Zoeken Vraag het forum

Vraag over besmetting met HIV

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • BPS

Ik ben benieuwd hoeveel kans op HIV ik kan hebben gelopen. Ik zal een zo uitgebreid mogelijke situatieschets in de mail plaatsen.

Allereerst; ik ben een biseksuele man en het risico contact was op zondag 28-8-2022.

Tijdens die avond heb ik een afspraak gehad met een man. Omdat ik dit niet vaak doe wil ik altijd zeker weten dat mannen “clean” zijn. Ook deze jongen (blank en NL afkomst, 19/20 jaar) heeft mij de afspraak bevestiging van de GGD voor hepatitis B prik laten zien, en ook het sms’je met de tekst “alle uitslagen zijn in orde”. Althans dat was de strekking. Zijn testmoment was woensdag 24-08 en de uitslag was 26-08.

Met deze jongen heb ik perongeluk, in the heat of the moment, eenmalig tijdens een ongelukkige beweging mijn geslachtsdeel anaal in gebracht. Dit was 1 keer en niet langdurig (Max 2/3 seconden). Verder ben ik gepijpt door hem, ik heb hem gerimd (niet gepijpt) en gevingerd. Tijdens het vingeren zag ik dat er een heel klein miniscuul beetje licht rode vloeistof op mijn vinger zat. Qua ejaculatie kwam hij klaar op mijn hand en op zichzelf en ik in zijn mond en over hem heen.

Had ik überhaupt een PEP-kuur kunnen krijgen voor dit contact? Zowel de dokter als de GGD bevestigen het zeer minimale risico. Alleen al omdat ik de test uitslag gezien heb.

Het gekke is dat ik na 4 dagen een dag flinke keelpijn had en mij soms wat grieperig voelde (geen verhoging gehad, hoogste temperatuur was vlak na het sporten en was 38,0 graden. Na een half uur was dit weer 37,3). Dit was na een dag weer over. Ook heb ik sinds deze week een wat gevoelige en op mijn borst licht rood kleurende huid. Dit trekt ook alweer een beetje weg.

Rationeel weet ik dat ik zeer weinig kans heb gelopen op een HIV besmetting, maar toch omdat ik ineens wat van die klachten heb twijfel ik enorm. Ik heb sowieso over 4 weken een test gepland staan, maar is het een idee om ook alvast een RNA-test te doen bij de One Day Clinic?

Excuus alvast als dit zeikerig overkomt, maar ik ben opzoek naar wat meer zekerheid voor mezelf. Het idee van een eventuele besmetting neemt helaas de dagelijkse gang van zaken over.

Alvast ontzettend bedankt.

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je hebt risico gelopen, maar dat is dan idd klein. Tenzij er al bloed in de anus aanwezig was alvorens je vingerde. Dan is het risico wel wat hoger.

Omdat ik dit niet vaak doe wil ik altijd zeker weten dat mannen “clean” zijn. Dat is toch een beetje wensdenken want die zekerheid kun je nooit krijgen. En wat die testen en de uitslagen betreft: Ik kan mij op 24-8 laten testen, op 25-8 een soa oplopen, op 26-8 van de GGD een negatieve uitslag krijgen en dan op 28-8 iemand besmetten. Er is maar een manier op te voorkomen dat je iets oploopt: Het gebruik van een condoom en een beflapje.

Wat je klachten betreft: je kunt natuurlijk een andere soa hebben opgelopen, corona of een andere bacterie tgv de orale seks.

Een PeP kuur zul je waarschijnlijk niet hebben gekregen voor dit contact.

Ik zou wel een soa test (keel) laten doen. Dat kan vanaf 2 weken na het contact

Voor HIV kan dat vanaf 4 weken maar dan moet er wel nog een controle test worden gedaan bij 6-8 weken. Een RNA test zie ik niet zo zitten. Ik denk namelijk niet dat je klachten door HIV worden veroorzaakt

Reageren
    BPS

Hi John,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord op dit uur.
    Het risico contact ging allemaal vrij vlug, en ik herinner me ook niet heel goed meer of  ik daadwerkelijk bloed heb gezien of dat het bijvoorbeeld niet helemaal schoon was. Als het bloed was, was het dusdanig verdund dat het er niet echt op leek. Ik weet wel zeker dat ik op mijn geslachtsorgaan geen wondjes of iets dergelijks heb/had. Althans, niet zichtbaar dan, microscopisch kun je nooit weten.

Ook redelijk geruststellend om te horen dat het risico klein is wat ik heb gelopen. Ik vraag me wel af of het risicoverlagend is dat het slechts 1x is gebeurd?

Om uitslagen vragen is inderdaad slechts een soort van placebo effect voor mezelf. Wellicht is het verstandiger om voortaan enkele dagen voor dit soort zaken PreP te gebruiken? Dan sluit ik de kans op HIV in elk geval zeker uit.

Reageren
    John (moderator)

Het is maar heel kort anaal contact geweest… Zoals ik al schreef de kans is klein.

PrEP is natuurlijk een mogelijkheid. Maar moet er dan ook vermelden dat ook PrEP geen 100% bescherming biedt.

https://www.ggd.amsterdam.nl/infectieziekten/soa-hiv-en-sense/prep/prep-vraag-antwoord/#h1d108300-5956-46a3-bd14-a9b8aa669e42

Reageren
    BPS

Dat idee had ik al, dat ik weinig risico heb gelopen. Daar zal ik het mee moeten doen tot ik over 4 weken een HIV test kan doen. Hoe betrouwbaar zijn deze na 4 weken?

Soa test zal ik maandag gelijk voor bellen.

Nogmaals bedankt!

Reageren
Reageer op: Vraag over besmetting met HIV
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.