- Alice12 maart 2017 om 21:31
Ik ben 9 februari (vaginaal) verkracht geweest, en ben dus bang dat ik HIV heb opgelopen. Ik ben 11 februari begonnen aan een PEP-kuur van 28 dagen, die dus tot en met deze vrijdag liep.
Als ik mijn bloed morgen (dus 4 weken en 4 dagen na het incident) laat trekken, in hoeverre is dat betrouwbaar als de test negatief is? Zou ik beter nog een week wachten, ik zou het wel graag zo snel mogelijk (bijna) zeker willen weten.
Ik heb ook geen symptomen gehad van een conversiegriep, dus ik neem aan dat dat een goed teken is, aangezien ik sowieso wel een persoon ben die snel ziek word en daardoor de kans dat ik die zou krijgen groter zou zijn. Of is het nog niet te laat om een conversiegriep te krijgen?
Ik had trouwens ook gelezen dat na een PEP-kuur de kans op een vals negatieve HIV-test groter is, dus dat het resultaat minder betrouwbaar zou zijn onder invloed van die PEP-pillen. Klopt dit, en zo ja, morgen heb ik al 3 dagen die pillen niet meer genomen, zouden die daar dan nog invloed op kunnen hebben?Bedankt
5 reactiesReagerenAlice12 maart 2017 om 21:35TROUWENS nog een opmerking, ik woon in België en wij hebben hier denk ik de combo test niet, dus dat is enkel via bloedafname te testen. Is het daardoor minder betrouwbaar?
ReagerenJohn (moderator)
12 maart 2017 om 22:09Ook in België worden combo testen gebruikt. Als het goed is, is er een controle afspraak gemaakt door de arts die de kuur heeft voorgeschreven. Andere LAB testen zijn overigens net zo betrouwbaar.
Een test bij 4 weken kan een indicatie geven maar geen zekerheid.
Alhoewel er veel onderzoek is gedaan naar de beschermende werking van hivmedicijnen op de overdracht van hiv is het niet zo dat pep een 100% garantie geeft dat er geen infectie optreedt. De pep behandeling geeft naar verwachting een kleinere kans op infectie dan wanneer er geen pep behandeling wordt toegepast, maar exacte gegevens zijn niet bekend. Een andere onzekerheid is het feit dat na een pep kuur pas na 6 maanden met zekerheid kan worden vastgesteld of iemand is besmet.
ReagerenAlice12 maart 2017 om 22:59Nog een vraag, sinds vandaag ben ik wel flink verkouden, maar ik heb geen koorts, enkel wat hoofdpijn erbij. Als ik mij bijvoorbeeld morgen grieperig ga beginnen voelen, zal dat wel met die verkoudheid te maken hebben zeker? Want ik heb gelezen dat een conversiegriep zonder verkoudheid is. Klopt dit? Bedankt.
ReagerenJohn (moderator)
12 maart 2017 om 23:11Dat klopt inderdaad.
Reagerenkep13 maart 2017 om 09:12Het protocol is dat je tot 6 maanden na laatste dag gebruik medicijn gedaan dient te worden. Doordat theoretisch je door de medicijnen de conversie kan vertragen, maar officieel is 6 weken test na laatste medicijn dag voldoende. Ps voor je gemoed: de kans dat je via een vaginale veerkrachtig in combinatie met Pep kuur(binnen 72uur waar men aanwijzingen/grote vermoedens dat dit 80% betrouwbaar is) de kans dat je door dit akelige gebeurtenis hiv opgelopen hebt niet heel hoog.
Heel veel sterkte.
Reageren