Zoeken Vraag het forum

Tibia Plateau Fractuur, 14 maanden na de operatie nog steeds pijn

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Angela

Hier ook een tpf schatzker 6 na een val van de fiets op 1 mei. Ik heb nog nooit zóveel pijn gehad. Een week later was ik een aantal platen en schroeven rijker. In het begin mocht ik niet belasten en lag de focus volledig op buigen en strekken. Inmiddels ben ik alweer even van de pijnstillers af (zeker niet pijnloos, maar net te houden) en loop ik met twee krukken buitenshuis. Binnen doe ik zoveel mogelijk met één kruk, los lukt echt nog niet. En uiteraard doe ik mijn oefeningen en heb fysiotherapie. De hometrainer gaat prima met de cranks in de normale stand. Over iets meer dan een week heb ik weer controle bij de traumachirurg. Hopelijk krijg ik dan goed nieuws en kunnen we gaan beginnen met intensievere krachttraining. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee of het goed zit, het kan wat mij betreft alle kanten op. Ik heb ups en downs qua stijfheid, mogelijkheden en pijn. Het kan dagen achter elkaar heel veel beter gaan en ineens weer dagen een stuk slechter. Inmiddels ben ik erachter dat mijn cyclus (hormonen) daar een grote rol in speelt. Bindweefsel wordt weker en ik zak dan regelmatig door mijn knie heen. Alles kost veel energie, maar ik blijf positief. Dit komt vast goed, al duurt het erg lang. Ik zou heel blij zijn als ik weer zal kunnen lopen en fietsen. Wat mis ik mijn vrijheid zeg!
    Ik vind het heel fijn om jullie verhalen te lezen, al zijn ze niet altijd even rooskleurig. Iedereen heel veel sterkte!!

Kaatje

Wat een heftig verhaal ook, Angela! Bij mij kan er wellicht ook nog sprake zijn van osteoporose. Ik heb komende donderdag een afspraak voor een dexa scan in het ziekenhuis. Gezien mijn leeftijd van 58 jaar blijkt dit protocol te zijn. Ik weet jouw leeftijd niet, maar heb of krijg jij ook een dergelijk onderzoek?

Reageren
    Angela

Tot nu toe is er nog geen sprake geweest van een dexa-scan en/of mogelijke osteoporose, maar dat kan natuurlijk altijd nog komen. Eerst volgende week de controle maar eens afwachten. Ik ben 46…

Reageren
    Anna

De Dexa scan heb ik gehad . Inderdaad osteoporose helaas . Links erger dan rechts , dat kan komen doordat de tpf links was en ik dat been veel langer niet heb gebruikt
    Ook de pijn in mijn voet herken ik . Mijn hiel en tenen pijnlijk en doof gevoel.
    De trauma chirurg doet daar niets mee , pas na revalidatie traject kan ik naar orthopedisch chirurg als de klachten nog blijven .
    Volgens hem moet ik nog meer geduld hebben .
    Het is echt heel heftig allemaal.

Reageren
    Angela

Ik kom net terug van de controle en volgens de traumachirurg ziet alles er goed uit. Er is geen belemmering om intensiever te gaan belasten, dus ik kan vol aan de bak met de fysio en krachttraining. Ze verwacht dat het lopen dan ook beter zal gaan. Ze beaamde dat je hele lijf meedoet. Als je je niet zo goed voelt, zal zich dat ook uiten in je knie. En dus ook goed blijven eten, sporten, niet roken etc.
    De pijn die ik continu voel komt van de grote plaat. Ik ga de komende tijd dus even uitvogelen of ik het knopje in mijn hoofd kan vinden om daar letterlijk en figuurlijk overheen te stappen. Mogelijk wordt de pijn nog iets minder als mijn knie sterker wordt, maar het kan ook zijn dat dit het is en blijft. Als het te vervelend blijft en me ook nog beperkt, dan zou ik kunnen overwegen om over een jaar de platen te laten verwijderen. Wat mij betreft blijft de boel dicht, tenzij het niet iets verbetert :-).

