- Anoniem10 februari 2014 om 13:12
Afgelopen zomer zakte ik dagelijks door mijn linkerheup. Felle pijnscheuten in de liesstreek met daarop volgend dagen dat ik waggelend rondliep – ik ben 45 met twee jongens van 9 en 11 jaar, maar liep erbij hun hoog bejaarde oma. Het was alsof ik een verkeerd been aangeschroefd had gekregen. Na de vakantie onderzoek laten doen in het Rijnland ziekenhuis en in de tussentijd heb ik mij rustig gehouden en geen sport beoefend. [u]Conclusie: een scheur in het labrum en CAM impingement zowel links als rechts.
[/u] Het advies van de orthopeed – een kijkoperatie laten uitvoeren. In eerste instantie dacht ik ‘ja’ , maar ik lees te vaak dat mensen met klachten achterblijven. En dat baart mij zorgen. Want sinds de uitslag ben ik weer gaan waterpoloen en ik heb nog steeds geen klachten zoals vorig jaar. Ja, bij het traplopen is het een gekraak en geklik en vind ik mijn linkerbeem best wat zwaarder, maar of dat door mijn heup komt? En ja, met fietsen merk ik wel dat ik minder kracht heb ik mijn linkerbeen. Maar komt dat door mijn heup? En ja, bij de testen die ik van de fysio heb geleerd (benen buigen/draaien)merk ik dat de pijn eerder voelbaar is en de blokkade ook op een eerder punt komt. Maar wat, in mijn dagelijkse activiteiten maak ik die bewegingen niet.
Aan de andere kant – wat als ik NIETS doe? Dan neemt de slijtage toe en dan kan ik wellicht niet meer met een kijkoperatie worden geholpen. Of dan is de kans op succes een stuk kleiner.
M.a.w. moet ik dit zien als een preventieve operatie en moet ik niet wachten tot ik weer ga waggelen?1 reactieReagerenJohn (moderator)
10 februari 2014 om 17:39Dat is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken. Maar het is natuurlijk wel zo, dat als de klachten weer erger worden en er meer schade in je heup ontstaat, je er met een kijkoperatie niet meer vanaf komt. De operatie die dan komt is veel ingrijpender.
Reageren
Je zou natuurlijk ook nog voor een second opinion naar een andere orthopeed in een ander ziekenhuis kunnen gaan.