Zoeken Vraag het forum

Tibia Plateau Fractuur, 14 maanden na de operatie nog steeds pijn

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Denise

Jij ook al zo’n pech gehad, wij hebben een breuk die ze normaal alleen zien bij een auto-ongeluk of een val van een paar meter hoog. Vandaag voor het eerst een paar “stappen” gezet. Heel vreemd gevoel, en heel eng, je moet echt over die angst heen. Nu wel meer pijn maar dat was ook wel te verwachten.
    Ik ben nog niet aan het werk, ik heb wel al ingelogd om al wat mails te lezen, lijkt me zo fijn om weer naar het werk te kunnen gaan. Deze week heb ik een afspraak met de bedrijfsarts, eens kijken wat deze zegt. Ik kan nog niet zo lang zitten, dan loopt mijn been meteen vol. Heb jij daar ook nog last van?

Ben

Het lopen is inderdaad de 1e keer heel onwennig, je moet bijna opnieuw leren lopen.

Dat vollopen is heel herkenbaar, aan het eind van de dag wordt mijn knie onderbeen en voet weer stuk dikker. Indien ik te lang een schoen aanheb begint deze ook vanzelf te knellen (ondanks drukverband/kous om het been. En zodra ik een dag te veel doe krijg ‘s avonds of ‘s nachts direct een reactie van mijn lichaam.

Het na kantoor kunnen is een verademing, je ziet en spreekt weer eens andere mensen is tenminste mijn ervaring, benieuwd wat bij jou de bedrijfsarts zegt

Reageren
    Denise

Hoeveel uur ben je weer aan het werk en neem je wel de rolstoel mee? Ik kan nu nog niet zonder rolstoel, ik ben ook pas net begonnen met het oefenen met “lopen”
    Vandaag hoorde ik mijn knie een paar keer knakken, hier schrok ik wel van. Ik denk dan meteen dat er een schroef loszit, maar nu hoor ik niks meer 😃. Ik ga de orthopeed ook vragen voor zo’n kous, ook voor het vocht.

Reageren
    Ben

Ik ben eigenlijk nooit in de ziektewet geweest, door middel van laptop en telefoon kan ik mijn werk uit oefenen, mijn werkgever heeft van alles extra gefaciliteerd om het zo aangenaam mogelijk te maken, kan nu bellen en wordt opgehaald om naar kantoor te gaan of weer naar huis gebracht. Ik voelde me niet ziek dus als afleiding gaan werken.

Dat kraken heb ik soms ook nog, ik dacht 1e keer ook “help” laat staan ‘s morgens de 1e 15 minuten alles is stijf stram en pijnlijk
    Ben wel benieuwd of dat nog veranderd maar die vraag is voor de fysio.

De rolstoel heb ik vandaag op laten halen “was er klaar mee” en kan nu weer goed oefen met goed en technisch lopen wil z.s.m. verdere stappen in revalidatie

Reageren
    Denise

Wat knap van jou, ik zou dat de eerste weken na de operatie niet gekund hebben door de pijn.
    Ik mag van de bedrijfsarts ook weer naar het werk, ik ga 3 halve dagen en de andere dagen werk ik dan thuis. Het lopen op krukken gaat ook steeds beter, merk dat ik steeds meer vertrouwen erin krijg. Pijn zit meer in mijn voet, vooral de hak, dan in mijn knie.

Die eerste 15 minuten in de ochtend zijn heel herkenbaar, alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Even warmdraaien en dan weer oefenen. Het moment dat die rolstoel wordt opgehaald… heerlijk!

Reageren
    Ben

Hoe gaat het bij jou met lopen en werken?

Hier eigenlijk een en al goed nieuws momenteel.
    In het ziekenhuis alles goed, herstel breuken volgens schema.
    Verder loop ik in en om het huis zonder krukken (nog niet zo soepel als voorheen) voor verdere afstanden nog wel 1 kruk.
    Tevens deze week stukjes gefietst en rondje gereden in de auto
    (Is wel wennen naar zo’n periode, maar vergroot ook zeker je wereld)

Tevens kwam de fysio met de tip, om compressiekous te proberen wellicht daardoor de vochtafvoer te verbeteren. ‘s avonds zijn mijn knie en enkel weer vol met vocht gelopen.

Reageren
    Anna

Vorige week heb ik een bericht geplaatst , welke helaas is verdwenen ?
    Is deze blog nog in gebruik ?

