- Clara2 oktober 2021 om 18:48
Hoi ik heb een vraag
Kunnen je hersenen zelf beelden maken bij verhalen/woorden die je hoort? En kunnen je hersenen verschillende informatie stukjes ook bij elkaar plakken waardoor het lijkt of ze bij elkaar horen en het 1 verhaal is?
Ik vraag dit omdat ik vaak last heb van wat ik denk dat het niet realistische herinneringen zijn en hier kan ik erg angstig door worden.2 reactiesReagerenJohn (moderator)
2 oktober 2021 om 19:30Ja dat kan en dat is dus een angststoornis
ReagerenAlias2 oktober 2021 om 20:12Ik weet niet zeker of ik je begrijp.
Je kunt zelf beelden maken in je hoofd naar aanleiding van woorden, gedachten, en je kunt daar verhalen van maken. Dat kan door middel van visualiseren wat je denkt. Bijvoorbeekd als ik zeg: de olifant loopt in het park. Er zijn ook zebra’s. Kinderen kijken hoe ze voorbij lopen en in de fontijn gaan zitten.
Zie je al voor je hoe dat eruit ziet? Dat kunnen mensen dus.
Maar je kunt ook enge woorden of zinnen bedenken, en daar een verhaal van maken. Dan zie je dat voor je.
Je kunt kiezen of je aan angstige of fijne woorden en beelden denkt. Je kunt ook nare woorden of beelden veranderen door zelf een mooi einde aan het verhaal te bedenken.
Iedereen heeft het vermogen om zelf verhalen, leuke en angstige, te bedenken en voor zich te zien alsof het echt is.
Je kunt kijken of je jouw verhalen wat kunt veranderen door leukere dingen te bedenken! Jouw keuze!
Reageren