- huppeldepup11 april 2017 om 23:43
Mijn probleem is dat ik al sinds kind af aan nooit heb kunnen slapen tijdens de nacht. Wanneer het licht uit gaat word ik hyper, doe ik het licht aan word ik moe. Ik heb getest om s’nachts in een fel verlichte kamer te slapen en dat gaat prima, ook heb ik geprobeerd om overdag in een verdonkerde kamer te slapen en ook dit gaat zonder problemen. Maar zonder dit te doen kan ik gewoon niet s’nachts in slaap vallen, ik probeer elke avond uren lang in slaap te vallen, maar meestal lig ik de hele nacht wakker. Doordat dit niet werkt met mijn scholieren leven moet ik soms wel een nacht en dag overslaan om naar mijn opleiding te kunnen gaan. Waardoor ik dan vervolgens soms 40 uur lang wakker ben. Maar zelfs dan heb ik nog problemen met het in slaap vallen tijdens de nacht.
Ik heb veel op het internet gezocht naar wat het probleem kan zijn en kwam op tientallen antwoorden uit, maar ik heb geen idee welke van deze antwoorden correct is/kunnen zijn. Ik heb ook 2 maanden zonder doorgebracht zonder gebruik te maken van een TV, PC of Smart Phone, maar dit had geen merkbaar effect. Ik hoopte dus dat iemand mij kon helpen met het vinden van de oorzaak.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
11 april 2017 om 23:49Ga met de klachten naar de huisarts en laat een slaaponderzoek doen
ReagerenCatootje16 april 2017 om 17:31Goed slapen begint bij een goed eet- en leefpatroon. zo is je dagelijkse voeding belangrijk. In het westen eten we vaak teveel geraffineerde suikers, wat kan zorgen voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel, wat weer ontregelingen kan geven in hormonen en neurotransmitters. Beter dus zorgen voor complexe koolhydraten en bij elk eetmoment ook wat eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels eten. Beter dus een bakje yoghurt met suikervrije muesli dan een koekje.
Ook zorgen voor voldoende lichaamsbeweging en voor daglicht overdag.
Dan kunnen er nog allerlei tekorten spelen. Allerlei vitaminen, mineralen, bepaalde vetzuren en aminozuren helpen de aanmaak van neurotransmitters als serotonine, melatonine en dopamine. Zo zijn onder andere magnesium, zink, vitamine B en D en omega 3 belangrijk. Uit tryptofaan, onder andere in linzen, wordt serotonine aangemaakt.
Dan zijn er nog aanvullende middelen als 5htp, theanine, en hypericum, die ook je neurotransmitters helpen opbouwen. Zelf heb ik dan nog twee dooozz-schijfjes naast m’n bed. die helpen de invloed van electromagnetische velden te verminderen en zodoende beter te slapen. Ik heb zelf jarenlang heel slecht geslapen maar nu slaap ik vrij goed. Word nog af en toe wakker als de kat naar buiten wil of als ik moet plassen.
ReagerenCatootje18 april 2017 om 22:51Las nu iets op internet dat carnitine de melatonineaanmaak bevordert. Ik merkte al, sinds ik een week of twee carnitine gebruik, dat ik niet alleen meer energie krijg maar ’s nachts ook beter slaap en uitgeruster wakker word. Carnitine zit in vlees maar wordt ook aangemaakt door lysine, vitamine B en C, ijzer en methionine. Zelf gebruik ik het als supplement, wel de voordeligste vorm, namelijk poeder.
Reageren