Osteoporose wordt alleen bekeken als ik boven de 50 zou zijn, dan is het standaard, of als ik voor die tijd nog een keer iets breek. Aangezien de helft van mijn knie geen kraakbeen meer heeft en wel heel veel ribbeltjes, is de kans op knieklachten binnen een paar jaar wel groot. Maar dat zien we dan wel weer, daar is nu niets aan te doen.

Ik ben inmiddels aardig hoopvol gestemd (ook al ben ik er nog lang niet) en ik hoop echt dat jullie er ook allemaal weer bovenop komen!!

Reageren
    Kaatje

Hallo lotgenoten,
    Angela, allereerst, fijn om te lezen dat je over mag gaan tot het volledig belasten van jouw been👍😁 Hopelijk treedt er snel verbetering op! Het is en blijft een complexe fractuur.
    Ik heb inmiddels een DEXA-scan en ook de uitslag gehad. Ik blijk geen osteoporose te hebben. De botdichtheid in mijn heup blijkt normaal te zijn, maar in mijn wervelkolom is deze minder. Dit duidt op osteopenie. Ik ben nog volop bezig met krachttraining bij de fysio en thuis. Helaas ervaar ik nog steeds veel stijfheid in mijn knie, zelfs in mijn knieholte en bovendien is deze nog dik. Ook mijn enkel, wreef en tenen blijven pijnlijk na belasting. Dit zal bij mij ook wel mede komen door die grote plaat. Hoe gaat het verder met jullie? Zijn er in de tussentijd wellicht nog nieuwe, hopelijk positieve, ontwikkelingen?

Reageren
    Bea

Hallo lieve lotgenoten, allereerst wens ik jullie allemaal heel veel sterkte , moed en geduld met jullie herstel. Zelf heb ik in 2016 een heftig fiets ongeluk gehad, en links mijn tibia plateau gebroken. En rechts ook een teen gebroken. Eerst zou ik geopereerd worden, en moest dan naar huis en later terug komen voor de operatie . Na veel wikken en wegen besloot mijn arts op het laatste moment dat ik toch niet geopereerd zou worden . Ik ging naar huis met morfine enz en een zware brace vanaf mijn bovenbeen tot en met mijn onderbeen. Veel pijn en 6 weken in een rolstoel gezeten . Het bot moest helen en aan elkaar groeien . Ik heb direct fysio therapie gehad en al gelijk veel kleine oefeningen.. na 4 weken zwem therapie , met rolstoel en al het water in om spieren te versterken en ook te ontspannen . Achteraf heeft dit denk ik veel goed gedaan aan mijn herstel. Na 3 maanden mocht ik mijn been 30 procent gaan belasten . En daarna 40 en 50 procent enz. Het heeft veel geduld woede en tranen gekost, en mijn therapeut was keihard voor mij! Ik dacht dat ik nooit meer zou kunnen lopen. Had trouwens aan mijn andere kant die gebroken teen waar ik ook veel pijn aan had. Want daar moest ik gewoon op lopen. Dat kon niet anders. Al met al anderhalf jaar gerevalideerd met keihard trainen, altijd 2 x per week fysio. Ik heb er alles aan gedaan wat kon. En uiteindelijk heb ik weer leren lopen en ben ik er redelijk uit gekomen. Mijn onderbeen staat niet helemaal goed, wat naar buiten. Daardoor sneller slijtage in de knie. Mijn knie voel ik altijd! Dat voorspelde mijn fysiotherapeut al en dat klopt. Ik kan ongeveer 5/6 km wandelen. Daarna pijn en paracetamol. Ik heb het allemaal geaccepteerd en ben dankbaar en blij dat ik uiteindelijk niet geopereerd ben met schroeven enz. Volgens mijn arts krijgen velen daar toch veel last en complicaties van. Inmiddels ben ik 10 weken geleden weer gevallen met de fiets en mijn heup gebroken aan dezelfde kant/been. Deze is nu wel geopereerd en gerepareerd met schroeven en een plaat. Nu ben ik inmiddels 9 jaar ouder en 63. Met de tibia plateau breuk was ik 54. Ik merk dat verschil nu wel met revalideren. Deze heupbreuk gaat ook ongeveer met het herstel een half jaar duren. Bij sommigen ook langer. Het valt niet mee, mijn ” slechte” knie heeft nu invloed op het herstel van mijn heup. Allemaal heel logisch! Ik probeer altijd positief te blijven, dat helpt het beste om goed te herstellen!

