Zoeken Vraag het forum

Heel snel verzuurd?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mens

Hoi ik ben een jongen van bijna 15 en ik zit op langebaanschaatsen met als discipline sprint. Ik heb er veel ambitie in en train ook 4 a 5 keer per week. Ik heb alleen ern probleem! ik verzuur echt heel erg snel soms zelfs al als ik de trap op loop!! Ik zit ook 1 of 2x per week op de fiets voor mn duur alleen heb ik het gevoel dat het daar niet aan ligt.
    Mijn moeder zegt dat misschien magnesium werkt alleen is dat wel nodig en heeft dat ook werking tegen mijn probleem?
    Gr mens

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat het verstandiger zou zijn om naar een diëtiste te gaan om een goed voedingsschema te laten maken zodat je voeding beter is afgestemd op je energie behoefte

Reageren
    Alias

Bij sprint gebruik je andere spiervezels als bij duurtraining.
    Dat heb je vast wel gehoord?
    Zo is een sprinter bij wielrennen ook anders gebouwd, en heeft anders moeten trainen dan een wielrenner die gedurende een tijd een berg op kan fietsen.

Lees hier nog eens wat meer over en bepaal dan welke spiervezels jij het meeste nodig hebt.

Dat type spiervezels bepaalt ook welke oefeningen je moet doen om ze sterker te maken. Krachttraining meer bij sprint, cardio meer bij duursporten. Ook de voeding die je eet moet hier wat op zijn afgestemd.

Als ik naar jouw weekschema kijk weet ik ook niet hoe het zit met rust. Spieren groeien het meeste tijdens herstel. Is er te weinig tijd voor herstel dan breek je spieren juist wat af. Je kunt zelfs wat overtrained raken, waardoor je met meer sporten steeds minder presteert.

Overigens is er ook een aanleg voor type spiervezels en dus type sport waar je in uitblinkt. Daar kun je ook nog naar kijken.

Reageren
Reageer op: Heel snel verzuurd?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.