Reageren
    John (moderator)

Het topic is nog actief. Waarschijnlijk is er dan iets mis gegaan met het plaatsten van je bericht

Reageren
    Alfa

In september 2024 had ik een tibia fractuur, waarvoor pinnen en een plaat nodig waren. Destijds moesten er een bed, rolstoel en andere hulpmiddelen in huis worden geregeld omdat ik de trap niet op kon. Nu staat de verwijdering van de plaat en pinnen gepland. Mijn vraag is of ik na de verwijdering meteen weer de trap op kan lopen en zonder krukken kan lopen, of dat de hulpmiddelen opnieuw in huis moeten geregeld?

Reageren
    Anna

In september tpf sch 4 opgelopen door te zijn aangereden door een scooter.
    Na 2 weken geopereerd , plaat en 5 schroeven erin en na 7 weken met been zoveel mogelijk omhoog ( veel vocht ) mocht ik gaan belasten. Nu inmiddels 2 maanden fysio . Loop met krukken en buiten in rolstoel.
    Het lopen blijft pijnlijk en moeizaam.
    Wat is jullie ervaring ? Wanneer konden jullie weer pijnvrij en normaal lopen ?
    Ik ben 60 jaar

Reageren
    Anna

Ik weet niet of er nog iemand actief is op dit blog ?
    Maar vraag me af wat jullie ervaringen zijn met revalideren.
    Ik mag 100 % belasten , de breuk heelt goed , maar de rest ( vocht , zenuwschade etc . Als gevolgvan de operatie ) geeft nog veel pijn met lopen .
    Toch moet ik daar doorheen volgens arts en fysio .
    Echter zak ik vaak door mijn knie van de pijn .
    Wat zijn jullie ervaringen ?

Reageren
    Anna

Niemand meer actief op deze blog ?

Reageren
    G

Hallo, nieuw op dit forum.

1e week: 13 februari heb ik een tpf opgelopen door een val tijdens het boulderen. Gelijk met de ambulance naar SEH in den Bosch gegaan. Met los kokergips (lies tot aan enkel) vanwege de zwelling, naar huis gegaan. Tijdens de eerste week veel pijn gehad. Gebruik van oxycodon, dicloflenac en paracetamol. Een keer met krukken naar boven gegaan om te douchen.

2e /3e week: 24 februari geopereerd. Plaatje met 7 schroeven gekregen. Na een nacht in het ziekenhuis weer naar huis gegaan. 6 a 8 weken zal ik geen belasting mogen hebben op mijn aangedane been. Na de operstie geen oxycodon meer nodig gehad.

Langzaamaan thuis steeds meer zelfstandigheid in het doen van klusjes en op 4 maart een scootmobiel aangeschaft.

Nu aan het proberen om zelf voor dochter te kunnen zorgen als mijn vrouw komt werken. Tot nog toe telkens oppas geregeld. Ik kan ongeveer een half uur zonder mijn been omhoog te hebben voor het pijn doet. Slapen gaat erg slecht doordat ik geen houding kan vinden en om de paar uur wakker wordt, meestal slaap ik 4-5 uur per nacht wat op breekt.

Het werk als verpleegkundige zal ik voorlopig helaas niet uit kunnen voeren. Hopelijk gaat het me allemaal wat beter voor de wind dat veel van de lotgenoten op dit forum.

Reageren
    paul

nog iemand actief hier vraag me af hoelang me dit zal gaan duren nu half jaar verder en 5 operaties

Reageren
    Anna

Momenteel 24 weken na de operatie.
    Ik moest 7 weken mijn been zoveel mogelijk omhoog houden ( knie hoger dan het hart en voet hoger dan de knie )
    Vanaf december aan het revalideren. Eerst met looprekje. Vanaf eind december met krukken. Nu loop ik kleine stukjes met krukken , hooguit 200 meter aan 1 stuk . Langere afstanden met rolstoel .
    2 x per week ga ik naar fysio . Kracht gaat steeds beter vooruit maar loopfunctie herstelt niet echt.
    Ik kan nog steeds mijn been niet recht krijgen. Buigen gaat goed .
    Even zitten , even staan en even lopen lukt . Mijn voet en knie blijven dik met vocht .
    Mijn hiel nog steeds gevoelloos .
    Het is een lang revalidatie traject . Pijn blijft , maar is te handhaven .

Reageren
Reageer op: Tibia Plateau Fractuur, 14 maanden na de operatie nog steeds pijn
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.