Zeer acuut snelle verzuring

  • #1

    Hoii, ik ben een jongen van 15 jaar oud en ik sport op een hoog niveau.
    Ik heb sinds een jaar bewust last van mijn spieren die zeer snel
    Verzuren, maar echt snel! Als ik op de fiets zit en een keer aanzet krijg ik vrijwel direct verzuring, waar andere nog niks merken.
    Je kan het je zo voorstellen: als je met iemand ga sprinten op een fiets, heb je natuurlijk een stamina waarbij je helemaal
    Vers bent. En na een tijdje begin je te verzuren. Ik heb dat dus direct en heb dus geen verse stamina op een een of andere manier. Ik ben al langs een dietiste geweest en die kwam tot de waarschijnlijke conclusie dat ik ondervoed was. Ik kan je vertellen dat ben ik niet meer en toch Blijf ik nog steeds even snel verzuren. Weet iemand hier alsjeblieft raad mee ik maak me zorgen om mn topsport hiermee:(
    Gr anonieme menz

    Reageer
    #2

    "die kwam tot de waarschijnlijke conclusie dat ik ondervoed was. Ik kan je vertellen dat ben ik niet meer " Dat kun je dan wel niet meer zijn, maar je spieren hebben dus wel een optater gehad en je hebt dan dus eigenlijk roofbouw op je spieren gepleegd. Je zult het met sporten toch wat rustiger aan moeten gaan doen. Hoe groot ben je en wat weeg je? Wat doe je voor sport en hoe vaak en hoeveel?

    Reageer
    #3

    ik ben 1.82 en weeg 74kg. Mijn sport is langebaanschaatsen en ik train als het lukt zon 6x in de week minimaal 4.
    Als ik eerlijk ben weet ik niet of ik minder hoef te trainen aangezien ik een weekje terug ben. Van vakantie en zon 10 dagen niet heb getraind. Wel heb ik het gevoel alsof mn benen wat groter geworden zijn omdat alle korte broeken die k heb (ook nieuwe) strakker zijn geworden door mis een soortvan stopweek.

    Reageer
    #4

    Oh ja maandag skeelertraining, dinsdag duurfietsen, woensdag droogtraining, donderdag loop of droogtraining, vrijdag skeelertraining en zondag duurtraining op de fiets. Wel zijn een aantal trainingen nu niet door gegaan met de vakantie maar dit is het standaard schema voor mij;)

     

    Reageer
    #5

    Hoi,

    Als ik je schema zo zie, zijn alle trainingen echt op je benen gericht.
    Dan train je dus veel te veel en veel te zwaar voor je leeftijd.
    Een goede trainingsopbouw bestaat uit opbouwen naar een piekbelasting en dan een aantal dagen afbouwen als hersteltraining ( of andere spiergroepen trainen ) en dan weer opbouwen.
    Als jij 6 dagen per week duurtraingen doet,is het niet vreemd dat je direct verzuurt.
    Doe je dit onder begeleiding?
    Zo ja, vind ik jou trainer onverantwoord bezig!
    Ik zou je dringend aan willen raden je schema aan te passen,samen met een fysiotherapeut, sport diëtist en (andere )trainers.
    En dan zul je waarschijnlijk een behoorlijke tijd op een heel laag pitje moeten gaan trainen om eerst te herstellen van alle overbelasting en vervolgens daarna weer heel langzaam op te bouwen naar je huidige niveau.
    Een weekje rust lost jou probleem niet op.
    En zeker niet als je daarna volle bak weer aan de gang gaat.
    Je bent nu bezig je lichaam kapot te maken, doe daar iets aan voordat je straks helemaal niet meer kunt sporten of normaal functioneren.....

    Reageer
    #6

    Nog een tip:
    Een sportarts of inspanningsfysioloog kan meten hoeveel schade je al aan je spieren hebt opgelopen en zo inschatten hoe lang het herstel zal duren.
    Je zegt topsporter te zijn, aan bijvoorbeeld Topsportcentrum Papendal zijn sportartsen verbonden,waar je, met een verwijzing van je huisarts, op korte termijn terecht kunt voor een consult.
    Afhankelijk waar je woont,werken die vaak ook op locaties elders in het land.
    Dit wordt door de zorgverzekering vergoed als je een verwijzing aan de huisarts vraagt.
    Zo'n sportarts kan zorgen dat je de juiste mensen ( diëtist, fysiotherapeut enz ) om je heen krijgt om je verder te begeleiden.

    Reageer
    #7

    Ik denk dat de sportarts de beste optie is gezien het verleden van ondervoeding.

    Reageer
    #8

    Hoi Suzan en de moderator,
    Ik denk niet dat jullie mij helemaal begrijpen. Ik train bijvoorbeeld niet 6x in de week met alleen maar duur maar ook kracht en doe ook mijn core. De verzuring is namenlijk over mijn gehele lichaam en niet alleen mijn benen en billen.
    Ook ben ik niet overtrained omdat ik een tijdje een sport test heb gedaan bij de sportcampus in den haag waar ze niks geks gevonden hebben. Een klein misverstand denk ik. Ook reed ik vorig seizoen mijn prs er nog flink af elke keer weer.
    Misschien kunnen jullie hier meer mee.

    Reageer
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Even los van je trainingsschema:
    Wat mij een beetje bezorgd maakt, is de ondervoeding. De diëtiste heeft dat niet zomaar gezegd. Ik neem aan dat je dan dus ook ondergewicht had.
    Je hebt dan dus te weinig/verkeerd gegeten waardoor de energie inname niet strookte met de energievraag/verbruik van je lichaam. Dan gaat je lichaam in de spaarstand. Hierdoor worden voedingsstoffen omgezet in koolhydraten/suikers die door het lichaam worden opgeslagen ipv verbrand door de spieren. Omdat de energie vraag van het lichaam veel groter is dan het aanbod, gaat het lichaam spierweefsel aanspreken om toch voldoende brandstof te hebben. M.a.w. de spieren worden eigenlijk een beetje opgegeten. Hierdoor kan er spierweefselschade ontstaan. Dat zal dan na verloop van tijd ook klachten gaan geven.
    Of dat nou ook daadwerkelijk aan de hand is kan ik zo natuurlijk niet vaststellen. Daarom ook mijn advies om naar een sportarts te gaan om dat te onderzoeken. Dat is namelijk wel belangrijk als je op niveau wilt blijven sporten. Voor iemand die intensief op niveau sport, is de verzuring die jij aangeeft niet normaal en een teken dat er toch echt iets niet goed gaat. Is het ernstig? Dat hoeft niet, maar er moet dan wel op tijd iets mee/aan gedaan worden.

    Reageer
    #10

    Wat John hier boven beschrijft,is precies wat ik ook bedoel.
    En juist met die pr's kun je dus schade hebben opgelopen in je lichaam.
    De rek is er uit, de laatste reserves zijn verbruikt en dat laat je lichaam nu merken.
    Naast het sporten ben je ook nog volop in de groei,wat zowieso al extra energie kost.
    Vorig jaar of zelfs vorige maand konden je waarden nog goed zijn, nu kan dat heel anders zijn.
    Intensief sporten gaat gepaard met intensieve medische begeleiding, zeker op jou leeftijd.
    En dan kun je zomaar ineens een trainingsschema aan moeten passen wat een hele tijd goed heeft gewerkt.
    En voor je voedingsschema geldt hetzelfde, je behoeftes kunnen ineens anders zijn,omdat je bijvoorbeeld een groeispurt hebt.
    De begeleiding van een sportdietist is op jou leeftijd eigenlijk ook onmisbaar. Want je bent véél meer calorieën nodig dan iemand van jou leeftijd die niet of op laag niveau sport.
    En het kan best zijn dat je dat met voeding alleen niet redden kunt,dat je dus aanvullende sportvoeding nodig bent.
    Ook hier kan een sportarts je in adviseren.

    Reageer
Reageer op: Zeer acuut snelle verzuring
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief