Angstoornis of hyperventilatie?

Beste Tandor,

Sinds vorig jaar rond de zomer kreeg ik last van Netelroos. Eerst was het niet zo erg en had ik kleine plekjes op mijn armen maar later werd het erger en kreeg ik er echt last van. Nu heeft de huisarts mij daarvoor onderzocht maar helaas kon er niks gevonden worden wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Nu heb ik sinds vorig jaar december last van de volgende dingen : hart voelen kloppen (vooral als ik lig), bevende handen(eigenlijk hele lichaam een beetje), onrustig gevoel en het gevoel alsof er heel veel energie in mijn lichaam zit (adrenaline). Ook had ik last dat als ik ging slapen dat voordat ik net in slaap val dat ik dan verlamd raakte, ik kon dan mijn lichaam niet bewegen voor een paar seconden. Maar daar heb ik nu geen last meer van. Nu durf ik dus niet te bloedprikken dus er kan niet gekeken worden of ik last heb van een te snel werkende schildklier.

Nu is mijn vader in 2011 overleden aan kanker en werd ik vroeger altijd naar als mijn moeder het met de visite over kanker had. Dan ging ik bijvoorbeeld altijd weg. Nu had ik dus omdat ik netelroos had en wat opgezwollen lymfeklieren heb was ik wezen googlen en kwam ik op allemaal erge dingen terecht (lymfeklier kanker etc,). Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar sinds die tijd heb ik wel last van al deze symptomen (Alinea 2).

Nu was ik laastst dus weer naar de dokter gegaan om te vragen of dit hyperventilatie kan zijn of een angstoornis. Nu vroeg ik dus ook of ik er medicijnen voor kon krijgen om mij tot rust te brengen. Nu had die het over anti depresia of iets in die richting alleen dat leek me weer ook weer niet nodig. Nu vroeg ik mij dus af waar ik toch last van heb en of er medicijnen zijn die ik kan krijgen hiervoor.

Met vriendelijke groet.

-Anoniem

Reageren

Het lijkt er inderdaad op dat je hyperventileert...Dat zou niet zo raar zijn als ik je verhaal lees.

Doe eerst eens de test op:

https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/

https://www.dokter.nl/zelftesten/angststoornistest/

Reageren

Bijde testen uitslag tussen 45-55.

Ik heb een heel onrustig gevoel. Het is net als of ik moet bewegen, het lijkt net of mijn lichaam vol zit met adrealine die eruit moet.

Reageren

Zijn er misschien dingen die ik hier zelf aan kan doen om de klachten te verminderen? Want ik heb de hoop inde huisarts al een beetje opgegeven.

Reageren

Ik denk toch dat het verstandig is om naar de huisarts te rug te gaan. De uitslagen van de testen zijn duidelijk. Dat verklaart ook je klachten.

Je zou i.v.m. de hyperventilatie naar een fysiotherapeut kunnen gaan voor ademhalingsoefeningen.

Lees ook eens de columns over angst. Ook daar kun je oefeningen vinden die je zou kunnen doen.

https://www.dokter.nl/dossiers/angsten/

Reageren

Het lijkt gewoon net of mijn lichaam vol ardrealine zit. Het lijkt net of je net gevochten hebt en je je handen niet kan stil houden en dat ze gewoon trillen/beven. Ook is mijn ademhaling anders dan normaal.

Reageren

Dat zijn typische kenmerken

Reageren

Maar het kan toch niet zo zijn dat ik hier gewoon continu last van heb? Het is niet zo dat het dan even opkomt en dan weg gaat.

Reageren

Je hebt een angststoornis waardoor je hyperventileert. Dat hyperventileren kan chronisch worden. Dan heb je er dus inderdaad constant last van. Er zal dus wel iets aan gedaan moeten worden. Ga naar een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen en vraag aan de huisarts een verwijzing voor een psycholoog.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Angstoornis of hyperventilatie?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe