Zoeken Vraag het forum

Jarenlang pijn aan knieen, benen, heupen en rug

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Moniek

Hallo allemaal,

Ik ben 39 jaar en heb al meer dan 20 jaar pijn aan m’n knieen en inmiddels ook veel pijn aan m’n heupen, rug en benen. Inmiddels ben ik er vrij wanhopig van na een jarenlange zoektocht en merk dat ik achteruit ga, daarom probeer ik toch eens op deze manier aan wellicht nieuwe informatie te komen.

Op middelbare school leeftijd bleek dat mijn meniscus gescheurd was, daar ben ik twee keer aan geopereerd, maar de pijn bleef zeuren, met pieken en dalen. Ik ben van nature heel actief en ben altijd veel in beweging geweest, altijd wel binnen de kaders van wat op dat moment kon met mijn lijf. Vroeger was de ballet, daarna roeien, sportlessen in de sportschool en vanaf een jaar of 10 geleden wielrennen, hardlopen en uiteindelijk zwemmen omdat dat minder belast.

Sinds het wielrennen (10 jaar geleden) heb ik een nieuw soort pijn aan de buitenkant van m’n beide knieen. Tijdens het fietsen krijg ik op een gegeven moment een ‘zwabberbeen’, een soort kramp waardoor ik mijn been niet meer kan aansturen en de trapper dus niet meer rond krijg. Wat op een gegeven momnent veel pijn gaat doen, en waarbij ik het gevoel heb dat er bij m’n bil een zenuw wordt afgekneld. In de loop der jaren kreeg ik ook pijn aan m’n heupen/bekken.  Uiteraard ben ik bij allerlei verschillende artsen, (sport)fysiotherapeuten, manueel therapeuten, osteopaten etc geweest en een tijdje ging het goed.

Drie jaar geleden heb ik, na heel langzaam opbouwen, fluitend een marathon gelopen! Zonder pijn, zelfs zonder spierpijn achteraf. Een paar weken later liep ik een trailrun van 10 km en sindsdien is de ellende pas echt begonnen. Die pijn aan de buitenkant van m’n knieen kwam terug en is sindsdien nooit meer heel lang weg geweest. Inmiddels krijg ik die pijn te pas en te onpas, soms gewoon na een half uurtje wandelen. Waardoor ik dan ook echt niet meer verder kan lopen. Een jaar geleden kreeg ik een soort hernia-achtige pijn in m’n rug; kon opeens niet ’n meer opstaan van m’n stoel en stond helemaal scheef. Een fysiotherapeut heeft me geholpen langzaam weer recht te staan, maar sindsdien heb ik elke dag pijn, zowel aan m’n onderrug, heupen/bekken, zijkant knieen en zijkant van m’n bovenbenen, die peesplaten zijn standaard keihard en dus gespannen. Soms ook pijn aan m’n voeten, bij m’n voorvoet. En het nieuwste, sinds een paar weken, soms uit het niets een paar dagen enorm stekende pijn aan de binnenkant van m’n knieen. De fysio zegt dat het m’n kniebanden zijn. Zoals vandaag, ik heb dan gisteren helemaal niets gedaan qua belasting, want sporten kan ik dus al een jaar niet meer. En op een dag als vandaag kan ik niet eens een blokje om het huis lopen.

Afgelopen jaar ben ik onderzocht door de neuroloog, orthopeed en muskuloskeletaal arts, foto’s en scans gemaakt van m’n rug, maar behalve versleten tussenwervelschijven kwam daar niets bijzonders uit. Binnenkort mag ik naar de reumatoloog, wellicht dat daar iets uit komt.

Zoals gezegd heb ik al vanalles geprobeerd en ben inmiddels vrij wanhopig omdat ik er maar niet achter kan komen waar de pijn vandaan komt en wat ik kan doen (of laten) wat mij kan helpen.

Wellicht heeft iemand hier suggesties of ervaringen om te delen?

Alvast heel veel dank!
    Groet Moniek

1 reactie
    Reageren
    brie

hee! dit lijkt veel op mijn eigen ‘avontuur’ bij veel artsen geweest. bleek fibromyalgie te zijn. success met de zoektocht naar antwoorden!

Reageren
Reageer op: Jarenlang pijn aan knieen, benen, heupen en rug
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.