Snel verzuurde spieren

Hallo,

Ik ben een jongen van 18 jaar en heb tijdens het sporten (op lange afstanden) snel last van verzuurde spieren. Ik sport al heel mijn leven (vechtsport, hardlopen, zwemmen) meerdere malen per week, dus er is niks mis met mijn conditie. Toch heb ik op de lange afstanden snel last van verzuurde spieren. Veel sneller anderen naar mijn idee, terwijl die zelfs minder sporten, en dus een mindere conditie hebben.

Ik heb dit nog niet na laten kijken (het is ook niet iets ingrijpend in mijn leven), maar wellicht dat er hier iemand met meer informatie?

Mvg,

Jack

Reageren

Het is heel goed mogelijk dat je iets meer aandacht moet besteden aan de training voor het lange afstand lopen. Dat vraagt nl een heel andere inspanning van je spieren dan vechtsport en hardlopen. Het is ook niet zo zeer een conditioneel probleem maar een fysiek probleem.
    Kijk eens op:
    http://vraagherman.wordpress.com/2012/09/27/duurkracht/

Reageren

Hallo, bedankt voor je snelle reactie.

Als ik het goed begrijp als je dus (ongeveer) boven 50% van je maximale kracht traint, train je je duurkracht/krachtuithoudingsvermogen in plaats van je spierkracht?

Mocht ik het zo juist hebben, begrijp ik het niet wat dan het nut heeft van:
    - 1 uur lang met een lichte weerstand roeien (neem bijv. 25% van je totale kracht)??

Wellicht begrijp ik het niet helemaal, maar hoe zou je dit kunnen verbeteren? Door gewoon echt langere afstanden te doen (bijv. 10 km hardlopen rustig ipv 30 min heel snel wat ik nu eigenlijk doe)?

Alvast badankt!

Reageren

Je zou inderdaad je trainingen iets moeten aanpassen en je richten op uithoudingsvermogen (duurkracht) en minder op spierkracht. Dus inderdaad meer trainen op de langere afstanden in een rustiger tempo.

Reageren

Oke bedankt!

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Snel verzuurde spieren

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe