Zoeken Vraag het forum

Te hoge kroon en pijn

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nicolette

Goedemorgen,

Ik heb vorige week een kroon laten plaatsen ( kies waarin al wortelkanaalbehandeling heeft plaatsgevonden). Dat ging 4 dagen goed, gewoon normaal belast. Toen kreeg ik ineens bijtpijn (op een zacht bolletje meer dan op iets hard). Daar heb ik 3 dagen mee gelopen, werd echt zeurderig en beheersde alles. Ik ben naar de Tandarts geweest en die constateerde gelijk al dat de kroon te hoog was (Kroon was trouwens door assistente geplaatst zonder verdere controle of bijt/kauwen op papiertje ☹). Er is een stuk afgeslepen, wat ondanks dat de kies dood was, toch best gevoelig was.

Ik kreeg het advies om 2 weken die kant niet te gebruiken en na een week weer even te laten weten hoe of wat. Dat afslijpen is nu 3 dagen geleden en ik wou dat het beter ging, maar misschien hoort dit wel bij het genezingsproces. Daar zoek ik nu eigenlijk een beetje een antwoord op.

Een dag na het “ bijslijpen” leek het of ik meer zeurderige pijnmomenten kreeg. Alleen kwam ik erachter dat dit niet vanuit de kroon kies kwam, maar trekkend vanuit mijn kaak/wang kwam . Een soort spierpijn-pijn en ook zacht wrijven is vervelend.( niet kloppend of opgezet trouwens).
    Soms heb ik ook ineens last van het gebied van de kies tegenovergesteld bovenin. Heel vreemd. Het lijkt wel alsof al mijn spieren in de hele kaak nu in spanningstand staan. De kies is trouwens nog steeds erg gevoelig bij bijten/aanraken. Ik ben ongeduldig en weet dat ik het niet moet belasten, maar had de hoop dat na het bijslijpen dat gelijk weg zou zijn. Dan probeer ik wel eens iets en dat lukt dus ( nog niet). Is dat normaal?

Zou het kunnen dat alles zo overspannen is door de hoge beet en daarna het afslijpen dat eerste de wang en kaak moeten herstellen en daarna de kies?

2 reacties
    Reageren
    Suus

Je kunt beter met je tandarts bespreken.