- Mens25 november 2021 om 21:30
Hoi ik ben een jongen van bijna 15 en ik zit op langebaanschaatsen met als discipline sprint. Ik heb er veel ambitie in en train ook 4 a 5 keer per week. Ik heb alleen ern probleem! ik verzuur echt heel erg snel soms zelfs al als ik de trap op loop!! Ik zit ook 1 of 2x per week op de fiets voor mn duur alleen heb ik het gevoel dat het daar niet aan ligt.
Mijn moeder zegt dat misschien magnesium werkt alleen is dat wel nodig en heeft dat ook werking tegen mijn probleem?
Gr mens2 reactiesReagerenJohn (moderator)
25 november 2021 om 21:38Ik denk dat het verstandiger zou zijn om naar een diëtiste te gaan om een goed voedingsschema te laten maken zodat je voeding beter is afgestemd op je energie behoefte
ReagerenAlias25 november 2021 om 22:03Bij sprint gebruik je andere spiervezels als bij duurtraining.
Dat heb je vast wel gehoord?
Zo is een sprinter bij wielrennen ook anders gebouwd, en heeft anders moeten trainen dan een wielrenner die gedurende een tijd een berg op kan fietsen.Lees hier nog eens wat meer over en bepaal dan welke spiervezels jij het meeste nodig hebt.
Dat type spiervezels bepaalt ook welke oefeningen je moet doen om ze sterker te maken. Krachttraining meer bij sprint, cardio meer bij duursporten. Ook de voeding die je eet moet hier wat op zijn afgestemd.
Als ik naar jouw weekschema kijk weet ik ook niet hoe het zit met rust. Spieren groeien het meeste tijdens herstel. Is er te weinig tijd voor herstel dan breek je spieren juist wat af. Je kunt zelfs wat overtrained raken, waardoor je met meer sporten steeds minder presteert.
Overigens is er ook een aanleg voor type spiervezels en dus type sport waar je in uitblinkt. Daar kun je ook nog naar kijken.
Reageren