.

Reageren
    Nicolette

Bedankt voor je berichtje. Dat ga ik zeker doen. Was alleen benieuwd of hier meer “lotgenoten” zijn die iets dergelijks hebben meegemaakt. Ik weet uiteraard dat iedere situatie anders is :).

Reageren
Reageer op: Te hoge kroon en pijn
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.