Reageren
    Dees

Heb eind juli ook fietsongeluk gehad in de berm terecht gekomen en wilde terug het fietspad op sturen maar door het hoge gras kon ik het hoogteverschil tussen fietspad en berm niet inschatten dit was meer dan ik had voorzien daardoor fikse val gemaakt en bekken kuitbeen en tibia plateau breuk ben na anderehalve week geopereerd en kon pas na10 weken langzaam gaan revalideren ga nu 5de maand in na operatie nog steeds dikke enkel en voet en loop dan zonder krukken nu maar heel ver komen lukt nog niet nu ben ik benieuwd of iemand van jullie dit herkent nadat ik langzaam op krukken kon gaan staan stond mijn been in een x stand en tot heden is hier weinig verandering in los van pijn herkent iemand dit ben benieuwd

Reageren
    Kaatje

Wat een heftig verhaal ook, Dees. Ik ben inmiddels bijna 6 maanden postoperatief en ervaar ook nog steeds de nodige pijn in met name mijn voet. Ook ervaar ik veel stijfheid in mijn knie. Ik kon kleine stukken zonder krukken lopen, maar dit is nooit geheel pijnloos. Ook nog steeds 2x in de week fysiotherapie waar ik o.a. krachttraining en looptraining krijg. Afgelopen zondag ben ik omgevallen met mijn fiets en nu heb ik weer vreselijke pijn in mijn knie en voet en tenen. Ik loop nu dus weer te strompelen en loop maar even op 2 krukken. Het lijkt direct alsof ik terug ben bij af. Ik blijf zo bang om te vallen. Morgen heb ik een afspraak in het ziekenhuis voor een röntgenfoto en aansluitend een gesprek met mijn trauma chirurg. Hopelijk zitten de platen en schroeven nog op z’n plek. Ik vind dit erg spannend. Een X stand van het aangedane been zoals jij beschrijft herken ik niet, lijkt me erg vervelend voor je, zeker om je gebruikelijke manier van lopen weer terug te krijgen. Kan dit nog goedkomen? Hopelijk verloopt het herstel van je bekken en kuitbeen verder wel voorspoedig. Tja, we hebben helaas nog een lange weg te gaan, het blijft nl. een ontzettend complexe breuk. Ik wens je heel veel beterschap en sterkte!

Reageren
    Arne

Hoi allemaal,

Boeiend om iedereen hun verhalen en ervaringen te lezen mbt hun letsel, operatie en revalidatie. Ik ben 28 december 2024 geopereerd aan een tibia plateau breuk schatzker 4 in mijn linker knie, breuk in mijn kuitbeen en schade aan mijn kraakbeen. Hierbij hebben ze 2 platen en 15 schroeven in mijn knie gezet. Na de operatie mocht ik mijn been 12 weken niet belasten waarna ik voorzichtig met fysiotherapie begonnen ben.
    De revalidatie verliep in het begin voorspoedig maar kwam na verloop van tijd erachter dat lopen pijnvol bleef en dat de aansturing van mijn been lastig was vooral met buigen.
    Mijn trauma chirurg heeft me doorverwezen en daar kwamen ze erachter dat ik last heb van centrale sensitisatie in de knie en functionele neurologische stoornis. Nu ben ik doorverwezen naar een pijn fysiotherapeut wat erg langzaam gaat en zeer frustrerend is. Ook gaan ze de schroeven en platen weer uit mijn knie halen om een mri scan te kunnen maken om te kijken of er nog meer schade aan de knie is.
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met centrale sensitisatie en functionele neurologische aandoeningen?

Alvast bedankt en iedereen succes met de revalidatie.

