- Zakken15 januari 2018 om 12:16
Hallo,
Ik wil vanaf nu aan mijn gezondheid gaan werken…. Een gezondere levensstijl ( letten op voeding, voedingssupplementen innemen, sporten en aan mijn klachten gaan werken).
Vanaf jongs af aan al veel stress gehad, zowel in de thuissituatie als in opleiding. Ik heb een opleiding afgerond op het MBO waarna ik 2 jaar een vervolgstudie op het hbo heb gedaan. Hier continu op mijn tenen gelopen; telkens het gevoel tegen een burn-out aan te zitten. Daarbij heb ik ook veel lichamelijke klachten gehad, een aantal operaties en moeilijkheden in de omgang met mensen (angst, sociale stress etc.). Daarnaast ben ik net 4 maanden van de antidepressiva af (clomipramine). Dit heb ik 1,5 jaar geslikt en ik ben er behoorlijk ‘lui’ en moe van geworden; conditioneel gezien ben ik erg in elkaar gezakt.
Momenteel studeer ik niet meer maar ik wil komend jaar wel weer gaan beginnen met een hbo studie. Tot die tijd wil ik aan mijzelf gaan werken om beter in mijn vel te zitten.
Momenteel erg veel last van hyperventilatie, slikangst (vnl. tijdens het uit eten gaan in restaurants, met mensen samen eten etc.), brok in de keel, angst om een gesprek met mensen aan te gaan (continue spanning of stress ook al praat ik een op een met een ander, ik sta strak van de spanning en dit slaat ook op mijn kaak), somberheid, en nog wat andere klachten.Momenteel ben ik een boek aan het lezen genaamd Stress zonder Stress van Prof,. Dr. JG. Defares. Hierin heeft hij het over een ‘stresspil’ die bepaalde voedingssupplementen bevat om me meer te wapenen tegen de desastreuze gevolgen van de vele vormen van stress welke zich op mijn lichaam reflecteren. Het is al een gedateerd boek maar heeft iemand advies voor mij waar te beginnen en welke supplementen ik zou kunnen slikken om het alles wat in goede banen te leiden. Ik snap dat een pilletje slikken met natuurlijke supplementen geen oplossing is maar ik zie het meer – correct me if i’m wrong – als een synergetisch geheel met een gezonde leefstijl. Ik wil ook op Yoga (voor de mentale rust) , een gezond eetpatroon aanhouden en voldoende gaan bewegen. Zoals ik me nu voel kan echt niet meer.
Het ergste vind ik nog wel de slikangst en de hyperventilatie (hangt natuurlijk samen). Ik kan bijv. ook heel moeilijk een verhaal voorlezen of betoog houden zonder rood aan te lopen van tekort aan adem. Piano spelen is ook lastig want ik heb een verkeerde ademhaling en dat gaat ten koste van een goede timing en veel meer.
Voor de somberheid heb ik me laten adviseren om Valeriaan te gaan innemen. Heeft iemand meer tips voor mij? Wat werkt goed tegen stress?
Daarbij heb ik ook veel spanningsklachten in alles wat ik doe, van het typen op een toetsenbord, vasthouden van een muis tot piano spelen krijg ik last van mijn pols. Misschien laat ik mij eens onderzoeken op RSI. Ik ben al naar de dokter geweest m.b.t. de benauwdheid en hyperventilatie maar daar kwam ook niets uit.
Mijn weerstand is ook erg slecht… ben nu al een maand verkouden.
Ook een opgejaagd gevoel. Continu het gevoel dat ik iets moet doen. Ik kan het niet beschrijven.Ik zou graag beginnen met bijv. het proberen van Valeriaan o.i.d. tegen het opgejaagde gevoel, hyperventilatie en stress. Is dit een goede keuze of hebben jullie een advies voor ander natuurlijk middel? En gewoon bij de kruidvat of een specifiek merk?
9 reactiesReagerenJohn (moderator)
15 januari 2018 om 12:32Je zou valeriaan kunnen proberen. En dan gewoon van het kruidvat of de Etos. Die zijn het goedkoopst en net zo goed.
ReagerenZakken15 januari 2018 om 12:41Valeriaan druppels of capsules? Wietolie zou ook een wondermiddel zijn heb ik gehoord.
ReagerenZakken15 januari 2018 om 12:57John (moderator)
15 januari 2018 om 13:04Het maakt niet hoor.
Reageren
Over wietolie kan ik zo niets zeggen. CBD olie zou helpen…maar of het zo is…Zakken15 januari 2018 om 14:33Heb ze net gehaald 🙂 Het is een begin van een betere levensstijl heeft iemand een idee wie ik hiervoor kan raadplegen? Dokter?
ReagerenZakken15 januari 2018 om 14:33Ik bedoel dus….. welke voedingssupplementen ik zou moeten nemen… wie mij hierin persoonlijk kan adviseren
ReagerenJohn (moderator)
15 januari 2018 om 14:43Een diëtiste zou dat moeten kunnen
ReagerenZakken15 januari 2018 om 17:08Die valeriaan druppels zouden de concentratie niet bevorderen heb ik gehoord alleen suf maken. En het is maar voor een bepaalde tijd te gebruiken? Niet langer dan 3 weken? Staat niets over op verpakking.
ReagerenJohn (moderator)
15 januari 2018 om 17:24Het is een rustgevend middel. Dat staat er wel op!
Reageren
Echt suf zul je daar niet van worden, behalve als je er veel te veel van neemt. Als het andere klachten verzacht of doet verdwijnen, kan dar dan wel weer een gunstige invloed op je concentratie hebben