Gr Arne

Reageren
    Bea

Hallo Dees, wat een heftig ongeluk heb je gehad! Verschrikkelijk! Mijn tibia plateau links is 9 jaar geleden dus ook gebroken. Maar niet geopereerd met platen en schroeven. Ze vonden het beter om het aan elkaar te laten groeien omdat de breuk nog redelijk goed zat. Het was echt een afweging voor de artsen wat het beste voor mij was. Het heeft mij wel 6 weken rolstoel gekost en daarna 6 weken met krukken en niet mogen belasten! Daarna beginnen langzaam aan met 30 procent enz. … Ontzettend langdurig allemaal! Het is echt niet helemaal goed gekomen. Veel stijfheid gehouden in dat been. Mijn linker onderbeen heeft ook een verkeerde stand, namelijk hij staat naar buiten. Daardoor veel kans op snelle slijtage in de knie en waarschijnlijk kunstknie nodig in de toekomst. Na een jaar zeiden ze dat ze die verkeerde stand misschien op konden lossen in de st. Maartenskliniek in Nijmegen, door het bot door te zagen en de stand te corrigeren. Maar ik kreeg geen garantie, het kon zelfs ook erger worden dan nu. Dus daar koos ik niet voor. Ik loop er nu 9 jaar mee, en pijn is er altijd! Het hoort er bij mij bij. Maar nu mijn linker heup gebroken en dat is wel een dingetje…mijn knie wordt nu nog veel meer belast en heeft het zwaar en er zit nog meer pijn in. Ik probeer zo goed mogelijk te revalideren! Dat is heel belangrijk. En als het echt niet anders kan dan zal ik een kunstknie moeten. Maar daar wil ik nu niet aan denken. Ik ben 5 maanden verder met mijn gebroken, gerepareerde heup, ( geen nieuwe!) en ook daar staat een half jaar tot een jaar voor. Het blijft afwachten dus.

Reageren
    Anna

Hoi allemaal

Wie heeft er ervaring met het verwijderen van plaat en schroeven ?
    In oktober 2024 ben ik geopereerd aan een gecompliceerde tibia plateau fractuur schatzker 4 .
    Omdat ik nog pijnklachten heb en verminderde loopfunctie moeten binnenkort de plaat en schroeven worden verwijderd .
    Ook omdat er indicatie is voor een knieprothese en dat pas kan als alle materiaal is verwijderd .

Reageren
    Anna

Hoi allemaal

Wie heeft er ervaring met het verwijderen van plaat en schroeven ?
    In oktober 2024 ben ik geopereerd aan een gecompliceerde tibia plateau fractuur schatzker 4 .
    Omdat ik nog pijnklachten heb en verminderde loopfunctie moeten binnenkort de plaat en schroeven worden verwijderd .
    Ook omdat er indicatie is voor een knieprothese en dat pas kan als alle materiaal is verwijderd ..
    Ik zie er best tegenop de pijn en ongemak en het opnieuw revalideren .
    Iemand advies ?

Reageren
    Arne

Hoi Anna,

Ik heb ook een tibia plateau schatzker 4 letsel opgelopen in december 2024. In januari geopereerd waarbij ook platen en schroeven geplaatst zijn. Nu willen ze verder in mijn knie kijken voor verdere schade en daarvoor moest ook alles weer verwijderd worden. Ik ben 3 week geleden geopereerd wat reuze meeviel in vergelijking met de eerste operatie waarbij ze alles erin gezet hebben. Het was een dagopname, 2 weekjes krukken en daarna weer begonnen met fysio.
    Dat valt me wel tegen, enorm veel spierkracht verloren en een hoop oefeningen zijn nog pijnvol. Gelukkig kan ik wel weer fietsen, al blijft het lopen wel wat onzeker, me knie en been wat stijf maar kom wel weer vooruit.

Heel veel succes met je operatie….

Groetjes Arne

Reageren
    Anna

Hoi Arne

Mocht je dan wel een beetje belasten die 2 weken met krukken ? Of helemaal niet ?
    Valt toch wel tegen dan dat verlies van spierkracht .
    En hoe heb jij de pijn ervaren ?
    Dinsdag ga ik horen wanneer de operatie zal zijn .
    Zie er best tegenop .

Groetjes , Anna

Reageren
Reageer op: Tibia Plateau Fractuur, 14 maanden na de operatie nog steeds pijn
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.